Kniven - Ja, en tråd till...

Just ja... - glömde nämna att en Yanagiba 8 1/4" är fantastisk att hacka lök och andra grönsaker med. Dessutom funkar den till nöds att filéa både kött och fisk med... Aningen för stabil för det, men som sagt till nöds...[/IMG]
Yanagiba används traditionellt till att skära tunna skivor av kött och fisk. För att ge ett jämnt och precist snitt är den bara slipad på ena sidan (Kataba). Den ingår i den så kallade sashimiserien där man också finner andra varianter som:

- Kensaki Yanagi
- Usubiki
- Fugubiki
- Takobiki
- Sakimaru Takobiki
- Kiritsukegata Takobiki

Skillnaderna kan vara utformningen av spetsen, tjockleken på bladet samt bredden på slipfasen. Ofta handlar det om regionala skillnader.

Till ett traditionellt filéande använder japanerna ganska ofta en Miroshi Deba som har en laminerad egg utformad enligt Ni-Mai Awase mönstret, dvs varken rak eller fullt skålslipad.

Min personliga favorit bland dessa knivar är Fugubiki. Det är en ypperlig slicer som också funkar väl i samband med filéande av fisk. I princip handlar det om en ytterst tunnbladig Yanagiba.
 

Bilagor

  • cladtypes.jpg
    cladtypes.jpg
    20.7 KB · Visningar: 1,274
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 690
Köksknivsnacket är väl OT.
Kryddsnacket är OT.
Men ovan trädgränsen har alla knivar begränsad brukbarhet. Liten sax för att öppna påsar är brukbart.
Ni som gärna disskuterar stål, egglängder och skärbrädesteknik fixa till en egen tråd. Trådkapning som gärna tillämpas borde begränsas. YMMV
 
hejsan
att påstå att kniv är överflödig ovan odlingsgränsen känns främmande för åtminstone mej.;)
även om man inte är renägare så finns det behov av en kniv.
om inte annat så ur säkerhetssynpunkt..:cool:
vänligen nils
 
Räcker det inte med att kunna klippa upp matpåsar, fotvårdstejp och ett och annat plåster?
Jag har brukat kniv till fisktillredning, isskrapning av skidor vintertid, samt slakta apelsin. Men allt utom skidskrapningen hade gått med hjälp av en liten vass sax. För isskrapningen är ett redskap brett som skidytan och dessutom med plats för andra handens grepp att föredra. Oavsett skidskrapors design.
Vid en vinterkurs brukade jag lapphuggaren för att skära snöblock, men det hade gått med en fogsvans eller rent utav skidan.
Så till vilket säkerhetsbruk behövs en kniv och den är inte ersättbar? Väntar med spänning på svaret.
Nej jag tänker inte sluta bära min korta kniv för det.
 
Köksknivsnacket är väl OT.
Kryddsnacket är OT.
Men ovan trädgränsen har alla knivar begränsad brukbarhet. Liten sax för att öppna påsar är brukbart.
Ni som gärna disskuterar stål, egglängder och skärbrädesteknik fixa till en egen tråd. Trådkapning som gärna tillämpas borde begränsas. YMMV

Vad säger att man inte kan ha med sig en yanagiba i naturen? Måste man ha en trubbig mora för att få skriva om den på forumet? Nåväl, vi kan säkert skapa en egen tråd om japanska knivar och skärtekniker, men att påstå att diskussioner om en viss knivtyp inte lämpar sig för "utrustning allmänt" tycker jag är en aning ogint... Vad gör enligt dig en kniv till "kökskniv" och därmed inte rumsren för tråden?
 
Ops ;)

Ber om ursäkt om jag orsakat en onödig förlänging av en tråd. Min poäng med kockknivarna var mest menad att vara lätt ironisk, men visade på något vis hur heligt och känsligt knivämnet är. Det var det jag vill komma fram till, men trodde aldrig att det skulle bevisa sig självt på det övertydliga viset.
Min poäng. Tänk vad stort det kan vara att med några cm för mycket stål. Märkligt. Och
Det är inte personligt tycke och smak, utan det bara ÄR fel om kniven är mer än 10 cm. Enligt gängse oskrivna regler.
 
Vad men ar du med säkerhetsaspekten? Nyfiken :)
Tja, ett exempel är väl när man lagar mat med explosiva kök inne i den enda absiden. Då tycker jag i alla fall att det känns bra med en vass kniv som snabbt kan öppna fotänden av tältet om köket blir lite för ystert. Jag har aldrig behövt använda kniven till just det än, men en uppvisning av ett brinnande tält på den lokala räddningskåren gav mig en tankeställare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
eklund Fin kniven Utrustning allmänt 6
cancerman senaste kniven Utrustning allmänt 3
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
Molngrabb Kniven Utrustning allmänt 7
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
sajberjohan Karesuando kniven Utrustning allmänt 1
seobserver Stark tråd Utrustning allmänt 5
Colorblend En tråd där vi tipsar om reor och bra erbjudanden Utrustning allmänt 3
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...