Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om Mora..

Moras nya s.k. Pathfinder... Hur lyder domen?

I min syn känns den som en utmanare till sissipuukkon m95. Nån som har klämt på den än?
 
Har inte hunnit känna på den ännu. Ser ut som en gedigen om än lite väl dyr mora. Personligen föredrar jag mer tunnbladiga knivar. Min KJ Eriksson Mora 1044P är allt jag behöver i den här vägen. Den har dessutom ett fånglinehål ;).

MinKJFiskebowieikolstl.jpg


~Paul~
 
... Nusnäs och deras Mora Outlet...
Passerade Nils Olssons hemslöjd och Mora Outlet för ca 2 veckor sen.

Mycket har de men inte allt.
Köpte julklapp till barnbarn i form av fiskekniv.
Min fru köpte trädgårdskniv, "nusnässlöjdkniv" och hästar för barnbarnen att tälja till och en kortbladig bred "slöjdkniv" till dem.
Jag fick nöja mig med 4-5 udda knivar, bl a 2 st med bubinga skaft som låg bra i handen. Den ena var av kockmodell jag aldrig sett förut och den andra var tunnbladig för att rensa fisk. Den sistnämnda hade man tillverkat för att rensa makrill, men den är säkert helt perfekt till abborre ;).
Ja så blev det också ett par till som kan vara bra att ha. :cool:
Innan vi kom därifrån efter ett par timmar hade vi spenderat 820 kr.
Såg inte till någon kniv med laminatstål.

Får nog ta en tur till nästa år när jag nu tänker på vad jag "missade" ;).
.
 
Passerade Nils Olssons hemslöjd och Mora Outlet för ca 2 veckor sen.

Mycket har de men inte allt.
Köpte julklapp till barnbarn i form av fiskekniv.
Min fru köpte trädgårdskniv, "nusnässlöjdkniv" och hästar för barnbarnen att tälja till och en kortbladig bred "slöjdkniv" till dem.
Jag fick nöja mig med 4-5 udda knivar, bl a 2 st med bubinga skaft som låg bra i handen. Den ena var av kockmodell jag aldrig sett förut och den andra var tunnbladig för att rensa fisk. Den sistnämnda hade man tillverkat för att rensa makrill, men den är säkert helt perfekt till abborre ;).
Ja så blev det också ett par till som kan vara bra att ha. :cool:
Innan vi kom därifrån efter ett par timmar hade vi spenderat 820 kr.
Såg inte till någon kniv med laminatstål.

Får nog ta en tur till nästa år när jag nu tänker på vad jag "missade" ;).
.
Kul. Tack för infon!

Du råkar inte ha några bilder på dina nya knivkelningar? Framför allt kockkniven skulle vara kul att se. Makrillkniven låter också intressant!

~Paul~
 
He, he, Ja Seved, det blev en bra bild på HBK II och Rogue!

Geometrin på HBK'n är åt det tunna hållet !
Ska man hugga mkt, så är det nog värt att lägga upp en större vinkel på eggen.
Jag prövade att hugga av pinnen på bilden och det gick ju bra, men om man "laddar" så behövs nog en tjockare egg.

Den känns onekligen som en stor kockkniv .
Vikten (0,5kg.) är påtaglig, men balansen och greppet är utmärkta!
Originalen lär ju också mkt riktigt ha använts för bl.a. buffelstyckning och matlagning i läger.
Om detta vet nog du och andra mer om, men nu kommer jag att försöka lära mig mer om hur HBK'n användes.

Mikael

Ah trevligt med en revu av den. Ja den var ju som du säger lite av en allround kniv i buffeljägar tider. Kanske inte menad som nån huggare för tyngre jobb. Jag gjorde ju min efter hur dom såg ut med mått o allt.
Jag fick faktiskt expert hjälp från folk över där :D . En perfekt camping kniv är den om du frågar mej, Lite lättare täljjobb, Huggning o varför inte flå o ta ur djur.

Seved
 
Ah trevligt med en revu av den. Ja den var ju som du säger lite av en allround kniv i buffeljägar tider. Kanske inte menad som nån huggare för tyngre jobb. Jag gjorde ju min efter hur dom såg ut med mått o allt.
Jag fick faktiskt expert hjälp från folk över där :D . En perfekt camping kniv är den om du frågar mej, Lite lättare täljjobb, Huggning o varför inte flå o ta ur djur.

Seved

Ja, i kunniga händer kan den nog göra vad som helst därute!
Det är en mäktig tingest, må jag säga!

Mikael
 
Efter en mycket kort tids övervägande så slog jag precis till på en Ontario SK-5 Blackbird.

Det enda som stör mitt sinne är den överdrivet stora näbben på parerskyddet. Som tur är så går den tydligen ganska enkelt att Dremla bort. Har sett den modifikationen på Tuben.

I övrigt så stoltserar kniven med ett 127 mm långt blad i högglanspolerat 154CM stål och micarta-grepp. Fulltånge konstruktion (självklart) och ovalt hål för fångsnöre. Mole-slida i ballistisk nylon (vad nu ballistisk betyder i det här sammanhanget ;)).

Eftersom bladet är flatslipat och rostfritt så bör kniven snarare uppfylla kravet på en allroundkniv snarare än en Bushcraft-dito.

Kniven kommer att följa med på jakt-/fisketurer, samt bekänna färg i samband med varierande campinggöromål med huvudsakligen enklare matlagning i åtanke.
 

Bilagor

  • Ontario SK-5 Blackbird.jpg
    Ontario SK-5 Blackbird.jpg
    57.6 KB · Visningar: 717
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 608

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.