Tält från Northstar

Tältgolv görs ju (ofta) i PA som töjer sig mer än polyester, just för att de ska vara tåligare. Men självklart töjer sig generellt tjockare väv mindre än tunnare.

Beträffande vattentrycket så håller jag med i ditt resonemang, och det var det jag tror jag skrev nånstans tidigare ang att det hydrostatiska trycket från vattnet inte motsvarar kontakttrycket under knät.

Jag tror att vp-måttet är relevant, men inte allenarådande för vad som verkligen händer, men tyvärr är det det enda värdet som brukar finnas att tillgå. Därmed tror jag att risken är stor att man tillmäter det måttet för stor betydelse. Enklast inses detta genom att måttet i sig rimligen alltid är högt nog om man jämför med de vattentryck man verkligen utsätter tälten för. Ändå kan det läcka...

Då betyder ju inte det med automatik att väven ska ha högre vp.

Det här säger jag inte som försvar till Northstars tält, som jag inte provat, utan mer som ett generellt resonomang om tältvävar och vp.

Jag tror att praktiska prov med resp tält i en intressant miljö är det bästa, så länge man inte kan testa det parametrar som verkligen mäter det man är ute efter. Det vore ju därför intressant att höra erfarenheter av att tält med olika vp-värden har varit olika täta vid användning, och om denna olikhet stämmer ihop med skillnaden i vp-värde. Även enstaka avvikelser är faktiskt mycket intressanta, eftersom man då antaligen kan hitta andra korrelerande faktorer.
 
Tänkte bara kolla om nån av er som har köpt tältet har slagit upp det än? Det skulle vara intressant med lite mer info, främst om utrymmet vid fötterna.

Jag såg precis en mening som jag hade missat i beskrivningen:
"Utrymme för fötternas höjd i fotändan"
Låter ju onekligen trevligt.

Personligen hoppas jag att de här tälten blir en succé så att Northstar känner att de kan satsa på tältutveckling, och sen ser till att ta fram produkter som kan konkurrera med såna som Tarptent, Six Moon Design och Gossamer Gear.
Gärna ett tremanstält!
 
Slog upp mitt i går kväll.
Är 177 cm lång och mina fötter klarar just så pass att inte ta i innerväggen, dock kan man sträcka upp innertältet men jag hann inte pilla så mycket med det.

Och nej, inga bilder (har ju inget staket, bara snöhögar...).
 
Ligglängden i Hillebergs Nallo är ju ett mysterium. Tänka sig att Hilleberg skulle dimensionera ligglängden för oss som är under 1,70. För mig är det toppen :D
Jag tror faktiskt att ligglängden är sämre än i mitt gamla g66...
 
Jag besökte Northstar häromdagen och pratade med Anders Tranberg om deras tält. Än så länge är de inte direkt ultralätta, men det finns planer. Kul med en ny, svensk tillverkare av tält. Det vore trevligt om någon här hemma började tillverka "tarptält" anpassade efter skandinaviska/arktiska sommarförhållanden.

Artikeln finns här:

Jörgen
 
Vad tror ni?

Jag är också sugen på att köpa tältet från North Star, men man vill ju inte bli blåst....
Hur seriöst är projektet? Dom har ju tydligen testat det i extrema förhållanden men vem är killen som testat?
Är det nån som känner Anders Tranberg?
Det lutar åt att jag köper ett iaf. :) men ändå.....
 
En tristvädersdag så jag passade på att slå upp tältet idag och invitera stuggrannarna på varm choklad. Tre pers + en st bulldog kunde tränga ihop sig för en sen eftermiddagslur i alla fall.
Försökte sträcka upp fotändan på innertältet mer och är man 180 eller däröver kommer man att vidröra innertältet med fötterna.
I övrigt känns tältet bra, verkar välsytt etc.
 
c13c9a40f11f26e306a32f3faaf845b7.jpg


Ja har testat tremannatältet förra helgen i Abiskotrakten. Riktigt trevligt tält. Hade inga problem med fotutrymmet. Rymligt innertält. Om golvet har jag intet att kommentera, tre renskinn användes. Tidigare har jag använt ett tremannsKeron. Dethär tältet är bra mycket lättare. Gott om utrymme i absidern. Pulkan fick lätt rum. Det blev mycket kondens men vi kokade mycket vatten i absiderrn. Det var kallt.
 
Tält från Northstar omfattas av den svenska konsumentlagstiftningen. Det betyder att om det inte lever upp till tillverkarens löften så kan man reklamera det. Min personliga känsla är att om jag var en ny tillverkare som försöker etablera sig, som Northstar, så skulle jag vara mycket försiktig med att spoliera varumärkesbygget genom en alltför restriktiv reklamationspolitik.

Jörgen
 
Vad menar du? Finns det något som tyder på att de gör det, eller menar du att det tvärtom inte finns något som talar för att de kommer att vara restriktiva?

Som tälttillverkare må de vara nya, men de har ju funnits som leverantör med garantiansvar i många år (17-18 år enligt din egen artikel).
 
Vad menar du? Finns det något som tyder på att de gör det, eller menar du att det tvärtom inte finns något som talar för att de kommer att vara restriktiva?

Som tälttillverkare må de vara nya, men de har ju funnits som leverantör med garantiansvar i många år (17-18 år enligt din egen artikel).

Allt jag vet tyder på att de inte kommer att vara restriktiva. Anders var noga med att påpeka deras garantiansvar när det gällde diskussionen om vattentäthet hos tält- och bottenvävar. Deras leverantörer och deras tester tyder på att vävarna håller tätt. Om någon som köper tältet får problem med detta så var Anders noga med att påpeka att de har ett garantiansvar.

Att de hellre friar än fäller i en situation där de bygger ett varumärken och definitivt inte är betjänta av att det sprider sig ett rykte om att tälten läcker är ett antagande från min sida som känns ganska rimligt.

Jörgen
 
Än så länge är de inte direkt ultralätta, men det finns planer. Kul med en ny, svensk tillverkare av tält. Det vore trevligt om någon här hemma började tillverka "tarptält" anpassade efter skandinaviska/arktiska sommarförhållanden.

Jag håller med - vore spännande om nån här hemma plockade upp tarptält-tråden, och det är ruggigt intressant att läsa praktiska erfanheter under skandinaviska förhållanden som dina av The One!

Men jag tycker kanske du bidrar till lite begreppsförvirring, och är en smula orättvis mot tälttillverkarna - det vi i dagligt tal kallar 'tält' är väl något ganska väsensskilt från ett 'tarptält', och Northstars variant hamnar väl rätt klart i den förstnämnda kategorin? Och det hamnar väl definitivt i den allra lättaste skaran av "tremanna tunneltält med GT-absid" - kanske till och med "Ultralätt" enligt nån slags definition?

Det blir lite som "Visst är min Ford snabb, men inte supersnabb. Vore kul om de började bygga prisvärda F1-bilar oxå!" Visst vore det skoj med en F1a, men jag får ju inte in barnvagnen i skuffen på den. Och vinterkörningsegenskapernas lär inte heller vara de bästa.

Som sagt - jag håller helt med om att det vore kul med flert svenska TT-alternativ, men skjut inte sönder en annan spännande produkt bara för det, utan utvärdera den för vad den är - ett lätt (eller till och med ultralätt?) tält.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...