Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser

23-24 dagar av sommaren, med början direkt efter midsommar, tillbringade jag på vandring från Hemavan, eller snarare Strimasund, till Anjan. Det blev en sträcka på närmare 50 mil och en pendang till vandringen från Hemavan till Nikkaluokta för några år sedan. Bakgrund till denna finns i en gammal tråd och min långa inledningspost:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28598

Det kommer att bli ett antal artiklar om sommarens vandring på Fjaderlatt och naturligtvis om prylar och prylerfarenheter också. Jag tänkte samla dessa, och kommentarer, i den här tråden. Första artikeln finns här:

http://www.fjaderlatt.se/2008/11/hemavan-till-anjan-sommarkvll.html

Jörgen
 
Underbar text. Du lyckas formulera många tankar som ofta på ett omedvetet sätt dyker upp under vandring - speciellt ensamvandring, men för all del också när man vandrar tillsamman med någon likasinnad.
När man får frågan Varför? är det inte alltid så lätt att sätta ord på vad det är som gör att man utsätter sig igen och igen. Svaret ligger väl i summan av alla de små, underbara "känslorna" - i allt det "o-tråkiga".

Men Jörgen... En vandring som startar i Strimasund och ska bära av söderut...? Den måste väl bara gå via Artfjället! Missade du det fjällområdet, eller är det jag som har missat något...?

HåkanF
 
Underbar text. Du lyckas formulera många tankar som ofta på ett omedvetet sätt dyker upp under vandring - speciellt ensamvandring, men för all del också när man vandrar tillsamman med någon likasinnad.
När man får frågan Varför? är det inte alltid så lätt att sätta ord på vad det är som gör att man utsätter sig igen och igen. Svaret ligger väl i summan av alla de små, underbara "känslorna" - i allt det "o-tråkiga".

Men Jörgen... En vandring som startar i Strimasund och ska bära av söderut...? Den måste väl bara gå via Artfjället! Missade du det fjällområdet, eller är det jag som har missat något...?

HåkanF

Tack för de uppskattande orden, Majjen. Och det är klart att vandringen gick via Artfjället. Fast den här texten beskriver ett pass ganska långt från Artfjället och det lär inte vara särskilt tydligt om och när Artfjället dyker upp i något senare kapitel. Eftersom turbeskrivningar och guideböcker blivit så populära på senare år (även hos mig), så måste jag naturligtvis för att fortsätta vara den som gör tvärtom och ändå överlever, göra tvärtom.

Allvarligt talat så handlar det förstås om att uppmuntra alla att söka sitt eget äventyr och inte andras fotspår...och att få behålla sina smultronställen otrampade av alltför många fötter

Jörgen
 
Härlig text Jörgen!

Får en onekligen att börja längta efter en långtur i "obygden".
Håller med dig om det o-tråkiga (heter det så :)) och det är nog bara likasinnade som förstår tjusningen i att gå, och gå, och gå, och gå osv.

Ser fram emot fortsättningen!

//Peter
 
Inspirerande!

Skorna du beskriver låter på ovansidan som perfekta men var det en vanlig gympasko sula ?
Jag inbillar mig att en styvare sula än gympaskor skulle vara bra.

Blir ordentligt sugen att göra något liknande du gjorde, tyvärr är nog inte resten av familjen lika sugna på det.
 
Skorna du beskriver låter på ovansidan som perfekta men var det en vanlig gympasko sula ?
Jag inbillar mig att en styvare sula än gympaskor skulle vara bra.

Blir ordentligt sugen att göra något liknande du gjorde, tyvärr är nog inte resten av familjen lika sugna på det.

De skor jag använt i ganska många år nu är Salomon Tech Amphibs. De funkar så bra att jag inte vågar byta. Eftersom jag oftast går i tunna nylonstrumpor, men ibland har behov av både isolerande sockar och vattentäta sockar så måste skorna vara flexibla i storleken. Det är Tech Amphibs.

Jag föredrar mjuka sulor eftersom det känns som om mina fötter och ben mår bättre av detta. Något som ju kan vara högst individuellt, men med tanke på alla klagomål på värkande fötter från användare av styva skodon så kanske det kan vara värt att pröva i större utsträckning än vad som görs.

Vad gäller familjen så är det naturligtvis så att den begränsar våra möjligheter på många sätt. Å andra sidan finns det ju en del på pluskontot också :)

Mina barn är 9, 15 och 18 år gamla nu, vilket ger mig större möjligheter. Det fanns en period på 90-talet då jag nästan inte var ute alls.

Jörgen
 
Kul att läsa och inspirerande.
Mina barn är 6,7,12 och 14 så jag har också en längre period utan längre fjällvandringar.
Ska dock börja ta igen den skadan nu till sommaren.
Dessutom blir det väl nån kortare tur tillsammans med barnen så att dom också kanske får "fjällsjukan".
 
Kul att läsa och inspirerande.
Mina barn är 6,7,12 och 14 så jag har också en längre period utan längre fjällvandringar.
Ska dock börja ta igen den skadan nu till sommaren.
Dessutom blir det väl nån kortare tur tillsammans med barnen så att dom också kanske får "fjällsjukan".

Var sak har sin tid. Som någon har sagt: "Det är märkligt att vi om några år kommer att betrakta situationen just nu som "den gamla goda tiden"". Tål att tänka på. Helst redan nu :)

Jörgen
 
Det fanns en period på 90-talet då jag nästan inte var ute alls.

Där är jag nu... Lite frustrerande att vara del av Fjäderlätt när man har så få möjligheter att praktisera. Men samtidigt är det ju betydligt bättre att ha Fjäderlätt än att inte ha nånting alls, och prylspaning kan man ju bedriva när man ändå sitter framför datorn.

Väldigt bra artikel, förresten!
(Beröm ska man som bekant utdela offentligt :) ).
 
Där är jag nu... Lite frustrerande att vara del av Fjäderlätt när man har så få möjligheter att praktisera. Men samtidigt är det ju betydligt bättre att ha Fjäderlätt än att inte ha nånting alls, och prylspaning kan man ju bedriva när man ändå sitter framför datorn.

Väldigt bra artikel, förresten!
(Beröm ska man som bekant utdela offentligt :) ).

Man tackar! Hur mycket var det du ville låna :)

Jörgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...