Klocka för yrkesmilitär....

Godmiddag.
Som rubriken antyder är jag ute efter en ny klocka som klarar tuffa tag både civilt och militärt.
Allt från vattenövningar till klättring och stötar mm.
Jag har just nu en Suunto x-10 military men är något trött på den då den har en massa funktioner som jag egentligen inte använder.
Jag skulle också gärna ha en som är lite snyggare än vad denna Suunto är så man inte skäms när man är ute civilt.

Har fastnat lite för märket Luminox, men där är förjävla många modeller, någon med erfarenhet av dem och kan rekommendera någon modell?

Samt något tips var man kan köpa dem till lägst pris?
 
Har en mod 1828, mycket nöjd, köpte den på trattis (av countshop), seriös säljare, äkta vara (luminensen är små glasrör som det ska vara) funkar perfekt, haft den i 1.5 år.
 
Jag har haft en Luminox 3100 med rostfritt armband och kolfiber"dial" sedan 2004. Den har hållit för allt. Badar, bastar och duschar och har den alltid på. Fick nån liten repa då jag råkade dra klockan med glaset mot en vägg med grovt kakel. Blev förvånad att det inte blev värre. Helt suveränt att man alltid kan se tiden pga "dioderna". Rekommenderas.

luminox-3100-steel-carbon-fiber-navy-seal-dive-series-mens-watch-3102-6763.jpg


AddNature säljer dem dyrt (BLack Ops var på REA för ett tag sedan, nära att jag köpte). Jag skulle köpa via eBay istället. http://addnature.com/brand.aspx?brand_id=583&combo=
 
Tack för svaren
Ja ebay är ett alternativ, men jag är inte så insatt i det, inte lätt att bli lurad eller få fejk klockor?
 
Jag brukar försöka se att det är en säljare som sålt massor, flera tusen affärer, och har fått bra kritik. Sen kan man säkert ha otur ändå men undrar om kineserna orkar kopiera så "billiga" klockor som Luminox. Jag hoppas nästan att min ska paja så jag kan få orsak att köpa en ny, börjar vara lite sugen på ombyte på handleden. Jag köpte av en amerikansk säljare.

En sån här skulle jag nog våga handla av. Jag brukar ibland testa att pruta på BuyNow-priset via mail. Ibland går det och ibland inte. Orkar inte hålla på med auktion men det är säkert bra det med. http://www.ebay.com/itm/Luminox-Sea...711809103?pt=Wristwatches&hash=item1e6f07ec4f

•Quartz Movement
•Caseback with Screws
•Double Security Gasket
•Black Carbon Reinforced PC Case
•Date Display
•Hardened Mineral Crystal
•PU Strap and Stainless Steel Buckle
•Water Resistance: 200 meters/ 600 ft/ 20 ATM
•Luminous Nightvision Tubes
•Diameter: 49mm. including crown
•Thickness: 14mm.


Obs, om du inte har möjlighet att prova klockan innan köp så kan du ju klippa ut i papp och kolla hur det kan se ut på handleden. Jag har rätt smala handleder så det blev en lite mindre klocka.

Tack för svaren
Ja ebay är ett alternativ, men jag är inte så insatt i det, inte lätt att bli lurad eller få fejk klockor?
 
Nu är del väl inga "dioder", snarare något radioaktivt självlysande ämne, men principen är densamma.
 
Tritium är det.

Skaffa inte om du jobbar på kärnkraftverk eftersom mätinstrumenten där kommer få spel av den (minimala) strålningen från klockan. Hände min morsa vid studiebesök på Forsmark.

Ett alternativmärke är Traser som har lite andra men också liknande modeller. Tror att de ingår i samma koncern som Luminox, eller har gjort det i alla fall.

Dock har jag hört folk klaga på att inget av dessa och liknande märken tål så mycket som de utger sig för utan mest pushas till den civila marknaden med "Tactical" som buzz-word, och produktplacering i -AndyMcNabs böcker (gäller Traser) och liknande.

Bastu och och skrovligt kakel i all ära, men om man ska ha en "jobbklocka" som militär ska man nog kolla lite seriösare klockor.

Marathon gör klockor åt bl.a. amerikanska armén och har gjort mil-spec instrument sedan 2:a världskriget. De har tritiumodeller också. Verkar jävligt tåliga. Minns att jag såg en ebayauktion på en Marathon för några år sedan, som varit med om en direktträff i en stridsvagn i första gulfkriget. stötvågen hade fått sekundvisaren och fosforet från urtavlan att lossna, men urverket gick ännu och visade rätt tid. Om det stämmer övertygar det i alla fall mig om att den tål lite tuffare tag.
 
Förlåt Niklas, det var egentligen inte meningen att raljera med just ditt inlägg. Jag skulle personligen mycket väl kunna tänka mig en Luminox.

Det jag syftade på var att man kanske ibland förväxlar det man i vardagligt tal kallar tuffa tag med verksamheter av typen "släpa-gummibåt-över-klippor-under-beskjutning". Och det är ju egentligen inte riktigt samma sak.

Jag har själv haft klockor som jag imponerats av, som klarat att klämmas mellan trapphusvägg och möbel, hårda smällar osv, men det är ju för att det är sällsynta händelser man minns dem, inte för att de händer varje dag i åtta år. Sen ska ju tilläggas att det är långt ifrån alla militära befattningar som bjuder på så tuffa tag, men hur det ligger till med den saken får ju TS avgöra.
 
... klarat att klämmas mellan trapphusvägg och möbel...

Det får mig att bara tipsa om att välja en klocka, där det går att använda standard klockarmband med "vanliga sprintar". Min Suunto Lumi (dammodellen av Core) klarade inte en sån flytt-klämning, specialarmbandet gick av i infästningen och det är en utgången modell från Suunto... tack eBay, räddad för denna gången! Skulle aldrig mer köpa en dyr klocka där man inte kan enkelt hitta nya armband. Framtidssäkring!
 
Kan varmt rekommendera Luminox. Har själv en 3051 BO och är helnöjd. Jag lyckades dessutom få den till halva priset på Addnature när de hade rea, så håll ögonen öppna!

Det som jag upskattar mest är att det faktiskt går alldeles utmärkt att läsa tid även i komplett mörker. De självlysande punkterna lyser så starkt att man nästan blir störd av det om klockan ligger fel på nattduksbordet.
Som militär kanske du vill undvika standardmodellerna med blå färg och titta på de med grön eller röd färg på punkterna? Egentligen mest en smaksak kanske.

Observera dock att en Silva-klockarmbandskompass INTE passar på Luminox standardarmband! Vill man ha kompass på armbandet är en Brunton att föredra då de passar som hand i handske. (Och nej, det blir ingen anmärkningsvärd avvielse på kompassen. Klockan verkar innehålla för lite metall för det.)

Negativt då? Det enda jag kan komma på är att ett platsarmband lätt känns lite kladdigt vid hög värme, men det kan oxå bero på att jag är ovan vid armbandsur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...