Uppryckt bindning – ommontering?

I slutet av sista åket under säsongens sista(?) skiddag hände det: det bakre skruvparet tillhörande högra tådelen släppte från skidan och bindningens (Black Diamond O1) bottenplatta böjdes:

O1skada.jpg

Nya bindningar får jag på garantin, men det större orosmomentet är hur det gick med skidan (Line Prophet 100). Med bindningen borttagen framträder en ful spricka som går från hål till hål, uppenbarligen genom både toppskiktet och det underliggande titanlagret. Det har även uppstått en liten förhöjning, vilken som man kan vänta sig känns mjuk och fjädrar vid tryck, men någon cm eller två åt endera hållet är det stumt igen.

skidskada.jpg

Skidan i övrigt (och då speciellt kärnan) känns ok utifrån ”manuellt flextest”, men frågan är alltså om jag kan lita på att en ommontering blir stark nog och i så fall hur långt ifrån de förra hålen den måste göras? Förflyttningen blir bakåt och ca två cm eller så känns ok, då bindningarna satt lite längre fram än vad många andra haft på samma skidor (dock ändå 1 cm bakom motsvarande boot center), men krävs det mer börjar jag fundera över hur pass förändrade skidegenskaperna blir (det är alltså telemark det handlar om).

Någon som varit i liknande sits och löst det på ett tillfredsställande sätt?

Surt är det i alla fall, då både skidor och bindningar är nya för säsongen…
 
Så trist!

Hur som, har inte testat, men vad tror du om att fylla igen hålen med epoxy och sedan sätta i kläm? I bästa fall kan du få in limmet så att det fixerar titan+toppskikt i kärnan.
 
Hur som, har inte testat, men vad tror du om att fylla igen hålen med epoxy och sedan sätta i kläm? I bästa fall kan du få in limmet så att det fixerar titan+toppskikt i kärnan.

Mja, det skulle vara för själva lagningens skull då, men att montera om i samma position känns alldeles för osäkert. Flytta bakåt lite grann är som sagt knappt ens ett problem, så länge det inte blir för mycket.
 
Nah, jag menade att du skulle flytta bindningen också, det var mest för lagningens skull, som sagt.
Även om jag spontant tror att du nog kan få skruvarna att sitta lika hårt som de någonsin gjorde innan med epoxy...
 
Expander...

Det finns plastpluggar eller metall-inserts att sätta i de befintliga hålen, måste dock borra upp hålen ännu mer. Annars är det tvåkomponent som gäller...
 
Så bisart Kalle. För det första, det finns alltså fler Prophet 100 med telisbindningar, men mina är i den lite ovanligare blå färgen.
Det andra är att jag råkade ut för nästan samma sak en av mina sista åkdagar. Men jag drog upp min G3 Targa ur plattan så skidan klarade sig.
Dessutom måste jag till Vemdalen när jag är tillbaka i Jämtland och snön smält och leta reda på en av skidorna ur mitt andra par som jag tappade bort i skogen efter vad jag gissar var bindningshaveri dagen efter... :-(
Plugga hålen som vanligt bara, trälim och plastplugg. Problemet är väl bara att man nog gärna vill flytta hålen så man har 10 mm mellan ytterkanterna. För mig är det gigantiskt mycket och påverkar åkningen mycket. Jag provade gågna säsongen på mina (nu borttappade) Atomicar. Ett alternativ kan väl vara att montera duck så du flyttar i sidled istället kanske?

PS. Hur gillar du bindningarna? Jag mina Voillé lirar inte riktigt med mina BD-pjäxor så jag funderar på att byta...
 
Det finns plastpluggar eller metall-inserts att sätta i de befintliga hålen, måste dock borra upp hålen ännu mer. Annars är det tvåkomponent som gäller...

Plugga hålen som vanligt bara, trälim och plastplugg. Problemet är väl bara att man nog gärna vill flytta hålen så man har 10 mm mellan ytterkanterna.
[...]
Ett alternativ kan väl vara att montera duck så du flyttar i sidled istället kanske?

Det jag är orolig för är att i och med att de översta lagren (uppenbarligen) lossat en bit så har närområdet försvagats, vilket då skulle kunna innebära att en ommontering i eller nära de befintliga hålen, förstärkta eller ej, inte riktigt är att lita på. Hade det varit en "ren" urdragning, utan skador på hål och övre skikt, hade jag inte tvekat att flytta bak bara 1-1,5 cm, men nu är jag osäker. Inga ankor.

Det bästa vore om någon annan varit ute för samma sak (med avseende på synliga skador) och har erfarenheter från ommonteringsförsök, antingen positiva eller negativa.

PS. Hur gillar du bindningarna? Jag mina Voillé lirar inte riktigt med mina BD-pjäxor så jag funderar på att byta...

Jodå, förutom haveriet så har de varit bra. Det kända problemet med att fjäderhylsorna skruvar ur sig har gjort sig påmint, men inte värre än att det räckt med att kolla spänningen inför varje ny skiddag. Jag gillar den aktiva känslan som kablarna under foten ger, i jämförelse med en sidofjädersbindnings hällyftande effekt, och gåläget är klockrent, speciellt ifråga om hur det klickas i och ur.

