Abisko Lightweight 2??

Hallå

Är det någon som har erfarenhet av Abisko Lightweight 2? Jag funderar på att ha det först till en ensamvandring men vill kunna använda det mer i framtiden och vill därför kunna sova 2 i det. Så är det ett bra tält? Har funderat lite på artic alpines tält men nu kan ja få det fjällräven tältet billigare och då känns det mer värt.
 
Japp, jag vill också gärna ha en recenssion. Det verkar ju vara ett bra tält. Men hur hållbart är det undrar jag.
 
Är själv sugen på detta tält. Det jag har hört folk klaga på är att innertältet är något hängigt, vilket jag också tycker mig se i videon. I övrigt är ju tältet gjort i samma slitstarka material som Akka Endurance-tälten, så hållbarheten är jag inte orolig över


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?l2mwv0
 
Hej,

Köpte för några dagar sedan 3-mannavarianten i grönt. Satte upp det lite slarvigt igår på prov (på en gräsplätt med stenhårt underlag som gjorde att jag inte kunde sätta i alla tältpinnar). Hur tältduken förhåller sig till Endurance-tälten vet jag ej, men det som sägs vara lättare är golvet. Det är tunt och lätt nog att jag blev lite försiktig. Samtidigt får tiden utvisa hur det faktiskt håller. Kanske jag som är ovan vid moderna material som är slitstarka men samtidigt tunna.

Innertältet hänger nog något, men det är ingenting som jag tror kommer störa mig. Kanske mer markant vid kondens.

Största problemet vid uppsättningen igår var att ena tältbågen knappt gick ned i sin fot, trots att den var så löst spänd som möjligt. Fick böja och slita ganska rejält för att få i den.

Fråga om ni vill veta någonting mer. Har ännu tyvärr ingen utvärdering från verkligt användande att ge.

edit: kan väl tillägga att 3-mannatältet kommer användas av 2 personer. Vi tänkte att 80 cm vid fötterna, vilket de tär på 2-mannatältet, är för smalt för två madrasser. Dessutom är höjden i tältet något större på 3-mannatältet. Tror det kommer bli lagom för två personer om man vill ha lite rymd.
 
Kan efter en provnatt göra några tillägg.

Runt nollan i natt och tältet hade fått sin beskärda del av kondens. Jag hade under en del av natten legat mot duken på innertältet så min sovsäck blev lite fuktig. Det gick lätt att rätta till genom att söka sig mer mot mitten av tältet. Jag vet inte hur stor plats man har i tvåmannaversionen att undvika kontakt. Ska dock tilläggas att ingen ventilation var öppen under natten.

Tältbågarna gick mycket lättare att få i än vid första provuppsättningen. Vet ej varför. Kan inte se någon självklar skillnad på hur vi satte upp tältet.

Bra i övrigt. Gott om om plats i tremannatältet för två personer med ryggsäckar och annat skräp i absiden.

Kan dock inte jämföra med något annat tält. Har aldrig ägt något av ex. Hilleberg eller Fjällräven tidigare.
 
Har du fått lite mer erfarenhet med tältet genom användning under sommaren, kanske också under dåligt väder?
Vad tycker du om tältets höjd, är det ok med 95cm i innertältet?
Funkar ventilationen bra, eller var det fortfarande problem med kondens med öppen ventilation?
Något som du tycker var mycket bra, något som inte är så bra?
Är också intresserad av detta tält, även i tremanna-varianten. Man hittar tyvärr inte så mycket information om den.

Tack på förhand!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...