Prylspan på Vildmarksmässan

Äntligen dags för årets Vildmarksmässa.

Hängde på låset vid tio för att slippa den allra värsta trängslen... Det såg ut som vanligt men mindre... eller så var det att man trängt in alla på mindre yta.

Tycker att det saknades nyhetsvärde på årets mässa.

Trots det så lyckades jag fynda lite hos de leverantörer och butiker som fanns på plats, också i detta avseendet var det som vanligt. Alewalds, Naturkompaniet, GetOut och Addnature hade mest intressant att visa i form av "mässfynd". Inte så mycket nytt mao.
Här kommer en liten sammanfattning kring vad jag kollade på och "fyndade".

På Addnature hittade jag en ekologisk Houdini T-Shirt för 249kr, satt snyggt men var något liten i storleken så det blev en L...

Provade Icebug´s nya Spirit OLX, en dubbsko med fasta karbidstålsdubbar som alltså inte flexar in som deras andra modellers dubbar gör. Dessutom så hade dom precis som jag efterlyst satt en dubb i fotvalvet också, detta på begäran från orienteringseliten. Mycket bra.... De nya dubbarna ska hålla bättre än de med flex. Provade ett par och de kändes grymt sköna och lätta. http://www.icebug.se/Product.aspx?m=385 Fast nu har jag redan två par bugs, jag får slita ut dem först, innan jag slår till på dessa.

Naturkompaniet hade några fina erbjudanden...
Köpte ett par ekologiska Patagonia skor för 699: (1199:), snygga och sköna, precis vad jag behövde.
Letade efter en fleecetröja som skall ersätta min Tierra som nu har börjat släppa i sömmarna vid dragkedjan efter många års trogen tjänst. Hittade inte exakt det jag sökte... men jag hittade en annan :) en Tierra Sensor hood 499:- (999:) Skeptisk till om den kan ersätta den gamla då den inte har helzip... vi får se...

Hittade en 20l Fjällräven ryggsäck som jag tänkte att Malin skulle få, som dagstursäck och jobbsäck, för 149:- (399:), vi får se om hon gillar den...

Stog länge vid Aclima stället och kollade på deras mycket fina underställ... 20% idag... men jag stog emot frestelsen.

Get Out hade en ovanligt liten monter i år, får väl åka ner på deras egen mässa, hade hoppats på att dom skulle visa Kaitum GT... men klämde lite på deras Flash Hoody som jag ju ville ha utan hood, blev tillfrågad om det inte var jag som kommenterat det på Utsidan... Get Out gänget har verkligen koll på sina kunder ;-)... fyndade några Granite Gear packpåsar, 3 för 2... klämde lite på säckarna från Western Mountaineering, Malin skall nämligen lätta lite på vikten inför sarek i sommar... en WM säck blir det sannolikt.

Sealskinz var där och hade mässpris på strumpor... men jag tyckte att de var lite väl tjocka så jag skippade dem.

Kikade lite på Solio solcellsladdare... såg intressant ut! http://www.solio.com/charger/

Thermarest har kommit med ett nytt liggunderlag, NeoAir, ett tjockt liggunderlag som i regular väger 410g, tjockare men lättare än t ex Prolite. Det kändes tunnt och skört, vet inte om jag skulle lita på att det höll. http://www.thermarest.com/product_detail.aspx?pID=134&cID=1

Marmot Ion windshirt såldes på NK för 249:- men fanns inte i min storlek :-(...

Lyssnade lite på Skinnarmo... men var för hungrig för att kunna lyssna klart. Vid 12-13 tiden var det kaos... på tok för trångt överallt. Då flydde jag fältet...

Någon annan som varit där, vad tyckte ni?

... hittade ni några trevliga prylar?

Thomas
 
Senast ändrad:
Försynta frågor

Vad skiljer ekologiska skor från vanliga skor?

Har inte tid att gå på mässan i år. Får trösta mig med Globetrotterkatalogen som kom i brevlådan igår 722 sidor. Varför finns så många bra kläder för gubbar bara i svart?

Thure
 
Vad skiljer ekologiska skor från vanliga skor?

