Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Yxan

Köksyxa 30 cm lång 20 cm hög, egglängd 15 cm. Yxan är inte i första hand formgiven för att se ut som en Vikingayxa utan för att fungera som Kniv och Yxa i ett Kök. (Sedan att den för tankarna till Vikingar kan man se som en bonus). (skrattar).
// bbmojje
 

Bilagor

  • IMG_4362_Snapseed.jpg
    IMG_4362_Snapseed.jpg
    83.9 KB · Visningar: 1,342
  • Hoppar.jpg
    Hoppar.jpg
    50 KB · Visningar: 1,343
"Kung i Köket"

Om du vill vara "Kung i Köket" skulle nog någon av dessa passa. De finns i tre längder och två olika sorters stål, 35, 45, och 55 cm längd. Handtagen naturell och betsad Masurbjörk. Bilden visar ett exempel på att föra in lite färg i Köket. // bbmojje
 

Bilagor

  • 55-cm-llll_edited_2.jpg
    55-cm-llll_edited_2.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,315
vad har jag hittat?

Var på loppis idag och hittade en kniv med medföljande bryne. Har googlat lite och hittar ingen Laguiole med sådan logga på bladet så jag misstänker att den kan vara "fejk" (har läst att det inte finns några direkta regler för att använda namnet därav "").

I övrigt känns kniven robust och bladet sitter ordentligt, både i öppet och stängt läge.

Den är 12cm stängd och 21.8cm öppen

Vet någon vad det är jag har hittat? Har den något värde eller är det okej att slipa bort namnet på bladet och använda den lite oömt utan att det blir helgerån?
 

Bilagor

  • IMG_20160710_155401.jpg
    IMG_20160710_155401.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,304
  • IMG_20160710_155304.jpg
    IMG_20160710_155304.jpg
    36.9 KB · Visningar: 1,307
  • IMG_20160710_155251.jpg
    IMG_20160710_155251.jpg
    36 KB · Visningar: 1,308
  • IMG_20160710_155241.jpg
    IMG_20160710_155241.jpg
    39.1 KB · Visningar: 1,289
Efter lång väntan....

Lite klent med aktivitet här under sommaren så jag får väl bidra... För "länge sen" var det mycket diskussioner här om bl.a. Randall. Jag tänkte att man måste väl göra ett test så jag gjorde en beställning i maj 2011. I dag kom den efter 5 år och 2 månaders väntan (angiven leverans var från början feb/mars 2016 så det blev lite ytterligare väntan). Vet inte ännu om det ska bli en kniv för hyllan eller något som ska användas. Hittills har jag aldrig lagt någon kniv på hyllan.... Det är en modell 25, Trapper.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    32 KB · Visningar: 865
Får väl addera ett sommarbidrag för att hålla tråden levande! :) För stunden testas ett antal knivar som förstås kommer att recenseras i lite olika former. En kniv som kom, prövades och nu är vidareskickad är den här kökskniven från Fällkniven:

F%C3%A4llkniven%20Erna%20and%20lots%20of%20Ts.JPG

Fällkniven "Erna"

Recension plitar jag på för fullt. Det blir både ris och ros kan jag låta meddela!

/ J
 
Får väl hålla igång tråden själv ett litet tag! :)

Jag tror jag är kär! Fick hem den här skönheten för någon dag sedan. En Viper "Dan", står för "Daily Assorted Needs". En helt underbar kniv med extremt bra passning och byggkvalité, kom dessutom riktigt riktigt vass.

Viper%20DAN.JPG

Viper Dan 1, i Burgundy Micarta


Handtaget som är i canvasmicarta har redan mörknat och är inte länge så ljust som på bilden.

Mycket praktiskt kniv med en ren snygg fullt flatslipad droppoint i N690. Lägg därtill avsaknad av ricasso och dylikt Paul ;)!

Sen är den speciell såtillvida att det är en flipper som inte flipper och en slipjoint med "nästanlås". Hm....

/ J
 
Jag tror jag är kär! Fick hem den här skönheten för någon dag sedan. En Viper "Dan", står för "Daily Assorted Needs". En helt underbar kniv med extremt bra passning och byggkvalité, kom dessutom riktigt riktigt vass.

Handtaget som är i canvasmicarta har redan mörknat och är inte länge så ljust som på bilden.

Mycket praktiskt kniv med en ren snygg fullt flatslipad droppoint i N690. Lägg därtill avsaknad av ricasso och dylikt Paul ;)!

Sen är den speciell såtillvida att det är en flipper som inte flipper och en slipjoint med "nästanlås". Hm....

/ J
Mycket fin! Det var länge sedan som jag blev intresserad av en kniv men den här är en sådan!

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...