Fina platser runt Uppsala?

Hejsan!

Relativt nyinflyttad i Uppsala.
Är bortskämd med närheten till naturen då jag bodde i Östersund...
Har just nu känslan av att jag måste köra väldigt långt för att komma till något bra ställe...
Har ni tips som kan förändra denna tråkiga känsla?!

Jag är mest intresserad av platser som är hyfsat nära för att sova ute en natt eller en helg.
Men lyssnar även uppmärksamt efter fina platser som man kan åka till bara för att koka kaffe,
eller för att vara där ett antal dagar.

Letar för tillfället mycket efter områden där jag har god tillgång till bil. Detta med avsikt att kunna slå upp min kåta inte alltför långt ifrån bilen samtidigt som det inte rör sig mycket folk i närheten. Sedan är planen att gå på dagsturer därifrån.

Tacksam för all hjälp!
MVH
Baslägerliv
 
Jag vet inte - har inte behövt tänka i de banorna så mycket eftersom jag förut, innan jag ägde bil, mest bara åkte buss, fast visst har jag rört mig i de knutarna hela årtiondet lite då och då.

Men intressant att veta, bra att Du frågade för utifrån kartan får jag inte något hum om just det här (fast läsa karta och orientera kan jag i.o.f.s.)

Hejsan!

Relativt nyinflyttad i Uppsala.
Är bortskämd med närheten till naturen då jag bodde i Östersund...
Har just nu känslan av att jag måste köra väldigt långt för att komma till något bra ställe...
Har ni tips som kan förändra denna tråkiga känsla?!

Jag är mest intresserad av platser som är hyfsat nära för att sova ute en natt eller en helg.
Men lyssnar även uppmärksamt efter fina platser som man kan åka till bara för att koka kaffe,
eller för att vara där ett antal dagar.

Letar för tillfället mycket efter områden där jag har god tillgång till bil. Detta med avsikt att kunna slå upp min kåta inte alltför långt ifrån bilen samtidigt som det inte rör sig mycket folk i närheten. Sedan är planen att gå på dagsturer därifrån.

Tacksam för all hjälp!
MVH
Baslägerliv
 
platser

Uppsala är inte världen bästa plats om man gillar vacker natur. Helt ok på somaren, men urtrist bortsett från ekoln på vintern.

Men trekanten är rätt ok.

området Krusenberg Fredrikslund har en del trevliga sidor.
 
Vildmark är det som sagt väldigt dåligt med, men skog finns det ju en hel del av. Bara att sätta sig i bilen (eller på cykeln) och dra till de områden som är gröna på Eniros flygfoton :)

Men några sjumilaskogar är det såklart inte...
 
Nä inga sjuilaskogar, men om du åker ut mot järlåsa har du ett fint område norrut mot siggeforasjön, liksom söderut. Upplandsleden går genom de områdena, men det är inte mycket trafikerade sträckor. Går du någta meter av stigen så får du nog vara själv. Åt samma håll har du ju fiby urskog. Vet inte vilka regler som gäller i naturreservatet, men slå läger utanför.

Även ut mot almunge finns fina områden.
 
Lunsenområdet

Hela Lunsenområdet mellan Knivsta och Uppsala kommuner öster 255:an är OK, allra helst nu sedan man arbetar med att återställa sankmarkerna i området.
 
Vilmarkslivet runt Uppsala är inget att hänga i julgranen. Men det finns några utelivs-höjdare du inte får missa:

Bra boulderklättring. Fiby och Källberga är de mest lättåtkomliga. http://www.sverigeforaren.se/index.php/Källberga

Mountainbike. Många bra stigar som är lätta att komma åt. Ofast mer teknik än flås: http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm

Långfärdsskridskor. Temperaturer runt noll och mycket blåst gör att det brukar finnas gott om is att åka på. Tyvärr är de flesta stränder packade med hus, så vildmarkskänlan kommer inte. Dessutom har antalet åkare exploderat, men en vardag med halvrisigt väder kan man få vara ifred.

En aktiv forspaddlingsklubb: http://www.upk.se Brukar även göra canadensarturer (dvs kåtan kan packas med).

Om man är ute efter att kunna parkera bilen, gå några hundra meter och sen få vara helt för sig själv är Uppsala däremot ingen hit.
 
Tackar!

Tack skall ni ha för era tips!

Nu har jag ett gäng platser att utforska när jag vill komma ifrån men inte har tid att åka iväg en längre tid!

Testade Fibyurskog i helgen. Mysig strosskog men vill lyfta ett varningens finger då jag fick besök av polisen, förvisso trevligt men en aning oanat. (Någon husägare i närheten tyckte att det var mystiskt att en bil stod kvar över natten på en vanlig parkering...) :)

Men vad är trekanten för område? Har inte hittat det på eniro...?!

/Henrik
 
Kanske

är det Trehörningen och Fjällnora friluftsgård som avses. Där har de bland annat en plogad bana för långfärdsskridsko. http://www.uppsala.com/org/org_pres.php3?nr=221624

Topografin i Upplands norra del är inte så spännande finns det de som tycker med ett långsamt sluttande plan mot Bottenhavet men det finns fina ställen t ex vid Nedre Dalälven, Florarna etc. Rolig paddling på åar och framför allt fin paddling utanför Norrtälje och vid Gräsö.

Det finns också ett flertal fina fågellokaler.

Thure
 
Ja just det

Trekanten ligger utanför nybro, den trea som ligger utanför uppsala heter mycket riktigt trehörniingen, blandade ihop det.

mikael
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...