Muurikka - Nybörjarguide av en Nybörjare

Förra veckan införskaffade jag mig en Muurikka 48.
Har testat att laga mat på motsvarande produkter tidigare och gillade verkligen konceptet. Insåg att det är dags att skaffa en själv.

I vanlig order så börjar man ju söka fakta på internet. Dessvärre hittade jag ingen genomgående guide hur man går till väga. Något som jag själv hade uppskattat.

Jag tänkte härmed demonstrera hur JAG gjorde för att bränna in, laga mat, rengöra och olja in.
Har ni synpunkter, rättelser eller motsättningar. Skriv gärna dem här! Det skulle jag uppskatta.

Till mitt förfogande hade jag en dåligt strukturerad tegelhög:

attachment.php


Efter lite plockande fick jag någorlunda bra höjd och stabilitet i högen och placerade sedan min Muurikka på min nya "eldstad"

attachment.php


Då var det dags att få lite eld i eldstaden.Lite blandad ved.

attachment.php


Jag satte fyr på veden och lade Muurikan över, Här tror jag att jag gjorde det första misstaget.
Borde inte ha smörjt in den kalla pannan, läste sedan instruktion och insåg att man skulle låta pannan bli varm innan första insmörjningen. Men, det var nog inget ödesdigert misstag.

Till insmörjningen använde jag mig av ICA´s matolja.

attachment.php



I instruktionen stod det att järnet skulle bli jämnsvart, jag insåg att jag hade för lite tryck i brasan. Ökade på veden och sänkte plattan ett "tegelmått"

Efter en stunds eldande så började plattan få lite färg. Jag upprepade insmörjandet 3 gånger.
Smörjde in, lät det torka, smörjde in, lät det torka och smörjde in, lät det torka.

attachment.php
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    102.3 KB · Visningar: 42,533
  • 2.jpg
    2.jpg
    96.8 KB · Visningar: 43,507
  • 3.jpg
    3.jpg
    81.8 KB · Visningar: 41,616
  • 4.jpg
    4.jpg
    59.1 KB · Visningar: 41,673
  • 5.jpg
    5.jpg
    30.3 KB · Visningar: 41,458
Efter en tids eldande fick Muurikka´n en ganska fin jämnsvart färg.

attachment.php


attachment.php





Mina slutsatser:

  • Elda på ordentligt, Jag var lite för feg i början. men insåg att den bör tåla värme :)
  • Genomför första smörjningen när Murrikkan blivit helt varm
  • SKAFFA EN MUURIKKA!!
 

Bilagor

  • 7.jpg
    7.jpg
    29 KB · Visningar: 41,447
  • 8.jpg
    8.jpg
    45.5 KB · Visningar: 46,688
Matlagning

Nu till min invigning av Muurikkan, jag bestämde mig för att göra lite Biff Rydberg.


300 gram utskuren biff
8 förkokta potatisar
2 gula lökar
1 ägg

Salt & peppar.


Började med att steka lite potatis.

attachment.php



Stekte sedan lite biff, potatisen fick hålla värmen i ett foliepaket.

attachment.php


Jag fuskade lite här, jag stekte lite lök på en vanlig stekpanna, var lite rädd för att bränna löken. Det smakar så djävulskt äckligt med bränd lök.


Resultatet blev:
Biff Rydberg på Muurikka :

attachment.php
 

Bilagor

  • 9.jpg
    9.jpg
    41.6 KB · Visningar: 45,027
  • 10.jpg
    10.jpg
    63.8 KB · Visningar: 41,997
  • 11.jpg
    11.jpg
    37.5 KB · Visningar: 41,373
Rengöra

Efter att jag lagade min första rätt på min alldeles egna Muurikka var det dags för rengöring.

När jag var klar med maten så hällde jag på vatten i pannan, lät det koka samtidigt som jag med hjälp av en stekspade i metall skrapade av brända matrester och överblivet fett.

Detta gick faktiskt över förväntan, det var inte alls svårt att få bort resterna.

Efter min genomgående rengöring smörjde jag in pannan med rapsolja.


attachment.php
 

Bilagor

  • 12.jpg
    12.jpg
    36.8 KB · Visningar: 41,102
Bra början...

