Bila genom Norge

Hej på er!

Jag och sambon har 3v semster i sommar och tänkte tillbringa drygt 2 av de i Norge. Vi tänkte utgå från Stockholm, och sen bila upp längs med Norges nordkust. Vi skulle även vilja hinna med en topptur till Keb på vägen tillbaka. Låter detta vansinne?
Hur hade ni lagt upp det hela för att få ut mesta möjliga av de 2 veckorna? Vi är främst intresserade av fjordarna och fjällen, göra någon kortare vandring, paddling.

tacksam för tips!
 
Norge är vackert ! Har inga direkta ideer på hur ni ska köra "Men" ni ska inte missa GEIRANGERFJORDEN....bland det vackraste jag har sett..ligger på väggen upp....så börja googla och dröm // Pär.
 
Förslag

Vestlandet tycker jag kan vara värt en egen semester så jag skulle skippa södra Norge.

Smidigt är att köra till en stor del i Sverige för här är vägarna rakare och ni kommer snabbare upp.

E4 till Sundsvall. Sedan kan man snedda via Ångermanälven Sollefteå Åsele Storuman och så vidare blå vägen via Tärnaby till Mo i Rana. Kustvägen är sedan mycket vacker väster om Svartisen med ett antal färjor men det går fortare att köra norrut på Saltvägen (E6). Tar ni kustvägen ta då turbåt till Svartisens utlöpare som går nästan ända ned till en fjord. Så Bodö och bilfärja till Lofoten gärna även ett besök på Röst med fantastiska fågelberg (båtar går till Vedöya).

Överväg valskådning längst norrut på Vesterålen.
Minns ej namnet på orten men det kan säkert andra bistå med. (Späckhuggarsäsongen i Vestfjorden är höst/vinter men vi såg en grupp Späckhuggare som surfade på bilfärgans svallvågor på vägen över Vestfjorden).

Om ni skall köra upp till Nordkap också får ni bestämma själva. Är ni fågelintresserade kan Varangerhalvön nästan längst i nordost vara intressant.

Kebnekaise kan ni ta på vägen tillbaka antingen via Kautokeino eller via Narvik-Riksgränsenvägen.

På Lofoten bor man med fördel i Rorby en slags stugor som ursprungligen byggts för Lofotenfisket vintertid.

Hoppas ni får bra väder.

Två veckor är rätt kort om tid om ni skall besöka både Lofoten, Nordkap och Kebnekaise.

Thure
 
Re: Förslag

thureb; sa:
Överväg valskådning längst norrut på Vesterålen.
Minns ej namnet på orten men det kan säkert andra bistå med.
Thure

Andenes!

Ett annat Lofotentips för boende är stugorna i Å på Lofotens sydspets. Mysigt läge i en lite fiskeby.

Mitt tips, spara keb till senare. Norge tar tid och räcker gott både vad gäller upplevelser och intryck.

Go tur!

//A
 
Re: Re: Förslag

andersmossing; sa:
Mitt tips, spara keb till senare. Norge tar tid och räcker gott både vad gäller upplevelser och intryck.
Ja, och vill ni upp på ett populärt berg så är Galhöpiggen betydligt enklare att ta sig till. Kebnekaise ligger 19 km från närmaste väg, så det tar lång tid bara att gå fram och tillbaka.
 
Allt är vackert i Norge!! (har norsk fru)!

Tänk bara på, om ni skall hinna med Lofoten, Galdöpiggen, Keb......

Det tar väldigt mycket längre tid att bila i norge, vägarna är backiga och krokiga, visst dom har börjat bygga tunnlar, men på väldigt många ställen får man väl fortfarande åka färja om man inte vill snurra runt i fjordarna, i allafall norrut.

Johnny
 
Norden har avstånd. Att som föregående föreslå Sogn har många fördelar. Kortare köravstånd, fin natur och mycket att se på. Rekommeneras gärna! Räcker garanterat till mycket mer än 14 dar...

go tur
 
changed plans

Hej på er!!

Vi har nu tänkt om och kommer nog hålla oss till Jotunheimen-området under våra 2 veckor =) Finns ju så otroligt mycket att se. Vi tänkte kolla in följande..
Galdöpiggen, Preikestolen, Besseggen, Geirangerfjorden, Atlanterhavsvägen, Trollstigen..

Någon utav er som har vart på något av ställena? rekommenderar ni något annat berg än galdöpiggen som ger en bättre upplevelse?

Jostedalsbreen, en tur där?
Flåmsbanan, någon som har någon info om den? Vart går den?

Tack för alla era tips :) Fler mottages gärna om allt som står här ovan =)
 
Re: changed plans

EdgeGirl; sa:
Hej på er!!

Vi har nu tänkt om och kommer nog hålla oss till Jotunheimen-området under våra 2 veckor =) Finns ju så otroligt mycket att se. Vi tänkte kolla in följande..
Galdöpiggen, Preikestolen, Besseggen, Geirangerfjorden, Atlanterhavsvägen, Trollstigen..

Någon utav er som har vart på något av ställena? rekommenderar ni något annat berg än galdöpiggen som ger en bättre upplevelse?

Jostedalsbreen, en tur där?
Flåmsbanan, någon som har någon info om den? Vart går den?

Tack för alla era tips :) Fler mottages gärna om allt som står här ovan =)

Halloj,
Du verkar göra nästan en likadan tur som jag håller på och planerar i sommar :)

Har vi varit i jotunheimen 2 ggr och Galdhöpiggen är kul för den är högst men Kyrkja och stora memurutinden tycker jag är finare toppar, det är dom jag har varit uppe på.

Om du är vid stavanger området(Preikestolen) kanske ett stopp vid kjerag (bolten) vore något? :)
http://www.naturkultur.no/Bilder/Bilder plakater/kjerag.jpg

Trollstigsvägen har jag åkt två gånger och den är fantastiskt..
Frågan är hur mycket man hinner med på två veckor?
Bara Jotunheimen är värt en vecka med vandring och några toppturer tycker jag.
Lycka till
 
Sommarsol, Trollstigen och Geiranger följt av Atlanterhavsveien
alltihop i en skönt taklös och tvåsitsig bil - bättre kan livet inte bli!

Starta i Dombås, kör upp till Dalsnibba och via Geiranger till Eidsdal
- en av de maffigaste bilturerna i hela Norden!

sedan

Atlanterhavsveien: Molde -> Bud och upp till Kristiansund (och kanske vidare upp till Orkanger, eller varför inte: ut till Hitra och Freya. Oslagbar resa direkt i havsbandet med hela Atlanten bredvid bilen under stora delar av färden...
Oslagbart! Inte bara vind i håret, det blir saltstänk också!
 
Kul att Jotunheimen dyker upp här på forumet.
En verklig pärla i den skandinaviska fjällvärlden.
Har vandrat en fantastisk fyradagarsslinga som utgick från Gjendesheim och sen gick vi runt gjendesjön och in i leirungsdalen.
Bestod dock inta av någon toppbestigning men området i sig är ju rejält kuperat.
Bla bestod vår tur av en rejäl brant nedstigning via kättingar och räcken.
Kan verkligen rekommendera detta högalpina område som inte alls ligger så långt norrut breddgradsmässigt. Inte en enda mygga heller så långt ögat/örat nådde...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...