x y koordinater till wgs

Hej, kan någon hjälpa mig med ett problem??

Jag har en koordinat, x 949.50 och y 1006.48
och x 859.71 och y 742.80

jag vill omvandla dessa till (E 58 000.00 N 011 000.00) <--- det formatet wgs?

x och y koordinterna är från en lantmäteriet karta från 1967.... hur göra???

Mvh
Andreas
 
De koordinaterna är inte fullständiga. Det ska vara sju siffror före decimalkommat, t.ex. x=6440764.35, y= 1215999.58. Och hur i hela friden har du fått koordinater med centimeternoggranhet från en karta?

Om kartan är från 1967 så är geodetiskt datum förmodligen RT38. Det finns en transformationstjänst på Lantmäteriets webbplats, men transformation från RT 38 finns inte där. Det som finns är RT 90 som är ganska lika, så om du inte behöver en extrem noggrannhet kan du använda den i stället. Välj frånsystem=RT 90 2,5 gon V 0:-15 RH70 och tillsystem=SWEREF 99 lat long (ellh) så får du koordinaterna som latitud och longitud i SWEREF 99 som är den svenska realiseringen av WGS 84.
 
Hej, kan någon hjälpa mig med ett problem??

Jag har en koordinat, x 949.50 och y 1006.48
och x 859.71 och y 742.80

jag vill omvandla dessa till (E 58 000.00 N 011 000.00) <--- det formatet wgs?

x och y koordinterna är från en lantmäteriet karta från 1967.... hur göra???

Mvh
Andreas

Kan det röra sig om ett helt lokalt koordinatsystem? Då lär det saknas ett känt transformationssamband mellan detta koordinatsystem och WGS 84/SWEREF 99 lat/long. I så fall är det nog enklast att knalla ut till de aktuella punkterna och mäta dem med en GPS. Vilken sorts GPS som bör användas beror nog på vad punkterna ska användas till, d.v.s. noggrannhetskravet.
/Niklas
 
enklast att knalla ut till de aktuella punkterna och mäta dem med en GPS.

Men om koordinaterna behövs för att hitta den nedgrävda skatten och han inte vet var den är ^^

Finns det fler ledtrådar som närmaste stad eller liknande? För då vet man ju ungefär hur de första nord/öst siffrorona skall vara.
 
Finns det i kartan andra kända punkter typ bergstoppar, hus, broar mm. kan man mäta och räkna fram koordinaten du vill veta utifrån en modern karta med känt koordinatsystem.

/Ulf
 
jag igen..

Saken gäller en gräns mellan 2 tomter. punkt A till punkt B, enligt lantmäteriets karta jag har, är koordinaterna för A x859.71 y742,80 och för B, x949.50 y1006.48.

I verkligheten kan punkt A och punkt B vara flyttad ett antal meter ( tomtgränspinnar som sitter löst)
SÅ alltså om jag kan omvandla dessa "koordinater" till wgs84 eller något annat begripligt format som jag kan tyda med min grmin oregon 300 vet jag ju exakt var pinnarna ska stå.

Uträkningen jag skulle göra i översta svaret jag fick säger mig tyvärr inte så mycket då jag är en 3åring när det gäller Matematik. så om någon vill försöka översätta dom hade det uppskattats oerhört. KOordinaterna ska landa med ca 300m mellanrum i ödsmål (stripplekärr) bräcke skog Nära stenungsund, antar runt e58 och n011 enligt wgs84.

Mvh
Andreas
 
Du behöver inte göra någon uträkning. Jag länkade till en sida hos lantmäteriet som gör uträkningen, men om det gäller en tomtgräns så duger nog inte den noggrannheten och inte heller noggrannheten hos din GPS. En punkt som du tar ut själv med GPS kan knappast ha någon juridisk giltighet.

Många kommuner har lokala koordinatsystem. Du bör nog börja med att kontakta kommunens byggnadskontor eller liknande för att få klargjort vilket koordinatsystem som har använts, om det inte står på kartan.
 
Om du inte ens vet i vilket koordinatsystem din karta visar så kan det vara lämpligt att kontakta lantmäteriet och få en kopia på förrättningskratan för din fastighet. Där ska det framgå vart gränsmarkeringarna skall vara.
Om nu någon har flyttat på gränsmarkeringarna så kan dom svara på om dom eller kommunen kan göra en gränsvisning.

Sen så krävs det nästan alltid totalstation (optiskt intrument för vinkel- och längdmätning) för att få godkänd noggranhet, GPS duger helt enkelt inte.

Och hela denna cirkus kan kosta en ganska stor slant. Men om man ska göra det på rätt sätt så...
 
och jag igen...

Jag förstår att en handhållen GPS inte är nåt juridiskt, men jag har en uppfattning om var tomtgränsen går och part 2 har en annan.
Jag vet inte vem som har rätt, men med en koordinat hade jag kunnat se vem som har rätt på ett ungefär, är mina misstankar riktiga då och har blivit av med ett 20tal meter *300m hade jag kunnat gå vidare med riktiga mätningar. men om gränsen stämmer på ett ungefär, är det ju inget att bråka om.

Alltså, finns det något sätt att, för mig själv, få veta "ungefär" var x och y koordinaterna jag har på ett papper från -67 finns.

mvh
Andreas
 
Om man inte vet vilket koordinatsystem som har använts är det svårt, men finns det koordinater angivna för två andra punkter på kartan som du kan identifiera i terrängen så kan man nog göra en lokal transformation som ger hyfsad noggrannhet.
 
Oftast finns ju ett exempel på positionsangivelse på kartan och med hänvisning till en triangelpunkt i kartan.
Börja med att hitta den och jämför dina utlästa koordinater mot dessa.
Jag tycker dina siffror ser underliga ut, oavsett system, bortsett från ett lokalt sådant, men lokala system brukar inte vara angivna på kommersiella kartor.

Ett alternativ är att du gör en baklängesräkning. Gå ut till punkterna med din GPS, spara ner punkterna och jämför värdena med vad du ev kan transformera eller mäta fram.
 
.
Jag tycker dina siffror ser underliga ut, oavsett system, bortsett från ett lokalt sådant, men lokala system brukar inte vara angivna på kommersiella kartor.

Med tanke på att kartan är ifrån 1967, alltså 4 år innan den första totalstationen ens kom ut på marknaden, så kan jag gott tänka mig att det just är ett lokalt system - särskilt om det ligger en bit ut på landet.

På den tiden var det ju ett hästjobb att ansluta ett lokalt system till ett mer känt dito. Nu räcker det ju (oftast) med två parpunkter med nätverks-RTK! :)

Även om koordinaterna skulle vara angivna i ett gammalt (stor)-kommunalt koordinatsystem, så lär det finnas mycket spänningar i dessa gamla koordinatsystem, varför en transformation kan innehålla ett betydande restfel.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
AÖd Koordinater till Lunsentorpet Navigering 3
abjork Koordinater till en viss adress? Navigering 7
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
irrbloss GPS-koordinater till tunnelbanestationer? Navigering 21
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
bertilstenfeldt GPS-koordinater mm Navigering 0
Dertz KARTA, KOORDINATER OCH GPS Navigering 5
3313 Koordinater Navigering 2
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
epsu Storlek på koordinater ? Navigering 1
Idolf Koordinater på nätet Navigering 0
P.D Hemsida för koordinater Navigering 12
salgo60 Reserapporter med GPS koordinater Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...