Men mindre brasa, av två skäl. Stekningen sker i mitten och det som ska hållas varmt sprids ut längsmed kanten, samt, och viktigare, steker du fläsk nångång riskerar du en övertändning som kan få riktigt obehagliga följder.
 
Men mindre brasa, av två skäl. Stekningen sker i mitten och det som ska hållas varmt sprids ut längsmed kanten, samt, och viktigare, steker du fläsk nångång riskerar du en övertändning som kan få riktigt obehagliga följder.

Ah!
Bra input.
jag stekte fläsk dagen efter... fast hade då mindre brasa.
Du menar att fettet andtänds?
 
Ah!
Bra input.
jag stekte fläsk dagen efter... fast hade då mindre brasa.
Du menar att fettet andtänds?

Jupp, har skett vid ett par tillfällen. Inget har hänt dock, men om det är mörkt och osen skymmer...man lutar sig lite över stekpannan för att titta hur det går (pannlampa såklart)...WHOOOM!
 
Muurikka e fina grejer!
köpte själv mig ett murikka 48 paket å en P6 gasolflaska till,(använder oftast med gasol)
använder den oftast på våren uppe i fjälls, då bor ja i stuga/husvagn, eller ta med i skoterkälken är fint när man är på heldagsturer å är några stycken som vill laga mat.
Grymt fint å laga mat på.
här en bild med Suovas, potatis,lök å lite wokgrönsaker:)
I paketet stod det hur man skulle använda den inbränning m.m
gjorde ungefär som du, brände den direkt (gasol) tills den blev blå sen svart, lät den svalna lite smorde in den sen gjorde om proceduren 2-3gånger innan första matlagningen.
rengöringen- häller på vatten å låter det koka lösa upp matresterna skrapa lite försiktig hårt fastsittande, sen torkar ren med papper å smörjer in efter varje användning.
Är ju som vanlig gjutjärnsstekpanna. ju mer man använder desto bättre blir den :)
 

Bilagor

  • DSC_0711.jpg
    DSC_0711.jpg
    50.2 KB · Visningar: 23,481
Hmmm... Vi har alldeles nyligen haft en tråd om hur man känner igen en seriös tråd och hur man känner igen en bluffande marknadsavdelning.

Och som på beställning dyker det in två "nybörjare" och prisar en vara med snygga bilder och allt. Om det är så att jag misstar mig så ber jag om ursäkt. Om det är så att jag har rätt så rekommenderar jag Muurikkas marknadsavdelning att läsa på marknadsföringslagarna.
 
Jag är också känslig för sånt där men det här känns mer seriöst. Jag vet många som sjunger Muurikkans lov men också nån som kör billigare varianter som funkar lika bra.

Jag kommer nog någon gång att köpa en Muurikka. Dock så lutar det åt den djupare wok-varianten. Smaken lär bli lika bra men man slipper pillet/risken med att mat ramlar av.

Hmmm... Vi har alldeles nyligen haft en tråd om hur man känner igen en seriös tråd och hur man känner igen en bluffande marknadsavdelning.

Och som på beställning dyker det in två "nybörjare" och prisar en vara med snygga bilder och allt. Om det är så att jag misstar mig så ber jag om ursäkt. Om det är så att jag har rätt så rekommenderar jag Muurikkas marknadsavdelning att läsa på marknadsföringslagarna.
 
Håller med om att det egentligen känns seriöst. Men jag skulle ändå vilja att lovsångarna kompletterar sina profiler så att det går att utläsa vilka det är.
 
OJ ja de va ja inte beredd på!
är mitt första inlägg ja skriver, men läser mkt på utsidan.
Är som ingenhelst marknadsföring/reklam från min sida iaf.
Var bara en tråd som ja tänkte ja kan tillföra lite i,
Menar inte att Muurikkan e bäst heller, utan finns andra märken som fungerar lika bra, även hemmagjorda pannor.
Kan även berätta att ja heter Fredrik å bor i Gällivare :)
Kan även uppdatera min profil, om de finns tvivlare kan ni pma mig så kan ni få mer info om mig :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...