Fjällvandra i Timberlandkängor ??

Kängor av nubuckläder, känsliga?

Jag har ett par Meindl Island Pro i Nubuckläder.... Kängorna har jag nu haft i 12 år.

De har varit med i hela Sverige, inklusive en del lättare alpin klättring och glaciärturer. Samt ute i skogen.
Nubuckläder är väldigt slitstarkt. Det är därför det används i de flesta kängor med Gore-Tex.
 
Förtydligande

Det är onekligen så att det råder en uttalad prylhysteri och märkesfixering inom friluftslivet. Jag tror att den är av ondo då det avskräcker många från att prova fjällvandring, turskidåkning paddling etc. då man innan man vet hur det är kanske inte vill satsa dyra pengar på s.k. "måsteutstyr". Eller överhuvudtaget inte alls har de ekonomiska marginaler som krävs för att kunna köpa s.a.s. rätt utrustning.

Om nu t.ex ett par ovana statsfötter behöver tränas för att kunna färdas i terrängen utan att vara skodda i måstekängan med stålgeläng, ambioläder, kolfibersnörning, oljekuddsdämpning och traktionsmönstret "forward-avance-tech-ultra-grip", så kan de (fötterna alltså) faktiskt tränas att färdas i terräng runt åtminstone alla svenska städer jag stiftat bekantskap med och detta i hyfsat ordinära dojor. För övrigt så är ju stadslandskapet ordinare marktäckning med asfalt inte så vidare värst smeksamt mot fötterna.

Själv är jag inte proffs på fjällvandring eller friluftsliv överhuvudtaget enär jag inte kan försörja mig på det. Vilket väl borde vara defenitionen på ett proffs. Jag är järnvägstjänsteman, medelålders och lönnfet som färdas en hel del i terrängen.

Fjällvandrat har jag gjort i gammaldags Graningekängor, ryggsäcken var Haglöfs Blå och tältet Helsport Dividalen. Det gick jag njöt av turerna men det finns bättre grejor.

Jag har slitit ut ett par Tretorn Sarek i Sarek de räckte, tyckte jag, i stadighet men sulan höll inte i två veckor med vandring högt i blockrik terräng så de ändade i en soptunna i Staloloukta.

Kirunakängan åkte många vinterturer och vandrade en del, dom räckte rätt väl till men skidläppen kunde vid en del tillfällen irritera i blockterräng.

Norska Kikut, suverän känga, stadig och bra. Men kängor med cellgummifot var förvisso bättre i blötmyr.

Sedan blev det ett par Merell Milennium, en helt nergjord känga som nog är den skönaste och mest gåvänliga och minst våthärdiga känga jag haft. Cooverboots hjälpte där kängan inte räckte.

Nu vandrar jag i ett par Garmount Pico, bra skor, i mycket slitstark nubuck. Att det är nubuck syns i och för sig inte på grund av allt skovax.

Vaxa på Timberlandkängorna rejält så att de står emot väta och dra till fjälls och njut av friluftslivet.

Det slog mig att jag för ganska länge sedan såg en gammal bild av Dag Hammarskjöld och Sverker Åström på vandring i Lapplandsfjällen, utstyret låg vid deras fötter vid nå'n STF stuga. Maten i konservburkar, rejäla men ordinära kängor och väldigt lite funktionsmaterial i kläderna, ryggsäckarna var defenitivt low-tech, men de såg ut att ha en fin tur som de njöt av. Dessa diplomater kan ju dessutom misstänkas inte haft allt för mycket tid att tillbringa i fjällen då de med tanke på sina positioner i statsapparaten nog ägnade ohyggligt mycket av sin vakna tid till arbete som höga statstjänstemän.
 
Re: Förtydligande

klippen; sa:
Det slog mig att jag för ganska länge sedan såg en gammal bild av Dag Hammarskjöld och Sverker Åström på vandring i Lapplandsfjällen, utstyret låg vid deras fötter vid nå'n STF stuga. Maten i konservburkar, rejäla men ordinära kängor och väldigt lite funktionsmaterial i kläderna, ryggsäckarna var defenitivt low-tech, men de såg ut att ha en fin tur som de njöt av. Dessa diplomater kan ju dessutom misstänkas inte haft allt för mycket tid att tillbringa i fjällen då de med tanke på sina positioner i statsapparaten nog ägnade ohyggligt mycket av sin vakna tid till arbete som höga statstjänstemän.
Frågan är väl om de skulle undvikit X-tex i sina kläder, liksom kaffeautomaten på jobbet, om de levat på 2000-talet? Eller hade de felparkerat sina stadsjeepar, stressat till fjälls med helikopter för att hinna in i Sarek innan det var dags för nästa möte, och klagat på att X-tex-kängorna läckte i någon myr?

