minsta båten att havssegla med?

Individuellt

Det är individuellt och baserat på säkerhet/komfort. Jag ska själv mot sommaren skaffa en sunwind 20. Med den så ska jag i sommar ensamsegla mot spanien som första delmål. För att någon/några sommrar efter det kanske ge mig på oceanen, annars medelhavet via kanaler mot asien. (Mina seglings kunskaper/erfarenheter består av att ha seglat med min far några sommrar i hans båtar. Utan att alls vara specielt fokuserad på seglingen)

Av vad jag läst/kommit fram till så är de billigaste, stabilaste, säkraste och stormkapabla små båtarna: hurley18, havsfidra, sunwind 20. Den första ligger i 10 tusen klassen, de två andra ligger på runt 25tusen snitt.

Enligt mig så verkar många ha "storm fobi". Med det så menar jag att de lägger ner för mycket pengar&tid på säkerhetsutrustning... Nästan alla båtar klarar rejäl vind, om besättningen kan hantera situationen&båten. Enligt logik så antar jag att det farliga ligger i om man hamnar i en storm när båten ligger nära kusten, då man riskerar att gå på grund eller gå in i en bergvägg ifall seglen går sönder & motorn inte vill starta. Om du hamnar i storm mitt ute på havet, så kan du nog känna sig nästan helt säker i allt från en hurley18 och uppåt ifall du vet vad du gör och håller utkik för större båtar. Egentligen så kan du nog klara dig utan någon som helst utrustning, fast någon form av satelit radio/telefon är att rekommendera.

//Kristofer
 
Hej!

Sunwind är säkert ett bra val om man vill ge sig i väg i en liten båt. Det finns en man som seglat runt i många år i Medelhavet i en såda . Googla på Magnus Reslow så hittar du lite info.

Har du egen erfarenhet av att vara ute i storm? Med risk för att bli en av dem med "stormfobi" skulle jag vilja påstå att viss förbredelse krävs. Båtarna du nämner är 30-40 år gamla. Håller de för storm? Jag skulle nog se över rigg ordentligt, fixa ordentliga självlänsar och skaffa stormsegel.

Att land anses farligt under hårt väder beror nog mycket på att man inte kan kryssa mot en storm. Man kan till och med tvingas länsa med vinden om vädret blir för tufft vilket kräver en del sjörum. Läs boken Hårt väder till havs, där finns strategier, utrustningstips och berättelser som man lär sig mycket av. En bibel!

Själv har jag ingen erfarenhet av att segla i storm. Jag har varit skicklig nog att undvika detta under mina 18 år som seglare :)

Lycka till med din planering och resa.

/Anders
 
Jag har korsat alla världes hav i både stora och små båtar, ofta ensam och fåtöljen kostade mindre än 2000:- så jag vet vad jag talar om! ;)

Enligt min uppfattning så behöver man inte ha en stor, bombsäker båt för att ge sig ut på havet men om man måste ställa frågan så bör man kanske ha det till en början...
Åke Mattsson seglade ju kors och tvärs på nordsjön i Maxi67 och -77 så visst går det men det ställer höga krav på sjömansskap om man inte skall hamna i situationer som inte båten klarar av.
Ett annat problem är ju att alla "gamla" färder man läser om gjordes i en tid med mindre trängsel och regler på havet. Det första man måste reda ut är vad som är lagligt i fråga om båt och "brist" på utrustning.
Om du ställer till problem för ett lastfartyg genom att vara där du inte skulle i en båt som inte håller måttet så riskerar du inte att bara förlora båten utan att dessutom få stå för alla kostnader du orsakat. (Ju större och dyrare båt destå högre kostnad?)
Själv resonerar jag såhär; En billig båt som jag är beredd att helt förlora utrustad för att jag skall klara livet. Sedan är det upp till mig att lära mig så mycket att jag undviker situationer som kan gå åt H-e.
 
Om du ställer till problem för ett lastfartyg genom att vara där du inte skulle i en båt som inte håller måttet så riskerar du inte att bara förlora båten utan att dessutom få stå för alla kostnader du orsakat. (Ju större och dyrare båt destå högre kostnad?)

Undrar om det verkligen är så? Är inte all livräddning gratis enligt internationella konventioner?

Ett exempel är ju ensamseglarna i det som kallades BOC-challange. De seglade nervösa, förstorade jollar i världens farligaste vatten, så ingen blev ju för vånad av att olyckor hände. Olyckliga blev också Australiens och Nya Zeelands räddningsorganisationer som tvingades långt ut på upprörda hav till enorma kostnader, för att reda upp situationer som mer eller mindre var väntade. Som jag förstått det fick det "räddande landet" stå för notan. Annars borde väl försäkringar täcka en sådan grej?

Eller?

//A
 
Att tala och diskutera

med personer som själva planerat och genomfört såna här seglatser tror jag skulle kunna ge dig värdefulla impulser.

Finns en klubb tror den heter Oceanseglarklubben eller liknande. http://www.osk.org/

Finns naturligtvis mycket att läsa på nätet också. Här länk till min svåger och hans frus hemsida. http://www.doublefun.dinstudio.se/text1_2.html

Många som seglat över oceaner har råkat ut för rigghaverier på t ex vant eller stagfästen eller eller att segel skörat. Sådant måste man ha beredskap för.

Thure
 
Undrar om det verkligen är så? Är inte all livräddning gratis enligt internationella konventioner?

