Mckinley Tält?

Hej alla kunniga därute!

Som lite nybörjare med fjällvandring så behöver jag lite vägledning.
(har hittills bara varit på 1 vandring, 4 dagar)

Har köpt på mig lite utrustning redan och nu måste jag köpa ett tält.
Funderar på att köpa ett Mckinley Tempest 3 eller Mckinley Manitu 3 (intersports egna märke).

Båda tälten har bra vattenpelare Golv 10000 mm Ytter 5000 mm
Ripstop i innertält, tejpade sömmar, bågar i aluminium.

Tempest 3 med vikten 4,3 kg ganske är i tyngsta laget men väljer man ett lättare tält oavsätt
märke, känns det bla. att man går ner i vattentäthet.
Manitu 3 ligger på 3,8 kg så det är överkomligt.

Finns en kampanj på att man får 25% rabatt på deras tält just nu, så det är klart att man lockas
av ett bra pris, 2250 kr för Manitu 3 eller Tempest 3. ord 3000 kr.
För att få ett likvärdigt tält med samma vattenpelare så hamnar man snabbt på det dubbla.

Har läst lite gamla trådar om Mckinley tält, blandat med både ris & ros.
Så min fråga är, vad tycker ni?
Funkar dom på en fjällvandring under vår, sommar & höst? Ca 3-5 dagar per gång.
Måste man lägga 5 - 10.000 kr på ett tält bara för att det ska funka?
Självklart kan jag förstå att man kanske får ett tält som håller och fungerar under en längre tid.
Men heller köper jag ett nytt tält vart 4-5 år än ett nytt vart 10:e år.
Är det märkes rädsla eller märkesfanatism som avgör valet?

Vad ska jag välja?

Tacksam för svar!!

//J
 
Det beror på vilka marginaler du har. Sportkedjornas märken är ofta väldigt prisvärda och håller en hyfsad kvalitet, men har för det mesta en bit kvar till de bästa märkena.

De siffror du anger på duk och golv är till och med bättre än många av de stora märkenas angivelser så då här frågan istället hur länge de håller och hur de klarar riktigt hårt väder. Som nybörjare är det bra att du känner dig för och inte slänger iväg massor med pengar på de första prylarna, sen får du komplettera efterhand när du vet själv vilka krav du ställer på din utrustning.

Vågar man fjällvandra med ett McKinley? Det beror nog på marginalerna. Om du har tänkt vandra i typ Jämtland/Härjedalen har du marginalerna på din sida. Men börjar man ge sig upp mot norra Lappland så är vädret tuffare och det kan ta ett par dagar innan man kommer till någon form av hus eller stuga eller för den delen träffar på någon annan vandrare som man kan få hjälp av. Och då är det värt att satsa på bättre grejer för sin egen säkerhets skull.
 
McKinley Escape 3

Tjena...

Har ett McKinley Escape 3 som vi använder emellanåt och är mycket nöjda.

Fungerar vår-sommar och höst. Kan behöva "moddas" lite beroende på hur petig och uppfinningsrik man är, men som grund och med de förutsättningar du anger tror jag att du kommer att klara dig tills du upptäcker att du vill uppgradera dig.

Införskaffade mitt på intersport här i Umeå för 6-7 år sedan och det hänger fortfarande med på turer. Har ännu inte märkt något regngenomslag och har dessutom inte efterbehandlat det.

Klarar hård vind hyfsat men skulle önska fler fästpunkter för stormlinor...

Nu är ju det här utifrån min modell men tror inte att det är så stor skillnad på vävkvallen tälten emellan, ja det skulle isåfall vara bättre material i dagens isåfall...

Lycka till...
 
...Vågar man fjällvandra med ett McKinley? Det beror nog på marginalerna. Om du har tänkt vandra i typ Jämtland/Härjedalen har du marginalerna på din sida. Men börjar man ge sig upp mot norra Lappland så är vädret tuffare och det kan ta ett par dagar innan man kommer till någon form av hus eller stuga eller för den delen träffar på någon annan vandrare som man kan få hjälp av. Och då är det värt att satsa på bättre grejer för sin egen säkerhets skull.

Kom igen nu... En tur i Kirunafjällen är inte samma som en sydpolsexpedition.
Jag tror att många motiverar sitt superdyra tält med samma argument men så länge man inte väljer att tälta på den mest utsatta fjällkammen mitt i vintern är detta inget problem.

