Långrev, är det värt besväret?

Hittade en långrev i ett skåp i sommarstugan, mängder med krokar och långa trådar. Frågan är om det är värt att agna alla dessa krokar? Och i så fall, vad ska jag agna med och när ska allting läggas i sjön? Och när ska allt tas upp?
Berätta gärna...
 
Är rätt kul

Måste säga att långrev är rätt kul. Det kräver dock lite arbete.
Långrev används vad jag vet normalt till att fiska ål. Ål är en fisk som trivs i mörka vatten och jagar under natten. Detta innebär att den bästa tiden för ålfiske är något senare på sommaren när det blivit ordentligt mörkt. När jag lägger långrev gör jag det på kvällen för att vittja tidigt på morgonen.
Normalt använder jag löja som bete men det går även bra
med mask.
Brukar försöka lägga långrev där det är ca 3-4 meter djupt och stenig botten, då det visat sig fungera bäst.

Hoppas det går bra!

/B
 
kul...

Håller med om att långrev är mycket trevligt.
Vi har fiskat på ostkusten och då gäller det att veta var det är tillåtet att lägga och inte om man inte själv äger vatten.
Agn med mask funkar bra på både ål och aborre. Löja och andra mindre vit fiskar funkar också men dör ganska lätt. Mört funkar utmärkt och även ganskla stora mörtar över 10 cm funkar till ål. Bäst tycker jag dock att småaborre är därför att de lever betydligt längre, oftast när man tar upp reven också om de inte blivit tagna. Små aboore funkar mycket bra för större aborre!
Vad gäller tid tror även jag mer på sensommar-höst då ålen är på gång. Under sommaren har vi drabbats av att maskrev har fått en liten simpa eller liknande på varje krok och allt för många av dem får sätta livet till, det känns bara onödigt.
Vad gäller ålen som ju är kul att få rekomenderar jag att du har med en gammal frottéhandduk som gör att ålen faktiskt går att hålla hjälpligt och händerna hålls hyggligt rena. De sväljer oftast kroken djupt så enklast är att klippa av taffsen med en sak och ta ut kroken vid rensning. Att vara vänlig och minska lidandet genom att slå ihjäl är nog bara att glömma när man ska hålla ordning på en rev samtidigt. Ålen är lika pigg och glad när man kommer hem.

Hoppas du fått några bra tips.

/Andreas

Ps. Vad gäller att få tag på mask (över 50 om man har kort rev och ingen betesfisk) kan jag rekomendera att passa på när din lokala jordbrukare plöjer åkern. Visa maskar bli såklart avplöjda men de flesta klarar sig så det är bara att gå bakom traktorn och plocka. Ds.
[Ändrat av ala 2001-07-17 kl 15:47]
 
Aptitligt ålagn

Såvitt min erfarenhet sträcker sig, blir betesfisken mer aptitlig ju äldre den är när det gäller ål =)
Skämt å sido är inte det så noga när det gäller ålen.

Är man däremot ute efter abborre, gädda eller någon fisk som helst jag ar högre upp i vattnet är det viktigare att agna på rätt sätt. Strax under ryggfenan eller i munnen på betesfisken. För att fiska på detta sätt kan man enkelt flöta upp långreven så att den hänger i linor på lämpligt djup. Bra flöten kan vara petflaskor.

Jag tror säkert att den här diskussionen kan reta många som tycker att långrevsfiske är förkastligt. Jag kan till viss del förstå dem.....men det kan vara jäkligt kul. Några av mina finaste minnen från tidiga tonår är från långrevsfiske.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...