Lätt & självstagande tält för 2p?

Är på jakt efter ett självstagande tält för 2 personer som ska följa med på fjällturen. Har idag ett Everest-tält som är helt självstagande (även absiden), men det väger nästan 4 kg och det har jag ingen lust att släpa på när det bara är jag som ska använda det.

Har sneglat lite på TNF Rock 2 och vikten är rätt ok med ~2.4 kg som slimmad vikt. Även Marmot har en del kupoltält som verkar vettiga (framförallt Limelight).
Det som talar mot Rock 2 är att yttertält och innertält inte sitter ihop och man måste resa innertältet först för att sedan slänga på yttertältet. Fördelen är att det har två ingångar vilket gör att man kan lägga packningen i en absid och ändå ha en ledig absid för matlagning mm. Bor man två har man även var sin ingång vilket bla underlättar vid uträttande av behov nattetid. Tältet är förvisso inte helt självstagande, men absiderna ska bara hållas ut, något som man bör kunna ordna ganska enkelt även på ställen där man har begränsade möjligheter att fästa spik i marken. Tältet ska även följa med på paddelturer, därav önskemålet om att det ska vara självstagande.

Helst hade jag gärna sett en kopia på mitt everest, men med två absider och en lägre vikt. Ett tält som uppfyller detta krav är Hillebergs Allak, men då pratar vi om en prislapp som är tre-fyra gånger så hög som för TNF-tältet och hela åtta gånger vad jag gav för mitt Everest, och det har jag mycket svårt att motivera.

Någon som har förslag på ett självstagande kupoltält med helst två ingångar, en vikt på ~2.5kg, samtidig uppsättning av inner och yttertält samt en hygglig prislapp, helst inte mer än 3000 kr?
 
Tips är att hålla lite koll på Hilleberg outlet. Dock så kostade mitt Allak ändå runt 6500 kr. Mycket nöjd men det är i minsta laget för 2 pers och hund så jag har kört med mitt Nammatj sista svängen. Gick dock helt OK i somras med två 180 cm personer i Sarek. Minus för små absider då vi hade ganska mycket regn.
 
Du skriver rätt mycket om lätt och det och självstagande rimmar rätt illa. Andra konstruktioner blir lättare. T ex tunneltält som fungerar utmärkt och är lättuppsatta.
Du kanske skall vidga blicken.
go tur
 
Du skriver rätt mycket om lätt och det och självstagande rimmar rätt illa. Andra konstruktioner blir lättare. T ex tunneltält som fungerar utmärkt och är lättuppsatta.
Du kanske skall vidga blicken.
go tur

Jag har ett Bergans Kompakt Light också som jag är mycket nöjd med, men det kommer att användas av andra personer under fjällturen. Det är ingen lättviktare (man kan komma ganska mycket lättare undan), men det är klart acceptabelt. Dock är det inget tält jag med glädje smäller upp på en kal klipphäll när det blåser lite.
Att kunna hitta ett självstagande tält för 2 personer som väger runt 2.5kg (ja, det är fullt tillräckligt lätt för mig) är uppenbarligen ingen omöjlighet, men det jag var ute efter var rimliga alternativ till Hillebergs Allak som kostar inte bara en vacker slant utan många vackra slantar.
 
MSR Hoop

Har ett som jag kört i fjällen i sommar. Funkar fint. Rejält med plats. Dock "innertält först" när man slår upp.

ca 3000 kr från alloutdoor.co.uk

/M
 
Såg också att XXL hade ett Helsport Nordmarka Dome 2+ men det framgår inte någon vikt på det. Förmodar att man slår upp hela tältet samtidigt vilket är ett klart plus.

Någon som vet vad Helsport-tältet kan tänkas väga?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...