Pumpa racerdäck

Nybörjare här som har en fråga om att pumpa racerdäck med en vanlig handpump.

Om pumpen saknar manometer, hur vet jag att jag har fått rätt/ tillräckligt tryck i däcket? Går det att känna på däcket när det är tillräckligt med luft i? Eller är det så att med en minipump går det inte att pumpa sönder däcket?

Mvh
Johan
 
Ett alternativ är att köpa ventiler som gör det möjligt att pumpa på tankstationer. Kostar typ 10 kr/st för sådana, då kommer du undan ganska billigt!
 
Rätt lufttryck är a och o för cyklar med smala däck. Man måste ha en fotpump med manometer hemma, Handpumpen använder du bara vid vägkantsreparationer. Jag brukar mha av fotpumpens manomenter och lite pumpande hemma prova ut hur många pumptag det behövs för att få rätt tryck med handpumpen. Sedan är det bara att räkna! Det brukar behövas ca 120 pumpningar med den pump jag har för att få upp 23 mm däck i 7 bar. Nästan lika jobbigt som att cykla!
 
Pumpa??

Hej.. De flesta småpumpar är bara till för att du,i nödläge,ska kunna ta dig hem. Att känna med tummen,hur VET du att trycket är rätt?? Utan referens?? Köp en riktig pump,DÅ vet du att det är rätt. mvh borano20
 
Är pumpen tät och du stark går det att fixa till prima slangexplosioner även med handpump. Köper du en golvpump av bra kvalitet, den kan du bruka med en renovering var 10e år resten av livet. Medan du sparar till en är två schraderadapternipplar ett bra tips. Det finns även 622 slang med schraderventil, då måste fälgen ha hål för dem.
Prestaventilslangar finns med två olika höjder på ytterröret. Dina fälgar avgör vilken du skall ha.
go tur
 
Är pumpen tät och du stark går det att fixa till prima slangexplosioner även med handpump. Köper du en golvpump av bra kvalitet, den kan du bruka med en renovering var 10e år resten av livet. Medan du sparar till en är två schraderadapternipplar ett bra tips. Det finns även 622 slang med schraderventil, då måste fälgen ha hål för dem.
Prestaventilslangar finns med två olika höjder på ytterröret. Dina fälgar avgör vilken du skall ha.
go tur

Äntligen någon som kallar golvpump för golvpump, fotpump är något annat.
 
Den Tyska Sks Rennkompressor är inte billigast men bra, min cykeltränare, en gång i forntiden, hade en dylik. Hans var svart, min är silverfärgad och ca 30 år ung. Bör räcka till barnen oxså, minst.
Min cykelvän har uppgraderat sin med en vikbar ventil för Schrader och Prestaventiler. Min har ventil för Schracer och i den sitter en adapter fäst med kedja passande till Prestaventiler. Givetvis finns reservdelar att köpa som packningar, ventiler och pumpläder, det är ju Tysk kvalität.
Inhandlas billigast i Tysk racerbod, på plats.

De som har cyklar med Dunlop eller Blixtventil då? De kan klara sig med en enklare modell som den som följde med DDRs paradnummer, Trabanten, eller oxså köper man en adapter samt en bit kedja och hänger på den oxså.

go tur
 
Tack för bra svar.
En golvpump med manometer för hemmabruk blir nästa investering. Och sen en liten pump att ha med på cykelturerna. Är det någon av er som använder pumpar med luftpatroner?
 
Jag slog till och köpte en golvpump med manometer på Clas Ohlson för 199 kr. Förmodligen av samma typ som finns på Biltema. Testade den på min vanliga cykel som inte har Prestaventil och det gick alldeles utmärkt.

Sen blev det även en luftpatronspump(Bontrager) hos en cykelhandlare i stan. :)
 
Skit men i alla fall

Jag tror (observera) tror att de flesta billiga manometrar visar lite fel, men använder du samma pump jämt vet du ju vad den skall visa för att turen skall bli bra. Om du tycker det är lite hårt med tex 9,0 bar går du ner till 8,7 osv (tex). Altför hårt pumpade eller mjukt pumpade däck gör du blir osäker i kurvor bla... Att någon påstod att man kunde spränga ett däck är iofs korrekt men lite känsla får du ha.... Angående tryck överskrid inte trycket för fälgen eller fälgbandet (det sista har jag gjort, punka) och håll koll på fälgväggarna (om du har klisch fälgar, normala dvs) bromsarna nöter ju. 1 mm gods är nästan stanard men vissa fälgar har indikatorer. Kan bli fälgbrott annars, aj.

Apropå pump med patron som man har med sig har jag inte det men jag har en cigarrstor pump som går i nödfall (är bara för nödfall, ju) två verktyg (av tre) för att få på däcket och en innerslang intryckt under sadeln. Har provat, räcker. Numera ligger dock slangen och verktygen i en burk tillsammans med lite penger, choklad,nycklar osv i en liten burk som sitter i ena drickahållaren under sadel och pumpen i en liten minimal hållare bredvid.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annasi Problem med att pumpa däck, Landsvägscykling 10
Picea Hur hårt ska man pumpa? Landsvägscykling 56
Bemme teknik för att pumpa däcken Landsvägscykling 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...