Thure

Frågade faktiskt säljaren samma sak :) ekologiska kanske är fel ord, skrev det för att det står "Eco Step" på etiketten... men det är snarare så att de är producerade av återvunnet material... saxat från Patagonias hemsida om skon:

"Details
Air-cushion, compression-molded midsole made with an EVA center (15% recycled) that cradles the foot and provides cushioning
Bi-Fit™ dual-density insole board made from 100% recycled polyethylene/polyurethane provides support and stability underfoot
Board lasted with a steel shank, providing support, stability and flex in the correct zones
Poli-Cork® footbeds are made from foam that's 70% recycled and have active carbon and cork bits to help combat odor and naturally move moisture
Lightweight mesh upper provides breathability and durability
Reinforced rubber toe and external counter for additional protection and abrasion-resistance when climbing
Made without animal by-products; medium to narrow width, tapered toe box, medium arch/instep; vegan
737 g (26 oz) "

Thomas
 
Get Out hade en ovanligt liten monter i år, får väl åka ner på deras egen mässa, hade hoppats på att dom skulle visa Kaitum GT... men klämde lite på deras Flash Hoody som jag ju ville ha utan hood, blev tillfrågad om det inte var jag som kommenterat det på Utsidan... Get Out gänget har verkligen koll på sina kunder ;-)... fyndade några Granite Gear packpåsar, 3 för 2... klämde lite på säckarna från Western Mountaineering, Malin skall nämligen lätta lite på vikten inför sarek i sommar... en WM säck blir det sannolikt.

Jag vet att jag kommenterade just att jag ville ha en flash hoody utan hoody. Kanske är mig dom håller koll på :)
//Peter
 
Jag vet att jag kommenterade just att jag ville ha en flash hoody utan hoody. Kanske är mig dom håller koll på :)
//Peter

Ha ha... Ja... du har ju helt rätt, det var ju faktiskt DU som skrev inlägget... och jag som kommenterade... det är nog bara för att jag nog skulle kunna ha skrivit inlägget själv som jag mindes fel, har letat efter en dunjacka utan hood sen den tråden... shit... dom kanske t om kan läsa mina tankar... dom där på Get Out verkar lite creepy! Övermänskliga på något sätt... ;)

Men det är ju tur för dig att dom tror att jag är du... du är ju fortfarande anonym...
 
Jag köpte ett par till Sealskinz hos Alewalds. Dom nya har höge skaft och är nog tunnare (dom nya heter ”light”) än dom jag har. Passade på att säga att till han från Sealskinz importören att det är svårt att hitta Sealskinz i affärer och han höll med. Jag har tidigare köpt mina Sealskinz på Letro http://www.letro.se/default.asp?prodid=21590


Jag pratade med en tjej från Lundhags angående detta http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53245&highlight=lundhags

Dom (Lundhags) kan inte fylla en hel fabrik med att tillverka bara skridskor, så dom kommer att lägga ut tillvekningen på en extern mekanisk verkstad. Så Lundhags skridskor kommer att finnas även i fortsättningen med samma stål och med samma aluminium (med reservation för att jag fattade fel).

Per
 
Var där idag och spanade lite. Väldigt mycket folk :)

Jag chansköpte en softshelljacka "Go further ICE 2033" för 400 kr på prislappen stod det att den kostat 1600 kr. Någon som har någon information om det företaget?
 
Ha ha... Ja... du har ju helt rätt, det var ju faktiskt DU som skrev inlägget... och jag som kommenterade... det är nog bara för att jag nog skulle kunna ha skrivit inlägget själv som jag mindes fel, har letat efter en dunjacka utan hood sen den tråden... shit... dom kanske t om kan läsa mina tankar... dom där på Get Out verkar lite creepy! Övermänskliga på något sätt... ;)

Men det är ju tur för dig att dom tror att jag är du... du är ju fortfarande anonym...

Jag tror att dom har lite koll på mig. Så mycket som jag beställt därifrån :)
//Peter
 
Njae...

En stor del av mässan var resor, en annan större del fiske. Sen var det en massa krafs att köpa, och en del utbildningar. Visst, så har det varit några år nu, men inte blir det roligare för det. Mer "Fritid" än "Vildmark", om man säger så.
Jag lyssnade på Skinnarmo, köpte tre par yllesockar, fikade och gick därifrån. Får se om jag åker dit igen nästa år. Just nu känns det inte så angeläget.
 
Jag vill ha!!!!

"Den mest efterlängtade nyheten i lättpackarkretsar var väl annars det provexemplar av Thermarest Neoair. " Skrevs det på fjaderlat.se

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Jag vart som ett barn på julafton sa min kompis. Jag har suktat efter denna sedan den första notisen på fjäderlätt publicerades. Denna madrass ska jag bara ha, 1500 kr låter ju inte så farligt eller?
 
Varför finns så många bra kläder för gubbar bara i svart?

Thure

För att gubbar förutsätts ligga några år efter i modet
För att gubbar vill bli tråkiga på bild
För att gubbar gillar att bli stekta så snart solen tittar fram.

Det var de anledningar jag kan komma på. Fler, någon?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...