Genom Sarek på vintern - diverse prylar

Bara en eloge för ditt (ert) idoga arbete med lättvikt. Inspirerande, lärorikt och ibland lite knäppt. :)

HåkanF
 
Solglasögon

De där solglasögonen blev jag intresserad av. Var kan man hitta sådana? Annars har jag ett par gamla fotokromatiska men de börjar bli lite repiga. Påhängsvarianten tenderar att göra glasögonen lite tunga. Var kan man hitta dessa sport eyz?

Peter
 
Intressant läsning! Själv skulle jag aldrig ersätta en spade med något annat än en riktig spade! Den får dock vara både lätt och stark försås:)

/Lars Östlin
 
Har fått elever att försöka gräva snöka med köksbrickan, det om något har motiverat dem att ta med spade nästa gång.
Solglasögonen såg smögna ut, var finner man?
Men grattis till energin och att du delar med dig!
 
Det där med spaden har väl en del att göra med om man planerar att bo i snö. Jag har en gång ägnat 8-9 timmar åt att gräva snöka uppe i Snasahögarna med en riktigt bra, lätt skyffel. Det var med andra ord stenhårt, men eftersom jag och kompisen var instruktörer måste vi ju göra ett bra jobb..
En i gruppen hade med en riktig skyffel, Wedevåg spannmålsskyffel om jag minns rätt. Alltså något som vägde över 1 kg. Den var oerhört mycket bättre än våra halvkilos skyfflar.

Men om jag inte planerar att bo i snö behöver jag bara något som kan användas för att gräva upp och ned snöankare med, gräva en grop framför tältöppningen och fila till en sittplats med hylla för köket ibland. Till detta fungerar Snowclaw utmärkt.

I en nödsituation är den givetvis inte någon höjdare, men bra mycket bättre än inget. Men samtidigt måste man dra gränsen någonstans och jag har då svårt att räkna ut i vilken nödsituation jag inte skulle krypa in i mitt tält istället. En sådan situation går förmodligen att fantisera ihop, men jag bedömer sannolikheten som så låg att jag är villig att ta den eventuella risken. Men andra får ju göra sina bedömningar.

SportEyz köpte jag hos Gossamer Gear för några år sedan, tror inte de finns kvar men hemsidan http://www.sporteyz.com/ ger säkert info.

Jörgen
 
Det där med spaden har väl en del att göra med om man planerar att bo i snö. Jag har en gång ägnat 8-9 timmar åt att gräva snöka uppe i Snasahögarna med en riktigt bra, lätt skyffel. Det var med andra ord stenhårt, men eftersom jag och kompisen var instruktörer måste vi ju göra ett bra jobb..
En i gruppen hade med en riktig skyffel, Wedevåg spannmålsskyffel om jag minns rätt. Alltså något som vägde över 1 kg. Den var oerhört mycket bättre än våra halvkilos skyfflar.

Men om jag inte planerar att bo i snö behöver jag bara något som kan användas för att gräva upp och ned snöankare med, gräva en grop framför tältöppningen och fila till en sittplats med hylla för köket ibland. Till detta fungerar Snowclaw utmärkt.

I en nödsituation är den givetvis inte någon höjdare, men bra mycket bättre än inget. Men samtidigt måste man dra gränsen någonstans och jag har då svårt att räkna ut i vilken nödsituation jag inte skulle krypa in i mitt tält istället. En sådan situation går förmodligen att fantisera ihop, men jag bedömer sannolikheten som så låg att jag är villig att ta den eventuella risken. Men andra får ju göra sina bedömningar.

SportEyz köpte jag hos Gossamer Gear för några år sedan, tror inte de finns kvar men hemsidan http://www.sporteyz.com/ ger säkert info.

Jörgen
Jag håller med dig i det mesta du säger om detta. Och jag är medveten om att med rätt inställning och vilja så klarar man sig säkert med en Snowclaw.
Men det jag vill ha sagt är att det är en fröjd att jobba med rejäla redskap. Det är både effektivare och roligare att skyffla snö med en rejäl spade. Men var och en får ju göra sitt val.
Keep up the good work Jörgen!

/Lars Östlin
 
SportEyz köpte jag hos Gossamer Gear för några år sedan, tror inte de finns kvar men hemsidan http://www.sporteyz.com/ ger säkert info.

Jörgen

Köpte några Sporteyz i våras. Inga problem att köpa via hemsidan. Jag mailade till dem och hörde om de levererade till Sverige. Det var inga problem, dock ville de att jag beställde minst 3 par, och då skulle fraktkostnaden bli densamma som inom USA.....

Jag beställde 3 par, 2 gråa och ett par gula. De gula kan nog komma till användning på vintern, men för den ljusa delen av året tycker jag nog de är för ljusa. Ett par gråa snodde flickvännen. Jag har använt dem nästan dagligen hemmavid samt under årets fjällvandring. Jag bara älskar dem! Tyvärr tog vi inte med de små behållarna på vandringen så våra båda par blev lite böjda. Nu har jag beställt nya. Beställde 26/6 och hämtade ut dem på posten idag (2/9). Förutom till oss själva ville 4 bekanta också ha. Dessutom, de slängde med ett demo-exemplar på glasögon med blått glas!! Cirka 700:- för 9 par inklusive frakt.

Mvh
Peter P.
 
Det där med spaden har väl en del att göra med om man planerar att bo i snö. Jag har en gång ägnat 8-9 timmar åt att gräva snöka uppe i Snasahögarna med en riktigt bra, lätt skyffel. Det var med andra ord stenhårt, men eftersom jag och kompisen var instruktörer måste vi ju göra ett bra jobb......
Jörgen

Det vanligaste felet är att man gräver för långt ner i en sluttning, där är snön packad av all tyngd som ligger ovanpå. Men, såna fel gör nog bara såna som jag, som ger mig ut utan instruktör och provar mig fram. Om man planerar att gräva är det bra att ha med en sond för att kolla vara det är djupt och mjukt nog. De flesta lavinspadar är ganska kassa att gräva snöka med, Fiskars med kulhandtaget och Rottefella är dom bästa eftersom dom inte är platta i fronten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Durden Genom Sarek i FiveFingers - en utvärdering Lättpackning 12
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...