McKinley funkar finfint

/M
 
Det där med säkerhetsmarginal beror ju helt på hur man tänkt använda det. Går man på leder där det finns STF stugor tex men väljer att bo i tält så har man ju oftast max 10 km till närmaste stuga. Går tältet sönder en regning natt så får man väl gå dit.

Ok, det är inte KUL, men knappast livsfarligt.

Så om det är ditt första tält, och du tänker tälta i närheten av stugorna (som väldigt många gör). Så ska du nog klara dig alldeles utmärkt med ett tält som inte är svindyrt. jag tror att största nackdelen är att de är lite tyngre.
 
Det där med säkerhetsmarginal beror ju helt på hur man tänkt använda det. Går man på leder där det finns STF stugor tex men väljer att bo i tält så har man ju oftast max 10 km till närmaste stuga. Går tältet sönder en regning natt så får man väl gå dit.

Ok, det är inte KUL, men knappast livsfarligt.

Och då var den semestern förstörd...


valdemar
 
Kom igen nu... En tur i Kirunafjällen är inte samma som en sydpolsexpedition.

Man måste ju inte polarisera ett argument för att man inte håller med helt och hållet.
Jag kan bara konstatera att om jag befinner mig 2 dagar från närmsta fasta skydd (tex i Sarek) så skulle jag låta bli de billigare varianterna för min egen säkerhts skull. Men som monkeyboy skriver så är stugorna sällan mer än en mil bort om man vandrar större leder och då behövs ingen extramarginal.
 
Lapplandsfjäll

Mitt McKinley-tält har varit ett trivsamt hem bl.a i Mårmamassivet och Unna Räita. Där är det ju förstås inte långt till vindskydd/stuga, så säkerhetsmarginalerna var goda. Tyvärr har det alltid varit fint väder då jag använt McKinley:t, så jag vet inte om det tål hårt regn och hård vind.
En mycket blåsig och blöt natt tältade jag i Sarek. Då fick jag en stor vattenpöl på tältgolvet, eftersom vinden pressade in vattnet genom dukarna. På mitt Hillebergtält!

Jag tror det kommer funka bra med ett McKinley, om det är en bra modell. Jag tror att vindtålighet är en viktigare fråga än vattentålighet. Inte roligt om en stång knäcks eller duken rivs sönder. Kolla hur linorna är fästa vid duken på de tält du tänker köpa! Dra lite i dem och se vad som händer.

Sedan tror jag också att man med sitt uppsättningssätt i hög grad kan påverka tältets tålighet. Alltså: Testa att sätta upp det hemma innan du ger dig iväg, och fundera på hur du bäst skulle sätta upp och säkra det i dåligt väder.
 
Även i trädlös terräng

betyder valet av tältplats mest av allt, lite högre än omgivningen, i mesta möjliga lä. Med bra morgonsol om den kommer.... sommartid vid lagom tidpunkt.
 
Säkerheten främst.
Dvs resan till fjällen får ej ske i bil eller liknande.

Att tältet inte heter Hilleberg ser inte jag som någon säkerhetsrisk.
 
kanske jag fick ett måndagsexemplar...

2003 så var jag å tjejen ute en sväng med vårat nyinköpta "McKinley Ranger", det är en sväng jag sent ska glömma :(

Sömmar i innertältet gick sönder och myggen strömmade in, tältduken släppte igenom vätska....en dragkedja gick sönder. Allt detta inträffade typ 2:a eller 3:e natten! Natt nr:5 så fick vi besök av en räv.....han bet bussigt nog av en stormlina (det var ju inte tältets fel, men jag tyckte det var lite skoj så jag tog med det oxå).
Vi lämnade tillbaka tältet och fick pengarna tillbaka och köpte ett Ferrino-tält, det är fint men kostade ju lite mer oxå.

Testa tältet....uppfyller det inte vad dom lovat så är det ju bara att lämna tillbaka det!
 
Sedan tror jag också att man med sitt uppsättningssätt i hög grad kan påverka tältets tålighet. Alltså: Testa att sätta upp det hemma innan du ger dig iväg, och fundera på hur du bäst skulle sätta upp och säkra det i dåligt väder.

Håller med...Jag brukar roa mig med att sätta upp tältet hemma på gården nån gång ibland då vädret är riktigt grisigt...kanske mest bara för att man har lite abstinens.

Insåg att det kan vara bra att ordna nån form av lucka till ventilerna då vinden och regnet gör allt för att blöta ner innehållet i absiden...Men inget är så bra att det inte går att förbättra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...