Det är så enkelt att bara rycka saker ur sitt sammanhang, men svårt att få dem att passa i något annat.



Har du provat kängorna med packning ännu? :)
 
Re: Re: Förtydligande

Strykarräven; sa:
klippen; sa:
Det slog mig att jag för ganska länge sedan såg en gammal bild av Dag Hammarskjöld och Sverker Åström på vandring i Lapplandsfjällen, utstyret låg vid deras fötter vid nå'n STF stuga. Maten i konservburkar, rejäla men ordinära kängor och väldigt lite funktionsmaterial i kläderna, ryggsäckarna var defenitivt low-tech, men de såg ut att ha en fin tur som de njöt av. Dessa diplomater kan ju dessutom misstänkas inte haft allt för mycket tid att tillbringa i fjällen då de med tanke på sina positioner i statsapparaten nog ägnade ohyggligt mycket av sin vakna tid till arbete som höga statstjänstemän.
Frågan är väl om de skulle undvikit X-tex i sina kläder, liksom kaffeautomaten på jobbet, om de levat på 2000-talet? Eller hade de felparkerat sina stadsjeepar, stressat till fjälls med helikopter för att hinna in i Sarek innan det var dags för nästa möte, och klagat på att X-tex-kängorna läckte i någon myr?

Det är så enkelt att bara rycka saker ur sitt sammanhang, men svårt att få dem att passa i något annat.



Har du provat kängorna med packning ännu? :)

Grundfrågeställningen var ju om Pär kunde fjällvandra i sina Timberlandkängor. Och jag anförde ett antal iaktagelser och erfarenheter till varför jag tror att det kommer att gå bra.

De kanske inte alls om det varit idag undvikit funktionsplagg typ Gore-Tex, jag gör faktiskt inte heller dock anser jag dem inte oundgängliga för att leva friluftsliv även på en ganska avancerad måte.

Mina mest oundgängliga plagg för fjäll och skog är faktiskt ullunderstället Fram, ullskjortan Pinewood, en hemstickad ylletröja och stickade ullstrumpor.
 
Provat !!!

Hallå igen !!! Nej jag har inte provat att belasta dom än...jag har tidigare använt ett par Camel kängor i goretex när jag har vandrat, och dom har betydligt mjukare sula...men jag har inte lidit nämnvärt...tycker det har funkat bra...det ska tillägas att jag förstår samt att jag inte har köpt Timberlandpjucken för att använda dom till fjällvandring...tyckte dom kändes hyfsat seriösa (har alldrig ägt några tidigare) så jag slängde ut en fråga för att se om någon hade provat dom i fjällterräng...../// Pär
 
Känner inte till andra Timberlandpjuck än de jag har själv. Men hos dem sitter inte sidorna på plösen fast i kängan utan är lös som på en stadssko. Betyder att de inte skulle vara täta ens vid lite småplask i jockar. Har svårt att se i alla fall de låga kängorna som lämpade för fjällvandringar. Det är mer robusta "walk around the cabin" kängor. Bra stadsskänga i Stockholm sen höst till tidig vår dock.

Raskesven
 
Klart det fungerar!! :)

Själv gick jag med ett par timberland-kopior (3M?) i fem års tid. Under en vandringen på kungsleden 2001 fick dom dock nog och sulan lossnade helt sonika, detta var nånstans mellan Singi och Keb. Inget som lite silvertejp kunde råda bot på dock. Men efter detta införskaffade jag mig ett par riktiga kängor. Men det händer då och då att jag saknar mina gamla beiga trotjänare.

Summasummarum; kunde jag använda ett par billiga kopior så ska nog orginalen också fungera!
 
:)

Låter nästan som jag trodde.....ska nog testa i sommar, så möter ni någon Stockholmare i Timberland så är det jag // Ha det fint // Pär
 
lurigt.

Jag förstår disskusionen men inte innehållet?

Skulle det vara onödigt att köpa sig ett par rejäla kängor? Om du vårdar kängorna rätt så har du bra skor på fötterna en lång tid framöver, och även om man bor mitt i city så kan jag av egen erfarenhet tala om att det går alldeles utmärk att använda dessa mitt i city.

Det är alltså inte ett dugg onödigt att inhandla ett par rejäla kängor, för även om man inte vandrar mer än en gång så kommer man ha nytta av sina kängor hemmavid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...