Förvaring av trattisar

Har nu torkat massor av trattisar. Hur förvarar jag dom bäst?
Är det ok med plastburkar? Skall de frysas? Jag är en novis i detta ämne, dessutom ny i forumet.
Kanske har ämnet behandlats både en och två ggr men jag kunde inget svar finna.
 
Glasburk är nog egentligen bäst, men när jag haft mycket stora mängder har jag förvarat i plasthink. Men då är det mycket viktigt att de är helt torra, skulle det vara fukt kvar så syns det direkt i en glasburk (men inte i en plastburk). Man kan ju mixa dem till svampulver, så tar de mindre plats.
 
Portionsförpackar du torkad svamp med utsugen luft i fryspåsar går det bra att förvara dem i frysen. Men i mitt tycke är glasburk i mörka, svala skafferiet bättre.
//J
 
Svampen

Svampen måste vara helt torr, torka gärna i ugnen på svag värme med ugnsluckan på glänt. 60 grader kanske, det ska frasa om svampen när du bryter den i handen. Förvara i glasburk. Ta en näve och skicka ner i såsen mmmmmm ;)
 
Caspacin? Är inte det det som ger hettan i chili? Inte visste jag att det fanns sådant i svamp. Vad har den för betydelse?

Och så en sak till: Jag hävdar bestämt att man skall passa sig för att dra på för hårt i ugnen. Då börjar svamparna "svettas" för att senare bli svarta. Dessa smakar klart sämre än om de får torka försiktigare. Bakplåtspapper med frottehanduk under brukar jag köra med. Ibland kör jag med varmluftsugnen lite oxå, men då på under 50 grader och med luckan öppen.
 
Lufttorka, glasburk

Jag lufttorkar alltid på träramar med myggnät. Torkar man på tidningar så finns risk att det ruttnar, kräver väldigt bra ventilation. Bäst är i ett pannrum/motsv där det oftast är torrt och lite varmt. När de är helt torra, lägger jag dem i glasburken med gummipackat lock, för att inte tappa smaken. Har nästan en femliters sådan burk stående...

Man kan även mala ned dem till svampmjöl, om man verkligen vill spara utrymme. Man får då en väldigt koncentrerad svampsmak. Funkar ännu bättre med svart trumpetsvamp.


Stor sorg i år: De har huggit ned tratt-stället där jag varit varje år sedan innan jag ens kunde gå (satt i en barnbärstol och spanade, mitt fältrop var "hams", vilket betydde att jag sett "svamp"). Så, nu lär det dröja innan burken får tillskott igen. Sorglig känsla att vandra bland gammelgranstubbarna på hygget.
 
Stor sorg i år: De har huggit ned tratt-stället där jag varit varje år sedan innan jag ens kunde gå (satt i en barnbärstol och spanade, mitt fältrop var "hams", vilket betydde att jag sett "svamp"). Så, nu lär det dröja innan burken får tillskott igen. Sorglig känsla att vandra bland gammelgranstubbarna på hygget.

Se det positivt i stället, du tvingas söka nya ställen. Det är ju mycket roligare än att gå tillbaka till samma ställen år efter år, utan överraskningar.

Sedan är det ju roligare att leta rödgul trumpetsvamp än trattkantareller. Trattkantarellerna växer vart som helst i rätt sorts skog, det kräver idoghet, men ingen tanke att hitta dem. Rödgul trumpetsvamp växer mycket fuktigt, då kan man ju ta sig snabbt genom skogen och behöver bara leta koncentrerat på få ställen, dessutom växer de i betydligt större samlingar när man väl hittar dem.
 
Trevlig tradition...

Jag brukar ta en stor synål o tråd, och trä upp dem (till hälften skurna),på rad i
meterlånga band, o hänga dem över bordet i köket.
Det låter pilligt o jobbigt, men det går förvånansvärt fort.
Det passar "trattkantarellsvampsorter", blomkålssvamp etc., som är ihåliga,
ej med andra sorter som är för tjocka. (Då bör man skära svampen i tunna skivor.)
Trivselfaktorn blit hög i köket, när man ser svampen
hänga där, och de torkar helt utan mögelproblem.:)
Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Buda Förvaring av trattkantareller? Bär och svamp 19
daniel81 trattisar sena i år? Bär och svamp 7
Lasse Be Trattisar igen Bär och svamp 6
Niklasx Trattisar med brun fot Bär och svamp 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...