Jag hittar det inte nu men det finns någon EU-klassning av båtar för skyddade vatten, inre skärgård, yttre skärgård och oceanfart baserat på olika kriterier bla.a. längd vilket uteslöt de minsta båtarna från oceanfart.
Riktigt var det spelar roll vet jag inte men det är omöjligt att försäkra en båt i fel klass.
Livräddning är nog gratis men men om ex. en färja tvingas väja för att du seglar utan motor och inte kom loss ur hamninloppet så kan du nog räknas som vållande?
Men "riktiga seglare" som du själv har nog bättre koll på det här än jag.
(I norge så riskerar du att få betala en räddningsinsats om den hade kunnat undvikas genom ditt betéende.)
BOC har nog egna regler.
 
Jag hittar det inte nu men det finns någon EU-klassning av båtar för skyddade vatten, inre skärgård, yttre skärgård och oceanfart baserat på olika kriterier bla.a. längd vilket uteslöt de minsta båtarna från oceanfart.
Riktigt var det spelar roll vet jag inte men det är omöjligt att försäkra en båt i fel klass.
Livräddning är nog gratis men men om ex. en färja tvingas väja för att du seglar utan motor och inte kom loss ur hamninloppet så kan du nog räknas som vållande?
Men "riktiga seglare" som du själv har nog bättre koll på det här än jag.
(I norge så riskerar du att få betala en räddningsinsats om den hade kunnat undvikas genom ditt betéende.)
BOC har nog egna regler.

Jag har inte en aning, är jag rädd. Du har nog rätt i det mesta ovan. Skulle dock vara intressant att pröva rent rättsligt om det anses som dåligt sjömanskap att segla utan motor.

EU-klassificeringen av båtar är en historia i sig som inte alltid har så mycket med sjövärdighet att göra. Läs t ex om CE-märkta Bavaria 42 vars usla kölbyggen kostade ett liv. En hel serie båtar med undermåliga båtar som trots detta godkänts inom ramen för CE-märkningen (Klass A?) Se t ex förljande länk eller googla: http://www.sailing.hu/files/keels.pdf Bavaria förnekar f ö att det skulle vara något fel. CE-klassningen tas dock säkert på allvar av försäkringsbranschen, som du skriver.

Själv kajkar jag runt i maklig takt i en pansarkryssare från 1970 med trygga, tjocka plastlager längs kusterna här i Sverige. De längre turerna har jag än så länge tagit i fotöljen precis som du. Men vilka turer.... :)

//Anders
 
stick med det du har!

Hej.Jag läser med intresse den här bloggen.Hoppas på mer! Blev lite förvånad att blivit nämnd här.Men jag har seglat till och runt medelhavet 3ggr med små segelbåtar.Första gången i en Hurley 18.Inte den bästa båten. Men gav mig fantastiska upplevelser under 10 års tid.Genom franska kanalerna med en3.5 hk suzuki.Kanske den minsta motor som fört en havsseglare från Nordsjön till Medelhavet,Vidare till balearerna,spanien Gibraltar ochMarrocco i väst,Sedan österut Corsika sardinien,Sicilien hela grekland och Turkiet.Sedan med en Marieholm 20 från Blekinge till Corfu.Efter det köpte jag en Sunwind 20 som i mitt tycke är oslagbar som budget-seglare.Med denna gjorde jag franska kanalerna igen med en 4 hk tomos med luftkylning och utan backslag.Sammanlagt var jag i Medelhavet i 19 år ,mest i italien Sardinien ,sicilien och Grekland.Sedan tänkte jag lämna Medelhavet för att segla till Brasilien.Men i en storm söder om italien kappsejsade jag 180 grader(har bilder) och blev räddad i sista sekunden av Guardia Costiera,och förd i helikopter till sjukhuset i Locri där jag låg på intensiven i 8 dygn.Båten blev offer för pirater och jag fick inte en pryl tillbaka.Jag flög hem till Sverige och mina föräldrar hjälpte mig att köpa en Albin-viggen som jag nu håller på att bygga om för en världsomsegling.Under alla åren därnere drog jag mig fram på ströjobb och min medhavda symaskin.Jag skriver detta för att visa det är upp tiil dig själv om du kommer iväg.Hälsningar Magnus Reslow
 
ta vad du har

Tack Anders för ditt svar!Och till alla andra på den här bloggen;ös på med frågor och kommentarer.Rör om i grytan lite.Själv vill jag veta av er frilufs-frihetsmänniskor vad för kläder som krävs för min planerade segling till Island nästa år.Jag behöver något att "bo" i utan att känna mig som en ångkokt potatis.KLäder som andas.Finns det?Det kommer att vara kallt och fuktigt.Begränsatt utrymme för många ombyten+torkning,På min nya båt har jag satt på en högre mast för lättvindsegling.Nya röstjärn och 6mm stag.Dragit ner alla fall och rev till sittbrunn.Winchar och stoppers till fall och rev .Håller nu på med att bygga om inredningen .Vill även ha möjlighet att styra från insidan.När det blåser mer än 25 m/s har man ingen anledning att vara utomhus.Det är i min mening för farligt.Bara man har sjörum! Skall byta till utanpåliggande fönster av Lexan och bygga ett pendelservovindroder.Skall även bygga ett vindkraftverk och solceller.Ritningar och instruktioner finns på nätet.Jag har ambitionen att inte använda några kanaler(sueze,Panama) på min nästa resa.Så det gäller för mig att förutse och förstärka allt som är möjligt!Mycket kan hända på en värlsomsegling.Jag har ochså ambitionen att skriva en bok om mina 19 år på fri fot i Medelhavet.Hälsningar Magnus Reslow.
 
Kul med människor som har drömmar.
Ännu roligare med såna som förverkligar dom.
Här är en länk till några såna:
http://www.runtjorden.com/
Jag var nog en av dom som skakade på huvudet och tänkte: "idioter"
Jag är glad att jag hade fel!
Mänskligheten består av två sorter:
Dom som gör, och dom som säger hur man borde ha gjort i stället.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...