3 för 3 - lyxsovande

Jag kör ju med min 600-grams luftmadrass från Insultmat, så det är antagligen att räkna som lyxsovande. :)

Fördelar med den är att den är billig, bekväm och tar lika lite plats som en ölburk i packningen.

Nackdelar är att den lär vara kall (luften kan röra på sig inuti den) även om jag ännu inte lidit av det, att den tar nån minut att fylla och tömma samt att den inte är något vidare att använda som uppstyvning av rygga.
 
Lyxsova...

Jag har inte heller upplevt den som kall, utan..tja, normal och då har jag även använt den vintertid tillsammans med ett vanligt cellplast ned till -17 grader. Däremot upplevde jag att det var mindre luft i den när jag vaknade...något som jag aldrig märkt av sommartid.

//A
 
Kan kanske delvis förklaras med att du blåser in varm luft, cirka 25 grader från lungorna och sen kyls det ner till lägre temp och därigenom mindre volym.

// Jocke
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag kör ju med min 600-grams luftmadrass från Insultmat, så det är antagligen att räkna som lyxsovande. :)

Fördelar med den är att den är billig, bekväm och tar lika lite plats som en ölburk i packningen.

Nackdelar är att den lär vara kall (luften kan röra på sig inuti den) även om jag ännu inte lidit av det, att den tar nån minut att fylla och tömma samt att den inte är något vidare att använda som uppstyvning av rygga.

Övriga nackdelar: punkteringsrisk (om än liten), återfyllning nattetid kan krävas, (de allra flesta) luftmadrasser är inte lika sköna som skumgummimadrasser enligt mig.

Jag har nog haft tur, för jag tycker att madrasser av typen Ridgerest är skönare än luftmadrasser, och samtidigt är de lättare, tåligare (och ibland billigare ) :) Men om några år har väl min unga kropp brutits ned. Av öl.
 
120mm skumgummimadrass..

millimeter; sa:
luftmadrasser är inte lika sköna som skumgummimadrasser enligt mig.

Sant, men att släpa med en skumgummimadrass upp till fjällen skulle vara Ultra tungt och Ultra stort :)

Enda nackdelen är som du nämner risken för punktering, men just Insulmaten är hyfsat tjock och det är ju med ett repkit! Och som sagt(jag har samma teori som Jocke ang vintertid)under sommaren har jag aldrig behövt fylla på med luft under natten!

//A
 
Kommer aldrig ner till 3för3

Men är nöjd ändå med att ha lättat en del på ryggan.
Det var kallt i helgen.Minusgrader + blåst men torrt.
Sov gott nästan hela natten i mitt dubbla tält,på mitt 4cm liggunderlag,sovsäck och innerlakan + ullställ och mössa.
Märker dock att sovsäcken (ME dewline) som enl.uppgift ska tåla -5 men har några år på nacken släpper in lite kyla,så jag är beredd att plussa på nåt hg framöver om jag får tag i en WM ultralite super.Den lär väl väga 7-800gr i kortaste längd.
Kånka runt på totalt ca10kg är jag väldigt nöjd med för en korttur.Det är ett jättelyft!Det märks ju knappt att man bär nåt.
 
Re: 120mm skumgummimadrass..

andy69; sa:
Sant, men att släpa med en skumgummimadrass upp till fjällen skulle vara Ultra tungt och Ultra stort :)

Oj! :) Jag måste förtydliga mig - med skumgummimadrasser menade jag traditionella liggunderlag, dvs clas ohlson, Ridgerest etc.

Jag har en sån där luftmadrass som Martin Fjaderlatt pratar om (om jag förstår rätt), men tyvärr med sex ventiler (en på varje rör) istället för en enda. Köpte den på Roskilde ett år i panik, och det var ett riktigt lyckat köp! Ändock - jag sover skönare på Ridgerest. (Men kanske inte på Clas Ohlson..)

Jag tror att det är luftmadrassens divergerande hårdhet som spökar, det blir lite hängmattekänsla. Sen är väl inte den madrassen särskilt bred heller?
 
Ligga skönt

millimeter; sa:
andy69; sa:
Sant, men att släpa med en skumgummimadrass upp till fjällen skulle vara Ultra tungt och Ultra stort :)

Oj! :) Jag måste förtydliga mig - med skumgummimadrasser menade jag traditionella liggunderlag, dvs clas ohlson, Ridgerest etc.

Jag har en sån där luftmadrass som Martin Fjaderlatt pratar om (om jag förstår rätt), men tyvärr med sex ventiler (en på varje rör) istället för en enda. Köpte den på Roskilde ett år i panik, och det var ett riktigt lyckat köp! Ändock - jag sover skönare på Ridgerest. (Men kanske inte på Clas Ohlson..)

Jag tror att det är luftmadrassens divergerande hårdhet som spökar, det blir lite hängmattekänsla. Sen är väl inte den madrassen särskilt bred heller?

Jag skulle tro att du har en något annorlunda modell än jag och fjäderlätt, då du skriver att din har sex ventiler! Kan vara svårt att få in lika mängd luft i den då..?

Fördelen med den luftmadrass modellen är att den är tjockare drygt 6cm, och att man kan reglera hårdheten med mängden luft. På samma sätt så känner man inte av stenar, ojämnheter som det oftast är i fjällvärlden. Har tidigare använt ett Thermarest, men just på grund av tjockleken 2,5cm gjorde att min nattvila blev sämre.

Madrassen är av "mummie" modell, avsmalnande i huvud och fotända. Jag drar ihop mig när jag sover så det funkar bra för mig! Nackdelen är att duger inte till att sitta på...då sitter man liksom på marken direkt-kallt!
//A
 
Re: Ligga skönt

andy69; sa:
millimeter; sa:
Jag har en sån där luftmadrass som Martin Fjaderlatt pratar om (om jag förstår rätt), men tyvärr med sex ventiler (en på varje rör) istället för en enda.

Jag skulle tro att du har en något annorlunda modell än jag och fjäderlätt, då du skriver att din har sex ventiler!


Ett känt problem med i alla fall de Insulmat-madrasser som Stadium säljer med Everest-märke är att de blandar 6-ventilers med 1-ventilers på hyllorna. De vet inte om det själva, så man får själv leta upp 1-ventilersvarianten.

Det är inte bara ventilantalet som skiljer, utan även ventiltypen. 6-ventilers har "badringsventiler", som inte är så skoj. De kräver att man petar in en pinne i dem för att kunna tömmas.
1-ventilsvarianten är helt vanlig skruvventil, som på vilka Thermarest som helst.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-06-18 kl 12:49]
 
Re: Re: Ligga skönt

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Det är inte bara ventilantalet som skiljer, utan även ventiltypen. 6-ventilers har "badringsventiler", som inte är så skoj. De kräver att man petar in en pinne i dem för att kunna tömmas.

Vad jag vet så kan man klämma på ventilerna så kan luften pysa ut? Jag har inte märkt att det förstör ventilen på något vis.

Men det är ändå ett aber. Köpte jag idag så skulle jag leta 1-ventilsvarianten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...