Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja, den varianten är trolig förstås.

~Paul~

Hur är det med den där Akifusan, kan man klara sig utan att slipa/bryna alls under överskådlig tid om man har den för hemmabruk och tar väl han om kniven? Eller behöver man investera några specialsaker för att bryna så hårda stål? Jag har ett par vanliga dianovabrynen som säkert funkar men för lite mer finlir kanske man ska ha någon form av keramiskt?
 
Kalk är ju basiskt. Det borde därför funka med kolstål. Å andra sidan så är säckarna tillverkade i ett mycket abrasivt material. En blandning mellan kol och rostfritt borde därför funka. Svaret är därför CPM M4.

Frågan är hur mycket du är villig att spendera?

~Paul~
aha, tänkte jag behövde en "rostfri"-kniv
helst noll kronor...de är vad jobbet vill spendera...
jag vill inte spendera allgs
 
Hur är det med den där Akifusan, kan man klara sig utan att slipa/bryna alls under överskådlig tid om man har den för hemmabruk och tar väl han om kniven?

Eller behöver man investera några specialsaker för att bryna så hårda stål? Jag har ett par vanliga dianovabrynen som säkert funkar men för lite mer finlir kanske man ska ha någon form av keramiskt?
Du tar upp en väldigt svår fråga. I stort sett varje användare har sin egen metod. Saken är den att det finns många olika sätt att uppnå ett fullgott resultat.

SRS-15 är som sagt ett PM-stål och kräver därför en slip som klarar av att nöta ned de hårda karbider som stålet besitter. En del av dem ligger på över 80 HRC och därför är det naturliga valet → diamant.

Amerikanska DMT har en del att välja på i den vägen.

Keramik är också hårdare än de SRS-15. Ligger på runt 88-90 RC. Det säger sig dock självt att ett ämne som i hårdhet ligger i närheten av brynets gräns kommer att slita rätt hårt på det. M a o, jag rekommenderar diamant i alla led. T o m striglingen utförd med aerosol-diamant.

~Paul~
 
Är det någon här som skaftat om en yxa? Jag funderar på att köpa ett gammalt yxhuvud och rusta upp det samt forma eget skaft åt den. Är lite fundersam över vart jag kan hitta virke till den. Hickory brukar användas vad jag vet, är det någon som föredrar ask/ek? Verkar finnas lite olika preferenser vad gäller träslag.

Ska bli ett roligt projekt tror jag!

Om du inte har den sedan tidigare så rekommenderar jag att du läser Gränsfors Yxboken. Det finns mycket läsvärt i den inför ditt projekt. Den följer med alla Gränsforsyxor men går också att hämta elektroniskt från deras hemsida: http://gransfors.com/downloads/pdf/yxboken_sv.pdf

Hickory är det vanligaste i yxskaft. Det finns många anledningar till det. Jag har aldrig provat något annat eftersom jag brukar köpa på mig ett gäng sekunda skaft varje gång jag är på Gränsfors bruk. Då har man så det räcker till projekten.

Eftersom det inte ligger hickory lite här och var och skräpar i svenska skogar så kan jag rekommendera att du går och köper ett skaft. Det kommer garanterat inte att passa i det yxhuvud som du köper så du får anpassa det i alla fall. Mät först ordentligt hur stort yxögat är så att du köper ett som är tillräckligt stort. Yxskaft går att köpa på t.ex. Jula.

Att "skafta om" är inte svårt. Det kräver dock lite tålamod! Man får mäta ofta och kolla så att man ligger rätt. Det är ju lättare att ta bort lite till än att försöka få tillbaka material om man tagit för mycket! ;)

Lämpliga verktyg att förbereda sig med innan man börjar är:
- En bra täljkniv. (Hickory kan vara lite marigt att tälja i så man får försöka känna hela tiden vilket håll man ska tälja ifrån för att det inte ska lossa för stora flisor.)
- En rasp.
- Trälim (utomhus) att limma träkilen med.
- En liten slägga att slå fast skaftet och träkilen med.
- En såg.
- Sandpapper
- Kokt linolja till ytbehandlingen.

Här är några bilder på mitt senaste projekt. Det är en Gränsfors Liten Skogsyxa som jag modifierat och sen skaftat om med ett rakt snickaryxeskaft. Skaftet har jag bränt med en gasolbrännare och sen slipat och behandlat med kort linolja.

Att renovera yxor är riktigt roligt!
 

Bilagor

  • DSC_1062.jpg
    DSC_1062.jpg
    44.6 KB · Visningar: 2,242
  • DSC_1066.jpg
    DSC_1066.jpg
    47.2 KB · Visningar: 1,449
Om du inte har den sedan tidigare så rekommenderar jag att du läser Gränsfors Yxboken. Det finns mycket läsvärt i den inför ditt projekt. Den följer med alla Gränsforsyxor men går också att hämta elektroniskt från deras hemsida: http://gransfors.com/downloads/pdf/yxboken_sv.pdf

Hickory är det vanligaste i yxskaft. Det finns många anledningar till det. Jag har aldrig provat något annat eftersom jag brukar köpa på mig ett gäng sekunda skaft varje gång jag är på Gränsfors bruk. Då har man så det räcker till projekten.

Eftersom det inte ligger hickory lite här och var och skräpar i svenska skogar så kan jag rekommendera att du går och köper ett skaft. Det kommer garanterat inte att passa i det yxhuvud som du köper så du får anpassa det i alla fall. Mät först ordentligt hur stort yxögat är så att du köper ett som är tillräckligt stort. Yxskaft går att köpa på t.ex. Jula.

