Nödvändig utrustning?

Vattentätt kartfodral behövs inte, eller ja dom är väl inte tryckta för hela Sverige ännu men det jag vill komma till är kartor i tyvek material som i säg är helt vattentätt funkar fantastiskt. Blir kartan lite smutsig så är det bara att doppa ned i vattnet o skölja av den. Sen när man kommer hem är det bara att hänga upp den på tork.
 
Vattentätt kartfodral behövs inte, eller ja dom är väl inte tryckta för hela Sverige ännu men det jag vill komma till är kartor i tyvek material som i säg är helt vattentätt funkar fantastiskt. Blir kartan lite smutsig så är det bara att doppa ned i vattnet o skölja av den. Sen när man kommer hem är det bara att hänga upp den på tork.

I vissa vatten är det mycket farleder att hålla sig undan. Då är sjösportkort bättre. Finns ej på tyvek. Tyvärr.
 
Kissflaska är överreklamerat. Bättre att gå iland och sträcka på benen lite då och då och passa på att kissa samtidigt!
Akta dig också för att hänga på för mycket prylar på flytvästen (och fickor). Den kan till slut bli en sjunkväst och dessutom så har du då en massa saker som hakar upp sig om du (mot förmodan) skulle ramla ur kanoten och behöver klättra tillbaka ;-)
 
Hej Jesperr!

Köp Kajakhandboken!
Där finner du allt du behöver veta till att börja med:

Hälsningar
Lennart
 
Hej Jesperr!

Köp Kajakhandboken!
Där finner du allt du behöver veta till att börja med:

Hälsningar
Lennart

Kan också rekommendera den boken faktiskt, kul att bläddra in.

Sen beroende på hur du ser på säkerhet och hur mycket pengar du vill punga ut med. Kan det vara intressant att kolla på en SPOT och eller PLB. De har lite olika användarområden och om man önskar är de ett bra komplement till varandra.

Här kommer en länk på en PLB http://www.ctvservice.se/SART-/-EPIRB-/-PLB/Fastfind-220-PLB-GPS.html?keyword=PLB

Vet inte riktigt vad som är rimligast att göra efter de 6 åren som batteriet håller. Byta batteri eller köpa en ny enhet.... Har för mig när jag frågade att det skulle kosta cirka 1500 :- för nytt batteri, vilket är ganska nära vad enheten kostar..

Här kommer en länk på Spot II http://addnature.com/product.aspx?pf_id=SPOTSPOTGII
Kul för anhöriga att följa ens fotspår och man kan skicka "OK - Jag är framme" etc meddelande.

Om man söker så finns det flera trådar där det ingående beskrivs de olika fördelar respektive nackdelar med spot/plb...
 
Paddelsnöre

Om du ska ha en paddle leash tänk på att den helst ska ha telefonsladd och snabbspänne i båda ändar. Om du mot förmodan trasslar in dig i paddle leashen när du välter måste du kunna lossa spännet runt paddeln för att trassla dig loss. Det är inte kul att trasla sig ur en lina i höga vågor och kallt vatten.

En variant där du gör en ögla med ett snöre runt paddeln och har ett snabbspänne i kajaken avråder jag från av ovanstående anledning.

Glöm inte heller länspumpen.Själv föredrar jag att ha en metallpistong och skönt handtag.
 
Det här är egentligen inte ett utrustningstips, men ändå bra att tänka på.

När jag är och paddlar med min flickvän brukar vi alltid markera på kartan/ i gpsen var man ska träffas om man kommer i från varandra.

Detta är väldigt bra om vädret är dåligt, kanske höga vågor eller dimma. Ungefär som "återsamlingsplats" vid brand.

Om båda har en GPS som kan ta emot/sända waypoints så blir det ännu smidigare att göra detta då en skapar en waypoint och skickar sedan över den trådlöst till den andra. Väldigt fiffigt faktiskt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...