Materialförsvagning?

Vad väger ett tält från 1950-talet?

Det intressanta i det här fallet är vikten brännare + stöd/vindskydd. Om jag jämför mitt Trangia 25 med gasbrännare mot framtidsplanen Crux + ugnsfolieskydd blir det:

Trangia 421 + 216 = 637 gram
Crux 87 (enl Optimus) + 37 = 124 gram

Skillnaden är 513 gram.
Inte himlastormande skillnad mellan det klumpigaste och det nättaste på marknaden (skillnaden är ju större mellan lätta och tunga ryggsäckar och tält till exempel), men väl värt att spara om man är lagd åt det hållet. Och det är man ju.

Men min slutsats är att få femtioåriga friluftsprylar har stått sig så bra som Trangiaköket!
Vad väger ett tält från 50-talet? Eller en regnjacka? En sovsäck? En GPS? :)
 
Re: Vad väger ett tält från 1950-talet?

Nordesjö; sa:
Men min slutsats är att få femtioåriga friluftsprylar har stått sig så bra som Trangiaköket!
Vad väger ett tält från 50-talet? Eller en regnjacka? En sovsäck? En GPS? :)

Pocketrocket är 1gr lättare ;)

Kolla, min traktor är från 60-talet.. Jag kan fan göra nästan allt med den, men inte går den att jämföra med dom 4.hjulsdrivna monsterna idag, inte en chans..
 
johanniska; sa:
När jag packade ihop köket noterade jag att materialet i det undre vindskyddet var ordentligt deformerat.

Jag har sett trangiakök som blivit sådana, då har det uteslutande berott på att de använts fel, brännaren har placerats under köket istället för "en trappa upp" där en hör hemma.

Per
 
Tält mm

Lätta tält från 50-talet vägde t ex ca 3,5 kg för Tarfalatältet i 2 mans varianten.

Lättast kök är en kastrull med lock och öppen eld.

Trangias tunga vindskyddslösning kan vara bra vid långturer när den kan spara bränsle samt vid vinterturer när köket står på snö t ex i en absid eller en snöka.
Vid dessa användningsområden tycker jag KAP-brännaren är bra tillsammans med Trangiasatsen.

På Trangia 25 och KAP kan man med fördel laga lite mer avancerad mat än att bara koka upp vatten. Jag använder den kombinationen främst vid paddling och då är vikten mindre intressant. Vid långvandring eller långtur på skidor blir viktaspekten betydligt intressantare än vid paddling.

Thure
 
Re: Tält mm

thureb; sa:
Lätta tält från 50-talet vägde t ex ca 3,5 kg för Tarfalatältet i 2 mans varianten.

Lättast kök är en kastrull med lock och öppen eld.

Trangias tunga vindskyddslösning kan vara bra vid långturer när den kan spara bränsle samt vid vinterturer när köket står på snö t ex i en absid eller en snöka.
Vid dessa användningsområden tycker jag KAP-brännaren är bra tillsammans med Trangiasatsen.

På Trangia 25 och KAP kan man med fördel laga lite mer avancerad mat än att bara koka upp vatten. Jag använder den kombinationen främst vid paddling och då är vikten mindre intressant. Vid långvandring eller långtur på skidor blir viktaspekten betydligt intressantare än vid paddling.

Thure

jaha.. Thure

Du summerade väl den här tråden på ett enkelt å bra sätt.. Klart att en Trangia-conteiner är bra när vikten inte är av prioritet..
 
Vad vägde ett tält från 50-talet

Provvägde pappas gamla ABC från 54, ett tvåmans bommullstält, 3,2 kg. Mitt Tarfala från 60-talet, 3 man och en+halvsyntet väger 3,4kg. Min gamla ryggsäcks kombination Fj Exp 70+30l väger 1800g.

Så allt har inte blivit lättare! Men relativt sett billigare!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-03-23 kl 12:44]
 
Vad gör varje tyngre pryl!

Jo den får dig att se fler myror vid rätt årstid. Du svettas mer och behöver dricka och äta mer....Så välj med vikt och styrka. En dag kanske du behöver bärga något riktigt tungt i skogen. Har du en bra spakvinsch?

Go lättur

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-03-23 kl 12:49]
 
Re: Vad gör varje tyngre pryl!

johankse; sa:
Jo den får dig att se fler myror vid rätt årstid. Du svettas mer och behöver dricka och äta mer....Så välj med vikt och styrka. En dag kanske du behöver bärga något riktigt tungt i skogen. Har du en bra spakvinsch?

Go lättur

Johan K

jepp det var därför jag övergav den traditionella packningsformen på runt 20-25kg.. jag vet inte hur många år jag tillbringat i naturen tittandes på mina fötter, först bar jag extra stenar från jag var 15 så jag skulle bli en duktig fallskärmssoldat sen blev jag det och efteråt så trodde jag att det som var rätt i det militära var rätt civillt.. numera tittar jag upp med lätt och behaglig packning.. mykke bättre!!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...