Att "skafta om" är inte svårt. Det kräver dock lite tålamod! Man får mäta ofta och kolla så att man ligger rätt. Det är ju lättare att ta bort lite till än att försöka få tillbaka material om man tagit för mycket! ;)

Lämpliga verktyg att förbereda sig med innan man börjar är:
- En bra täljkniv. (Hickory kan vara lite marigt att tälja i så man får försöka känna hela tiden vilket håll man ska tälja ifrån för att det inte ska lossa för stora flisor.)
- En rasp.
- Trälim (utomhus) att limma träkilen med.
- En liten slägga att slå fast skaftet och träkilen med.
- En såg.
- Sandpapper
- Kokt linolja till ytbehandlingen.

Här är några bilder på mitt senaste projekt. Det är en Gränsfors Liten Skogsyxa som jag modifierat och sen skaftat om med ett rakt snickaryxeskaft. Skaftet har jag bränt med en gasolbrännare och sen slipat och behandlat med kort linolja.

Att renovera yxor är riktigt roligt!

Tack för att du tog dig tiden till att posta! Jag har precis övat lite väldigt rostiga hantverk och täljt en sked och en kåsa ur några gamla bitar trä som låg i garaget. Det blev fruktansvärt mycket träflisor och spån så jag väntar nog med yxprojektet tills det blir varmare ute. Under tiden tror jag att jag ska bygga en slöjdhäst för att underlätta framtida projekten. Jag har en hel drös 2x4/6 liggandes som går rätt så lätt att skruva ihop. Jag hittade en rätt så bra ritning via Google.

Har kontaktat ett litet företag som gör bl.a. skaft och egna verktyg om att köpa några bitar hickory för mitt projekt, får se om de hör av sig. Det växer som sagt inte på träd i Sverige ;)

Förresten, i vilket del av skaftformandet använder du en rasp? Jag tänkte låna en bandkniv eller spånhyvel för det fina jobbet.

Förresten #2, när man sågar i ovandelen för att göra plats för kilen, behöver man avlägsna mer trä än det som försvinner genom att bara såga ett rakt spår, dvs såga flera gånger, eller får kilen plats i det lilla utrymmet som blir av att bara såga en skåra? Träet måste kunna komprimeras rätt så mycket om det är fallet.
 
Träkilarna till skaft är ofta tunna men man kan nog behöva såga ett lite bredare spår ändå. Lite trälim för utomhusbruk behövs och efter du slagit i träkilen och är nöjd med passningen och tagit bort överskottet av kilen som sticker ut så slår du i en metallkil också för att låsa fast alltihop. Det finns metallkilar i olika storlekar med tre små ben som sticker ut åt olika håll som passar skaftning till yxor, hammare och släggor. Man kan nog också såga av en bit metallrör om man har något lämpligt liggande och som man slipar koniskt för att använda som kil istället.

Köper du ett färdigt skaft så ingår ofta både trä och metallkil. Annars finns dessa kilar att köpa i en järnaffär.
 
Tack för att du tog dig tiden till att posta! Jag har precis övat lite väldigt rostiga hantverk och täljt en sked och en kåsa ur några gamla bitar trä som låg i garaget. Det blev fruktansvärt mycket träflisor och spån så jag väntar nog med yxprojektet tills det blir varmare ute. Under tiden tror jag att jag ska bygga en slöjdhäst för att underlätta framtida projekten. Jag har en hel drös 2x4/6 liggandes som går rätt så lätt att skruva ihop. Jag hittade en rätt så bra ritning via Google.

Har kontaktat ett litet företag som gör bl.a. skaft och egna verktyg om att köpa några bitar hickory för mitt projekt, får se om de hör av sig. Det växer som sagt inte på träd i Sverige ;)

Förresten, i vilket del av skaftformandet använder du en rasp? Jag tänkte låna en bandkniv eller spånhyvel för det fina jobbet.

Förresten #2, när man sågar i ovandelen för att göra plats för kilen, behöver man avlägsna mer trä än det som försvinner genom att bara såga ett rakt spår, dvs såga flera gånger, eller får kilen plats i det lilla utrymmet som blir av att bara såga en skåra? Träet måste kunna komprimeras rätt så mycket om det är fallet.

En slöjdhäst funderar jag också på att bygga. Dom är väldigt praktiska tycker jag. Tyvärr tar dom en del plats och det är av någon outgrundlig anledning svårt nog att få plats med bilen i garaget ändå. :)

Förresten 1:Grovjobbet gör jag med yxa och kniv sen använder jag raspen för att sen avsluta med slippapper.

Förresten 2: Jag sågar med en såg av japansk typ. Vet inte exakt hur bred den är men den är tunnare än en vanlig fogsvans i alla fall. Jag rekommenderar att du använder en såg med inte allt för grova tänder. Det är inte så kul om det flisar ur ordentligt när du börjar såga. Om kilen får plats eller inte beror ju på hur stor du gör den

Om det är en mindre yxa som du ska skafta om så räcker det mer än väl med bara en träkil. Man måste då tänka på att inte kapa av skaftänden för nära yxhuvudet.

Paul, ber om ursäkt för att vi yxpratar i knivtråden! :)
 
Kom i brevlådan idag :)

Companion Heavy Duty MG "FREEBIES" :)

Högkvalitativt kolstål.
Bladtjocklek: 3.2 mm.
Bladlängd: 104 mm.
Totallängd: 225 mm.
Vikt: 136g (inkl. Slidan) vägde den nyss.

Ergonomiskt och greppvänligt gummiskaft.

Mvh troswe

P.S.
SORRY! För bildkvalitén, kass mobilcam (orkade inte plocka upp SK. från fotoryggsäcken)
 

Bilagor

  • 20130114_104900-1.jpg
    20130114_104900-1.jpg
    30.6 KB · Visningar: 1,276
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...