Rekommenderade leder i Hurrungane?

Hej!

Vi tänkte åka till västra Jotunheimen nästa vecka för kombinerad fjällvandring och klättring (om vädret tillåter). Har inte fått tag på nån förare än, räknar med att köpa i Norge, men har surfat fram lite info på nätet.

Därför undrar jag om någon kan rekommendera en bra fjälltur i närheten av Turtagrö? Upp på nån topp (t.ex. Store Skagastølstind), och det får hellre vara riktig klättring än nåt löst och en massa folk. Upp till grad 5 går nog bra, speciellt om det bara är en repa som är svårare. Helst ingen snö/is.

Läste i nån tråd här på Utsidan om Vesteggen på Storen. Hur lång tid tar den att klättra ungefär? Finns det andra leder som är likvärdiga (även på andra toppar)?
 
Det var väl inte mig du menade? Jag postade just bilder på Västväggen och du frågar ju om Västeggen.

Lekte lite med Photoshop. Fick reda på att jag sög. Men kanske användbart.

Jag måste reservera mig lite angående eggen då jag inte har föraren framför mig men om jag minns rätt är Västeggen ryggen norr (till vänster i bild) om Västväggen. Jag gjorde ju väggen förra veckan och min gissning är att man måste pitcha väldigt många replängder i klassiskt Joteheimenmiljö (löst), och den ser lång ut.
Till toppen går man normalt på vandringsleden jag prickat. Klättringen börjar från Hjörnet. På Storen är det alltid folk men från hjörnet finns varianter utan kö. Klippan här uppe är fast och fin. Har själv inte klättrat någon av dessa leder då vi gick upp från baksidan. Dock har mina kamrater klättrat från hjörnet vid två tidigare tillfällen. Det jag såg på firningarna bekräftade vad de sagt om kvalitén. Det är ett coolt berg, synd att missa. >12 h.

Nere till höger utanför bild är det ett pass på ca 1700 som kallas Bandet. Tro det eller ej men här ligger nödstugan Hytta på bandet.

Rakt under bilden är den en glaciär som går upp till bandet. Detta spolierar din förhoppning om att slippa is/snö. Vi gick upp till bandet utan utrustning men guiderna satte yxa och stegjärn på klienterna. Your choice. På rak rak arm kommer jag inte på någon fin tur där man helt undviker glaciärvandring. Området är alpint så förare rekommenderas, köpes Turtagrö.

Rekommenderar även Dyrhagstraversen där fotot är taget från. En favorit hos de locals jag pratade med.
Börjar från bandet, några replängder upp för en hammare med en mycket fast och fin kruxrepa grad 5 (tror det är variant C i föraren). Därpå följer trevlig kamvandring, rolig glicering glisering glissering glass.. ner och vidare till NTK hyttan. Om du har tältet vid NTK hyttan tar turen 7-14 h (jag känner inte dig). Det går inte att fylla vatten på högre höjd än sjöarna vid NTK hyttan.

Jag har svårt att säga hur lång tid det tar från Turtagrö till NTK men det tog 3 h för oss att flytta upp campen dit.

Hoppas jag varit till hjälp. Go tur
 

Bilagor

  • Storen-med-pilar-web.gif
    Storen-med-pilar-web.gif
    204.6 KB · Visningar: 2,501
Tack för infon, väldigt användbart! Lite glaciärvandring ska nog gå. Det där med Dyrhagstraversen låter ju också intressant.

Och ja, jag menade Vesteggen :) Läste om den i en några år äldre tråd.
 
Dyrhaugstraversen är fin, rekommenderas. Håll tempot uppe så gör ni den på en normallång dag.
Vill du verkligen hellre ha riktig klätting istället för löst... Varför åker ni då till Hurrunganne?? ;-)
Köbildning är knappast något stort problem iaf, möjligen att man får sällskap från hjörnet upp på storen. Inget problem eftersom det finns flera varianter.

Go' tur
Ring mig om du vill ha mer beta
 
Fler bilder

Bild på kruxrepan Dyrhaugstraversen. Vi gjorde variant D, vilket är en variant på variant C (!). Man måste vara kunna klättra breda sprickor för variant D. Vi gick där för att det var en uppenbar linje men efteråt fick vi höra att det är onödigt hårt och att C är finare. På bilden kommer C in från vänster och ansluter till D något under klättraren.
 

Bilagor

  • Dyrhaugstravers-3-Web.gif
    Dyrhaugstravers-3-Web.gif
    285.3 KB · Visningar: 1,585
Väcker en gammal tråd... eftersom Vestäggen på skagastölstind diskuterats skriver jag in lite mer info än vad som står i föraren. Jag och en kompis gick en väg där förra sommaren.

Vi gick gröna linjen, i rännan, grad 1-2, ev några flytt på grad 3. Vi traverserade sen höger ut på ryggen och följde denna. Tog vänster ca 50m in på väggen ungefär i höjd med det höga snöfältet och klättrade ca 100-150m innan vi nådde ryggen igen. Vi tog vänster för att det var ett kruxigare parti på ryggen som jag tyckte var svårt att säkra. Så som vi gick var röda linjen upp till vanliga instegen grad 2-4 med ett par kruxmoves som kanske var grad 5-. Jag upplevde klippan som ganska fast hela vägen, och klättringen är enkel fast det är en lång tur.Gick hela turen i kängor, möjligt att det skulle gå snabbare i klätterskor. Rekommenderas absolut som roligare väg upp till vanliga instegen men börja tidigt eller klättra snabbt :)
 

Bilagor

  • storen2.jpg
    storen2.jpg
    51.1 KB · Visningar: 1,589
VestVEGGEN, VestEGGEN, NordvestVEIEN... Norrmännen borde hitta på andra ord i sina förare. Man blir för bövelen snurrig när man läser norska fjällförare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wilse Leder Mt.Blanc Alpin / Bigwall 0
Alpina leder i Jotenheimen Alpin / Bigwall 3
permanne Hurrungane Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...