Hade bara Hammerhead funnits med turfunktion skulle den varit ett perfekt val. Axl såg lovande ut, men den är i mitt tycke alldeles för styv i grundutförandet. I läge 2 (av 3) ger den så mycket motstånd att jag knappt klarar av att komma ner i position, vilket är förvånande då jag gillar HH på läge 4 (av 5), så det känns lite dumt att ha en inställningsbar bindning om man ändå bara kan utnyttja det lättaste läget. Därför blev det O1 istället, som var det närmaste jag kunde komma.
 
utanför lådan eller snarare på den...

Jag försöker tänkte lite "out of the box" och det kanske inte funkar för dig (du nä,mner ju att 10 mm i längsled är en ocean för din åkstil) men skulle det funka att montera höjddistanser som man ibland gör på alpiskidor (och ävne teliar tror jag) så man kan kanta mera. Dessa klotsar kankse har ett annat "bultmönster" än dina bindningar och du kan således fästa distansen i skidorna i "färskt" matrial och sedan bindningarna ovanpå distanserklotsen.

Eller du vill inte åka på "platåskor" kanske?

Mne förresten - om du får nya bindnigar på försäkringen/garantin - får du inte nya skidor där också?Bindningarnas dåliga infästning har ju förstör skidorna - kan du åberopa dåligt jobb av montören eller var det du själv? :)

/Patrik
 
Trist men dylikt händer med för stora borr eller borrning utan stilla borrstativ.
Fyller du hålen och kaviteterna med armerad 2 komponentlim och klämmer ihop för torkning har du friskt material för ny montering.
Ett annat alternativ är att annonsera efter en soloskida, det brukar bli fler napp än man först tror.
Trist men inte första gången. Klart att det är krafter med i spelet, åkare bryter ju benen då och då.
 
Inserts

Sätt dit in riktiga inserts underifrån, du får göra hål i belaget, men det lossnar aldrig! Lätt att byta bindningar så länge du har samma hålkonfiguration...
http://www.skibuilders.com/howto/skicon/inserts.shtml

Stansa ut hål i belaget sätt fast inserts enligt instruktion och sätt sedan tillbaka nya belagsbitar...

Finns även vanliga inserts som du kör i ovanifrån men de har jag ej testat, enklare men inte lika starkt speciellt om du har sprickor i ytbelaget...
http://bindingfreedom.com/Threaded-Inserts-for-skis-individual-3001.htm
 
Jag försöker tänkte lite "out of the box" och det kanske inte funkar för dig (du nä,mner ju att 10 mm i längsled är en ocean för din åkstil) men skulle det funka att montera höjddistanser som man ibland gör på alpiskidor (och ävne teliar tror jag) så man kan kanta mera. Dessa klotsar kankse har ett annat "bultmönster" än dina bindningar och du kan således fästa distansen i skidorna i "färskt" matrial och sedan bindningarna ovanpå distanserklotsen.

Eller du vill inte åka på "platåskor" kanske?

Det var inte jag som anmärkte på "10 mm" -- jag skulle tvärtom känna mig bekväm med upp till 20 mm. Bindningarna ifråga är rätt så uppbyggda som de är (se tåplattans position på första bilden ovan) och jag har inte känt något behov av ett högre läge hittills, trots att skidorna är ganska breda; på mina gamla, lite smalare skidor med Cobrabindning sitter det dock rejäla plattor. Men, det är som sagt en tänkbar lösning, även om det bara blir en tunnare platta.

Mne förresten - om du får nya bindnigar på försäkringen/garantin - får du inte nya skidor där också?Bindningarnas dåliga infästning har ju förstör skidorna - kan du åberopa dåligt jobb av montören eller var det du själv? :)

Skidorna är köpta privat, bindningarna utomlands och monteringen gjord på sportaffär i stan (av en telemarkskunnig person), så det är inte fråga om någon helhetslösning. Jag ska kontakta de sistnämnda och höra vad de säger om saken.
 
Har nu pratat med affären som utförde monteringen och de sade först att de inte tyckte det var något fel på monteringsarbetet, men erbjöd sig ändå att utföra ommontering utan kostnad, vilket väl kändes lite tveksamt under omständigheterna. Efter att jag påpekat att epoxy inte verkade ha använts (även fast jag omnämnde det specifikt när jag lämnade in grejorna samt att det tydligt står i BD:s monteringsanvisningar) har de nu erbjudit sig att även ersätta skidorna utan extra kostnad -- och nya bindningar är på väg från Tyskland i skrivande stund. Så kan det gå.

För att göra detta vill de dock (förståeligen) ha in de gamla skidorna först, så frågan är om dessa är värda att försöka laga istället (vilket inte verkar vara så omfattande; har fått en preliminär diagnos från en kille som bygger skidor). Eller är det ens en fråga, om jag ändå får nya...? :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...