Lyxvandra i alperna

Jag och tjejen har funderingar på att lyxvandra i alperna. Lätt packnining; mat, vin och hunsrum på gästgiverier utefter vandringsleden. Är det någon som vet någon bra led eller något bra företag som ordnar liknande resor.
 
Alpstein

i Appenzellerland i nordöstra Schweiz kan jag rekommendera!

Säntis-massivet, som gränsar till Österrike och ligger lite för sig själv, består av ett antal kammar, mindre toppar och dalar som mer eller mindre löper samman vid högsta toppen Säntis, 2503 möh. Fantastiskt vackert! Där finns alla möjligheter, vandring, klättring, trevliga värdshus på lagom avstånd (utom Schäfler som alltid tycks förflytta sig längre bort när man går mot det från Ebenalp)

Högsta toppen är hiskeligt ful med radiomaster och byggnader och turister i mängd. Men det gamla charmiga värdshuset finns kvar lite längre ner och radiomasterna ser man liksom inte för resten är bara så fint!

Gå ner till Rotsteinpass över Liesengrat, där har dom renoverat värdshuset, nya rum finns som komplement till "s'normale Matratzenlager", har inte provat dom men det kommer!

Sen kan man via Altmann som man om man vill kan välja att bestiga (med en svårighet mellan grad 2 till 6+) knalla ner till Bollenwes som har den godaste Röstin i Schweiz. Och sen till Saxerlücke, och sen...

Långt sagt, men jag har gått där i 10 år och det är fortfarande lika lockande att ge sig dit igen. Här finns hur många möjligheter som helst att "lyxvandra"

Och överallt ett fantastiskt värdfolk!

Orterna Wasserauen, Schwägalp eller Brülisau är bra som utgångspunkter eller mål, det går tåg och buss mellan dessa och man kan lungt ställa bilen i en vecka och enkelt ta sig tillbaka, men nu ska jag inte berätta mer för då vet ni ju redan allt...

...fast linbana från Brülisau till Alpsiegel måste jag nämna, den är en upplevelse, det lovar jag, 400 meter luft, plats för två pers och några mjölkflaskor ungefär....

Sen finns ju Rätikon, eller Tessin, men det tar vi nästa gång(?)

Ciao!

Uffe
 
Klart det finns

Det finns massor av vandring i alperna, och mängder av företag som ordnar resor dit.

Finast tycker jag att Val Garden i Italien är (det är ju iofs. dolomiterna, men det är lika fint på sitt sätt). Det är ett trevligt folk och väldigt väl utmärkta leder (bättre än många ställen i Österrike, även om det ofta är riktigt bra i Österrike också

Vanligt är att svenska researrangörer kör att man vandrar olika leder/ställen varje dag och sen bor på samma hotell hela veckan, och äter lyxiga måltider. Då behöver man inte ha särskilt mycket packning med sig.

Ett företag som ordnar resor dit är Prima Travel, http://www.primatravel.com, om du åker med dem till Val Gardena är chansen stor att du får träffa världens trevligaste guide där :)


Mvh Mattias
 
Ett år tog vi flyget till Venedig, hyrde bil där och körde upp till Corvara i Dolomiterna.
Bodde på ett hotell hela tiden och tog liften eller bussen upp till höjderna. Ja, det var just en höjdare!
 
jag skickad just in en fråga om vandring, men "lyxvandra" är nog precis vad vi vill göra med, men kan tänka oss pyreneerna. Någon som vet var man kan lyxvandra i pyreneern eller alperna och där man slipper gå upp och ner 2000 meter varje dag och där det är vackra skogar där man kan tälta ibland?

jonny
 
Överallt i Alperna där det finns skidliftar, som även är igång på sommaren, kan man "lyxvandra" enligt mitt sätt att se på det. Saalbach/Hinterglemm, Stubaital och Kirsberg/Kitzbüel i Österrike, Val Gardena och Corvara i Dolomiterna är några orter där jag själv varit och "lyxvandrat", som för mig innebär att bo på hotell eller pensionat och äta bra mat. Mig veterligen så är Sverige unikt med sitt Allemansrätt, som innebär att få tälta fritt. Har inte sett tältare "i det fria" i Alperna. Andra kanske vet bättre.
 
Tälta i alperna

Ja, på campingplatser, däremot sällan på höjderna. (Även om det tycks bli lite vanligare). 'Wild campiren' uppmuntras dock inte av turistorganisationer och naturvänner. I ett flertal områden är dessutom camping utanför tältplaserna förbjudet, i vissa områden är man befogat rädd för skogsbränder.

Anledning till att den inhemska befolkning inte tältar utanför campingplatser är (förutom ovan nämnda skäl) att man inte vill släpa med sig 5 kg extra utrusting i vertikalerna samt att oväder, framförallt rejäla åskväder inte är så trevligt i bergen.

Lyxsemester, tja Interlaken och Berner Oberland. Då det finns mången engländare som besökt dessa regioner är det engelska språket inte helt obekannt.

Om högalpin vana och utrustning finnes kan man gå över till Leukerbad (Wallis) och slappna av i Thermalbaden.
 
jag och tjejen var och vandrade i Salzkammergut sommaren 04, hela det området var suveränt för vandring, sen att det blev prag och öl på vägen hem gjorde det hela inte sämre...
 
christer49; sa:
Har inte sett tältare "i det fria" i Alperna. Andra kanske vet bättre.

Det varierar från område till område. Efter murens fall har det blivit mer restriktivt, t ex i Fassa-dalen i dolomiterna bötfälls man och det är dyrt mycket dyrt.

Å andra sidan i högalperna brukar det inte var något bekymmer så länge man väljer sin tältplats så att man inte skadar vattentäckter. De accepterar inte att man tältar nära dessa eftersom de vet att alla som tältar också pinkar i det fria.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4
jamo Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten? Trekking 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...