Efter höftoperation.

Hej! Har nyligen genomgått en höftoperation ,Mc Minn plastik.Är det någon som har gått igenom samma, är intresserad ,hur du (ni) kommit tillbaka till ett aktivt liv , och hur lång tid . Jag opererades för 4 v. sedan MVH Jeanette
 
Rehab

Rörelser/träning i varm vattens bassäng. -Flera i gruppen har genomgått olika operationer, höft, knä, ryggrads/hals, brutit sig etc. Kroppen är lätt i vattnet, vatten är motstånd och man kan träna med olika typer av vikter när det så behövs.
 
höftled

Tack för ditt svar , har nyligen opererat den andra höften också ska börja med vatten jympa i varm 35 graders bassäng jeanette
 
Höftoperation

Hej,
såg att du hade opererat båda höfterna. Hur är läget, jag kommer operara mig inom kort.
Kommer göra en sk ytersättning. Vore kul att få lite tips på träning / rehab.

Mvh
Thomas
 
Höftoperation

Hej svejs ! det är så länge sedan, nästan glömt att jag opererats. viktigaste är att inte göra för mycket i början , följ läkarens ordinationer helt , sen börja hos sjukgymnast tills man själv känner att man kan börja på gym + vattengymnastik är jättebra . lyssna på sin kropp , det är ju olika hur fort man kommer igång . lycka till
 
Jag ska till min bror ortopeden på måndag. Om någon har några specifika frågor kan jag luska efter svar. Att få tag i vården är ju inte alltid så lätt.

(Hälsar ett litet och tämligen glöggfryntligt litet spöke som just nu vill mänskligheten gott. Det går över imorgon när jag vaknar, tror jag).
 
höftoperation - fler frågor

Hej jag har tusen frågor.
Är lite rädd för ingreppet. Har kämpat i det längsta att det skall gå över. Men just nu klarar jag gå ca 1km sedan gör det för ont. Kan cykla och paddlar mycket.
Skall göra en ytersättningsoperation. Men jag vet egentligen inte varför jag har ont, är röntgad och träffat tre ortopeder. Står på kölista för dennna operation, i mars 2008.

Vad kan man sporta efter operationen? Slalom och tennis som var mina favoritsporter hoppas jag inte mera på men kanske kunna vandra och röra mig smärtfritt.
Mvh
Thomas
 
Utan medicinkunskaper men med empirisk erfarenhet blir mitt tips att försöka få ett utlåtande från en reumatolog först innan nån karvar i din led. Risken med ortopeder är att de försöker lösa allting med skalpell eftersom det är det verktyget de är mest bekanta med...
//Anders
 
...Skall göra en ytersättningsoperation. Men jag vet egentligen inte varför jag har ont, är röntgad och träffat tre ortopeder. Står på kölista för dennna operation, i mars 2008...
Mvh
Thomas

Varför vet du inte? Har dessa tre ortopeder inte berättat, eller har du inte förstått, eller (ve och fasa) har ortopederna inte förstått varför du har ont?? Om röntgen visar förslitning i höftleden är det ju ganska solklart. Om vanlig röntgen däremot INTE visar förslitning skulle jag vara tveksam till att lägga mig under kniven. Man kan i så fall gå vidare med en magnetkameraundersökning (med kontrast!) för att få en diagnos (t.ex impingement, "mjukdelsinklämning", ovanligt men fullt tänkbart), eller en injektion av bedövningsmedel i höftleden (om smärtan då försvinner vet man i alla fall att det verkligen är höften och inte ryggen/bäckenet som är problemet...) Du har förstås gått ned i vikt, prövat inflammationsdämpande behandling och glukosamin, stötdämpande inlägg i skorna o.s.v...
 
bra svar

Jag tycker det är svårt att ta till sig allt. Skall kolla upp detta med reumatolog innan de får börja skära. Det gör ju ont på flera ställen så jag blir ju osäker. Men helt klart är att jag blir bara sämre och det har hållt på i mer än 3 år nu.
Tack för alla kloka och lite ironiska kommentarer.
Thomas
 
Du har fått en second opinion nu? Det är en stor och allvarlig operation (höftplastik) och inget som utförs om inte det verkligen föreligger behov. Tänk på att rehab tiden är lång (jag talar som sjukgymnast).
Det är också av vikt att du diskuterar material (det finns i dag en mängd olika protester och beroende på din skada/förslitning, bör du ta upp detta med ansvarig ortoped.)
Har du frågor angående rehab och träning är du välkommen att höra av dig så ska jag försöka svara så gott jag kan:)

Lycka till
Mvh/ Mårten
 
Jag tycker det är svårt att ta till sig allt. Skall kolla upp detta med reumatolog innan de får börja skära. Det gör ju ont på flera ställen så jag blir ju osäker. Men helt klart är att jag blir bara sämre och det har hållt på i mer än 3 år nu.
Tack för alla kloka och lite ironiska kommentarer.
Thomas

Hej Thomas :)
Jag skall också in för höftoperation i Tromsö inom kort och söker efter mer info om träning efter op. Slet sönder höften i en skidolycka för 6 år sedan och må nu byta ut höftleden.. Målet är att ta sig upp på skidor igen och önskar gärna förslag på effektiv träning inriktad höft och bäcken. Vet att det kommer bli tufft men livet är helt kass just nu med otroligt begränsad rörlighet och smärta så jag ser fram emot op. trots allt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...