Båtluffa i Stockholms skärgård

Hejsan där

Jag bara undrar om någon har tips på båtluffing i Stockholms skärgård i sommar.

Jag funderar på att besöka 3-4 vandrarhem på lika många öar.

Är det någon här som har tips på en bra rutt och vilka öar och vandrarhem som är toppen?! :)

Tack och trevlig helg!

/ Daniel
 
Jag gjorde en båtluff i skärgården för 7-8 år sedan men med tält, från Arholma till Utö.
Besök gärna Finnhamn, Sandhamn, Utö, Fjärdlång där finns vandrarhem, det finns massor av öar att upptäcka!
Reser man mellan vandrarhem blir man lite begränsad, både att man ibland kommer till ett som är fullt om man ej bokat samt inte kommer åt pärlor som t ex Rödlöga ( http://www.rodlogaboden.se/start.html ).

När jag var ute hade jag köpt ett båtluffar kort på vaxholmsbåtarna http://www.waxholmsbolaget.se/skargardstrafik_/batluff.aspx nu verkar det vara ett 5 dagars kort, när jag luffade var det 10 dagar och kostade strax under 500 pix, det var en av mina bästa och billigaste semestrar då jag tältade...
 
Åkte nånting liknande som föregående för några år sedan: Startade vid Arholma och åkte ut mot Röd- och Svartlöga, via Fejan. Framförallt är de sistnämnda trevliga, men de är också de som kräver tält... ;o)
Vandrarhemet på Fejan verkade trevligt, även om vi inte sov över där...
 
Hej där

Tack för svaren med nyttig information! :)

Ska kolla runt lite och se vart jag med sällskap hamnar..

/ Daniel
 
Båtluffarleden

Hej,

vi har vandrat de olika båtluffarlederna som finns i Stockholms Skärgård.
En jätte fin tur är den vandringsled som finns från Finnahmn till Ingmarsö.
Man måste använda sig av Båtluffarledens roddbåtar för att ta sig mellan öarna. Lite spännande och väldigt roligt. :)
Kan bara hålla med en tidigare skribent, detta är en jätte fin och rolig vandring (lite äventyr med roddbåtarna).

Vi köpte ett båtluffarkort hos Waxholmsbolaget.

Tyvärr har vi inga bilder från den vandring som vi gjort eftersom vandringen gjordes innan alla ägde en digitalkamera och vi lyckats slarva bort de bilder som togs ...........

Men, vi har sammanställt det vi gjorde på vår hemsida för att i sommar göra om hela vandringen igen och då lägga upp lite bilder. :)

www.traneving.se / Vandra i Stockholm / Stockholms Skärgård

/Helena o Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesperr97 Film om Luleå Skärgård Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...