Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Efter en mycket kort tids övervägande så slog jag precis till på en Ontario SK-5 Blackbird.

Det enda som stör mitt sinne är den överdrivet stora näbben på parerskyddet. Som tur är så går den tydligen ganska enkelt att Dremla bort. Har sett den modifikationen på Tuben.

I övrigt så stoltserar kniven med ett 127 mm långt blad i högglanspolerat 154CM stål och micarta-grepp. Fulltånge konstruktion (självklart) och ovalt hål för fångsnöre. Mole-slida i ballistisk nylon (vad nu ballistisk betyder i det här sammanhanget ;)).

Eftersom bladet är flatslipat och rostfritt så bör kniven snarare uppfylla kravet på en allroundkniv snarare än en Bushcraft-dito.

Kniven kommer att följa med på jakt-/fisketurer, samt bekänna färg i samband med varierande campinggöromål med huvudsakligen enklare matlagning i åtanke.

Kul och grattis!
...för visst har du varit sugen på den sedan i våras...;)
Själv har jag just nu bara puukkos och leukus för ögonen...:)

/Lux
 
Kul och grattis!
...för visst har du varit sugen på den sedan i våras...;)
Själv har jag just nu bara puukkos och leukus för ögonen...:)

/Lux
Du har bra minne. Jag var egentligen intresserad av customversionen men eftersom jag inte gillar belagda blad så slog jag till på den här i stället.

Puukkos och leukus har jag varit inne på ett bra tag nu ;). Det är ju så många man skulle vilja ha, så det blir det ingenting i stället :).

~Paul~
 
Efter en mycket kort tids övervägande så slog jag precis till på en Ontario SK-5 Blackbird.

Det enda som stör mitt sinne är den överdrivet stora näbben på parerskyddet. Som tur är så går den tydligen ganska enkelt att Dremla bort. Har sett den modifikationen på Tuben.

I övrigt så stoltserar kniven med ett 127 mm långt blad i högglanspolerat 154CM stål och micarta-grepp. Fulltånge konstruktion (självklart) och ovalt hål för fångsnöre. Mole-slida i ballistisk nylon (vad nu ballistisk betyder i det här sammanhanget ;)).

Eftersom bladet är flatslipat och rostfritt så bör kniven snarare uppfylla kravet på en allroundkniv snarare än en Bushcraft-dito.

Kniven kommer att följa med på jakt-/fisketurer, samt bekänna färg i samband med varierande campinggöromål med huvudsakligen enklare matlagning i åtanke.

Fin kniv, grattis!
Kniven har en del fördelar. Kort ansats, planslipning och bra rostfritt stål. Det jag noterade när den lanserades är dess relativt stora massa på 240 gram. Om man jämför med t ex Fällkniven S1 som har samma bladlängd men ett 1.7 mm tjockare (!) blad, så är S1 hela 50 gram lättare.
Sen hade jag föredragit en drop point på en allround. Om man avser skära upp mat med kniven så är spear pointen och det uttalade parerskyddet begränsande. Lägg gärna upp en bild om/när du slipat bort det sistnämnda!
Avser du använda den medföljande slidan, vad tycker du om den?
 
1. Fin kniv, grattis!

2. Det jag noterade när den lanserades är dess relativt stora massa på 240 gram. Om man jämför med t ex Fällkniven S1 som har samma bladlängd men ett 1.7 mm tjockare (!) blad, så är S1 hela 50 gram lättare.

3. Sen hade jag föredragit en drop point på en allround. Om man avser skära upp mat med kniven så är spear pointen och det uttalade parerskyddet begränsande. Lägg gärna upp en bild om/när du slipat bort det sistnämnda!
Avser du använda den medföljande slidan, vad tycker du om den?
1. Tackar :).

2. Bladlängd som enskilt kriterium säger inte så mycket. Det skiljer i slipfas, handtagsmaterial, samt tångens utförande och godstjocklek. Det faktum att Ontarioknivens blad är flatslipat i stället för sabelslipat som i S1-an gör den i mina ögon mer mångsidig. Hade S1-an haft ett flatslipat blad så hade valet självklart valet varit mycket lättare ;).

3. Kniven beskrivs som drop point på en del sajter eftersom bladets förlängda centrumlinje inte tangerar greppets mittlinje:

http://www.midway.se/Ontario-Blackb...nt-154CM-Stainless-Steel-Blade-Micarta-Handle

För mig är själva eggkurvan viktigare än i vilken lutning bladryggen möter eggsidan. Och i det aktuella fallet så är skillnaden mellan en mer utpräglad drop point och denna knivs eggkurva försumbar. För min del är därför detta en ickefråga.

Till saken hör ju att kniven inte enbart kommer att användas till matlagning och med tanke på det så är den som alltid en kompromiss. Grundidén bakom denna modell är trots allt att den skall funka hyfsat i samband med bushcraft (jag kommer dock som sagt att använda den mer som en allroundkniv).

I samband med jakt så bör bladformen funka mycket väl, liksom till grovrensning av större fisk (även om en tunnare spets förstås hade varit bättre. Kompromiss igen ;)).

Hur som helst, alla knivar är på något sätt kompromisser. Den aktuella kniven fördelar överväger dess nackdelar. I alla fall i min bok :).

~Paul~

PS Självklart kommer det finnas bilder ifall jag verkligen gör slag i saken och slipar ned "näbben". Jag har dock kikat på en del videor på Tuben och upptäckt att tången följer "näbbens" profil!?! Kan vara svårare att slipa ned den än vad jag först antagit...

