Formatera minneskort

Hej i forumet.

Har sökt utan framgång någon tråd som behandlar formatering av minneskort. Har en 60csx om det har betydelse, men nu undrar jag hur man skall gå till väga. Eller behöv man någon sorts utrustning till detta?
 
jag måste vara lite blåst isf, för jag hittar banne mig inget:( är det nån som kan hjälpa?
 
Läst slarvigt??

hoxel; sa:
jag måste vara lite blåst isf, för jag hittar banne mig inget:( är det nån som kan hjälpa?

Har inte heller lyckats hitta nåt sätt...
Hittar ingen meny heller, inte i 60CSx, version 2.60 iallafall. Gissar att den ligger i samma meny som den som visar hur mycke minne som är ledigt...

/Mikael
 
urk

ajajaj, det var ju tråkigt. vad är det för maskin då? är det en dyr grej? men TACK för upplysningen iaf
 
forts

Finns ju en del kortläsare för kring 200-lappen. Har adapter från micro-sd till mini-sd redan. Kan jag då utgå från att jag kan formatera mitt micro-sd kort i en kortläsare som klarar mini-sd?

Hur går det till egentligen? Vad för program krävs? Är det nån speciell garmin-formatering eller är det nåt standardförfarande vid formateringa av kort??

Som synes är jag riktigt novice på detta... men hoppas nån ger sig tid att svara.
 
Re: Läst slarvigt??

mikr; sa:
hoxel; sa:
jag måste vara lite blåst isf, för jag hittar banne mig inget:( är det nån som kan hjälpa?

Har inte heller lyckats hitta nåt sätt...
Hittar ingen meny heller, inte i 60CSx, version 2.60 iallafall. Gissar att den ligger i samma meny som den som visar hur mycke minne som är ledigt...

/Mikael

Får rätta mig själv.
I beta-versionerna för 60CSx kan man i spår-dialogen välja att spara spår på minneskortet. Där visas även hur många procent av minneskortet som är använt. Dock, verkar fortfarande inte som om man kan formatera kortet här.

/Mikael
 
Re: tack

hoxel; sa:
chuck; sa:
använd utforskaren och höger klicka på enheten och välj formatera. FAT32 funkar

OK, då är jag en bit påväg. FAT32, vad är det? Kan du ge mig en liten bakgrund till vad man gör, vad man kan göra fel osv?
FAT32 är (numera) det vanligaste filsystemet för lagringsenheter på datorer med Windows och förmodligen också på alla minneskort som används i snart sagt varenda elektronikmanick.

Ett filsystem är ett sätt att organisera en lagringsenhet (minneskort, diskett, disk, osv) så att maskinerna kan lagra och läsa data från den. Normalt sett behöver ett minneskort bara formatteras en gång.

När man formatterar finns det några risker:
1. Man formatterar fel lagringsenhet.
2. En formattering raderar det som finns på kortet så man måste veta att där inte finns något man vill ha.
3. Man väljer ett filsystem som ens manicker inte kan hantera.

Det sistnämnda torde inte vara något problem om du gör som chuck säger och skulle du ändå välja fel filsystem är inte det heller något problem då det bara är att formattera kortet på nytt med rätt filsystem.

Du har aldrig berättat varför du vill formattera minneskortet men om det är för att din GPS inte kan använda det så är du nog inne på rätt spår.

Grundtipset är annars att man alltid skall formattera minneskorten i den enhet där det skall användas men finns ingen sådan möjlighet måste man göra det någon annanstans och då är en dator lämplig. Datorn måste som sagt ha en kortläsare. Nyare datorer har ofta kortläsare för de vanligaste minneskorten inbyggda men annars får man skaffa en lös kortläsare.
 
Överkurs kanske

PR; sa:
Normalt sett behöver ett minneskort bara formatteras en gång.
Vissa program är inte helt perfekta när det gäller att återställa använt utrymme när filer raderas. Då bildas oanvändbara bitar på minneskortet. Efter en längre tids användning och frekvent filbyte kan summan av de oanvändbara bitarna bli så stor att det väsentligen påverkar lagringskapaciteten. Då måste minneskortet formatteras för att återställa minnet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...