Stavar! Hur långa skall de vara?

Hej! Jag undrar hur långa vanliga skidstavar ska vara? Har åkt mycket telemark, men har nu köpt vanliga längdskidor för att svettas runt lite i skidspåret runt knuten, men jag tycker stavarna jag fick i affären är för korta??

Hoppas det är någon som har något tips. Ha De Gott i snön / Johan
 
johanandersson71; sa:
knuten, men jag tycker stavarna jag fick i affären är för korta??

Jo jag kan instamma. Det spelar ingen roll hur manga ganger jag laser att de inte ska vara langre an si och sa for att man inte ska anstranga sig mer i onodan nar man lyftar upp dem, jag vill i alla fall ha mina langre.

Genom aren har familjen samlat pa sig ratt manga stavar i olika langder sa jag visste nar jag kopte mina senaste att 1,45 var for kort och 1,50 for langt. Sa jag kopte ralangd, kapade en halv centimeter i taget tills de kandes ratt. For sakerhets skulle akte jag med dem i tva sasonger innan jag limmade fast handtagen utifall jag ville korta dem mer. Tror att slutresultatet ar ungefar 1,47 cm till mina 1,70.


Kristina
 
Individuellt

Detta med stavlängd är lite knepigt. Det beror t ex på föret eller snarare hur djupt trugorna sjunker i snön. Längdstavar har ofta rätt kort avstånd mellan trugan och spetsen varför den effektiva längden är relativt lång i förhållande till totallängden.

Fjällstavar brukar ha trugan högre upp.

Skatingstavar är traditionellt längre än stavar för diagonalåkning.

Men det är mycket tycke och smak också.
Det påstås att längre stavar är snabbare men jag vet inte om det är bevisat entydigt det beror mycket på åkarens teknik hur mycket man böjer på ben och rygg etc. En analogi är paddelns längd vid kajakpaddling. Där är det faktiskt effektivare med en kortare paddel.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...