Slidan vet jag inte så mycket om mer än att det finns skilda åsikter om densamma. Kommer självklart med ett eget utlåtande i sinom tid :).
 
Jodå det är en bra kompromisskniv på en del sätt. Parerskyddet, tyngden och spetsformatet har fått mig att avstå. Sen hade jag nog föredragit en dold tånge också. Ser fram emot mer utlåtande efterhand!
 
Kul, ge järnet!
En annan snarlik kniv i exakt samma prisklass, men med attribut som tilltalar mig mer,personligen, är Peltonen M07. Skönt gummigrepp med dold tånge och 180 g lätt.
Jag har storebrodern M95, men är sugen på lillen med så klart. En rostfri variant hade varit kul också.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    15.8 KB · Visningar: 727
Kul, ge järnet!
En annan snarlik kniv i exakt samma prisklass, men med attribut som tilltalar mig mer,personligen, är Peltonen M07. Skönt gummigrepp med dold tånge och 180 g lätt.
Jag har storebrodern M95, men är sugen på lillen med så klart. En rostfri variant hade varit kul också.
Har också varit sugen på den länge men liksom du så äger jag också M95-an och kan därför inte förmå mig att investera i lillebron' också.

En rostfri variant hade jag kunnat klättra över berg efter ;). Det är just den detaljen som avgjorde saken när jag valde Ontario-kniven före andra utmanare. Dvs - det och det flatslipade bladet med en minimal ricasso (och fint stål!).

~Paul~
 
Japp, rostfritt är fint på allroundare! Ska man in i fisk och ut vid havet så är det att föredra.
Jo en m07 i tex 14c28n hade varit kul. Eller kanske ännu hellre ett laminat som på Fällkniven.
Men jag är ärligt talat inte så sjukt haj på olika stålsorter så flika gärna in på det.
 
Japp, rostfritt är fint på allroundare! Ska man in i fisk och ut vid havet så är det att föredra.
Jo en m07 i tex 14c28n hade varit kul. Eller kanske ännu hellre ett laminat som på Fällkniven.
Men jag är ärligt talat inte så sjukt haj på olika stålsorter så flika gärna in på det.
Den svåraste kategorin att välja ett bra stål till är utan tvekan rostfria allroundknivar. De bör nämligen vara bra på så många arbetsuppgifter så att det i praktiken handlar om kontradiktion.

Det man letar efter är ju en hög grad av:

- rosttröghet
- slitstyrka
- slagseghet/motstånd mot plastisk deformation
- hårdhet/styrka

Dessutom gärna förmågan att slipa fram en snäv egg (beror på en kombination av attribut), samt ergonomi och balans.

Som bekant så är flera punkter av en sådan karaktär att man antingen kan få det ena eller det andra men aldrig båda tillsammans. Till exempel är sådana kolstålstyper som CPM 3V, L6, S5, S7 och 52100 väldigt slagsega men samtidigt så rostar de lätt vilket inte är så bra om man har med en kniv som skall klara av både fiske och jakt att göra. De är dessutom inte lika slitstarka som fullt legerade stål med en hög andel hårda karbider (molybden, vanadin, krom, volfram osv).

På andra sidan av skalan har vi sådana ståltyper som Uddeholm K294, K390, Supracor MPL-1, Crucible CPM 10V, 15V, REX 121, S110V, samt värstingen S125V. Dessa ståltyper är extremt slitstarka men kanske inte speciellt slagsega. Oftast ligger heller inte rosttrögheten så högt som man skulle vilja önska. Med undantag av S110V och S125V som förstås är adekvat rosttröga. Problemet med hårt legerade stål är dessutom att de är rätt jobbiga att skärpa ute i busken.

Så vad hade jag själv val? Förmodligen ett enkelt stål som 440A, Sandvik 12C27/13C26 eller motsvarigheten Uddeholm AEB-L. Även 420HC platsar i listan om det är värmebehandlat av Paul Bos ;).

Min mest lysande favorit är dock en kniv som inte tillverkas längre, dvs Gerber Armorhide A475. Den har ett blad i verktygsstål som är dessutom kromat och därför mindre känsligt för rost. Konstigt att ingen tillverkare har ännu kommit med en kromad version av CPM REX M4. Den borde vara idealisk i sammanhanget ;).

~Paul~
 
Vad rekommenderar ni för liten lätt fällkniv?

Skall användas till vanligt bruk till fjälls vid fiske etc. Vet inte exakt vad för längd på som behövs men kanske 7-8 cm. Bra rostfritt stål givetvis.
 
Vad rekommenderar ni för liten lätt fällkniv?

Skall användas till vanligt bruk till fjälls vid fiske etc. Vet inte exakt vad för längd på som behövs men kanske 7-8 cm. Bra rostfritt stål givetvis.
En fällkniv är inte det mest optimala verktyg i samband med fiske. Du kommer ofrånkomligen få problem med smuts, fett och annat klogg inne i mekanismen.

Om du trots allt vill envisas med en fällkniv så bör du kika på knivar som går att plocka isär så du kan rengöra dem ordentligt. På det området är det svårt att slå EKA-knivar.

Nu vet jag inte hur mycket du tänker spendera på kniven men personligen hade jag valt en EKA Nordic T8 trots att den kanske inte är så liten som du önskar.

Men som sagt, hellre en fastbladare ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.