Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vic är min mesta och bästa EDC. Har en Huntsman liggandes. Men använder mest Classic SD, Rambler, Compact, Solo och enkelbladig Pioneer Alox.
 
På tal om Fällkniven så pysslade jag lite med en MC1-slida idag, som förutom på längden passar A2 som handen i handsken. Ca 40 mm kan man kapa på längden, så här. I botten har jag gjort en liten 3mm tjock plugg av svart kydex som ska epoxilimmas dit. Egentligen är nog pluggen inte helt nödvändig, men men. Slidan väger 70 gram, 1 hg mindre än orginalslidan i läder. Och Zytelslidorna är otroligt mycket bättre än läder i min mening.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    88.1 KB · Visningar: 665
Har inte varit här på ett bra tag, fullt upp med allt möjligt..

Fick testa en prototyp som Seved har gjort. Har haft den nästan ett år nu.

Jag jagar mycket och går uteslutande med hund ( tyska jakt terriers och Laika). Mest vildsvin men allt som är lovligt jagar vi ;)

Kniven är 200 mm lång totalt och bladet 80 mm. Stålet och härdning har jag ingen koll på..

Har tagit ur och flått allt ifrån grisar upp till älgar och kniven har funkat bra, lite kort handtag för mina dasslock till händer ( det känns när man har flått ett par grisar på en dag..).
Fångade av en råbock i aug och det räcker bladet till.

Slidan är i Kydex och det är bra passform, det jag personligen inte gillar med slidan är att kniven ligger horisontellt och eftersom jag ofta hamnar i täta snår med en del krypandes och klättrandes så är risken stor att man tappar kniven. Slid upphägningen är ingen problem att ändra så det är inget större dilemma, jag har haft kniven i ryggväskan på min varsel väst.

Jag är ofta ute flera dagar i sträck och vården av bl.a. Knivarna blir ofta eftersatta( hundar, radio/gps, bössa och kläder går i första hand när jakt dagen är slut..) och det syns även på den här kniven....

Skärpan har hållit bra, lite beroende på vad den har använts till ( vildsvins pälsar är en mardröm för eggen..), har brynt/ slipat relativt ofta.

Visa bilaga 17794

J.

Tjenare :D
Ja jag kan tänka mej att du har haft fullt upp he he.
Ha ha den kniven har fått bekänna färg :D Kul .

Ha ha har det blivit mycket vilt skjutna, mycket vildsvin tydligen. :D

Stålet är 1095 har för mej att den är 59 eller 60 HRC. Du flår ju mycket så den kunde nog varit 61. Problemet är ju att den blir lite jobbigare att bryna i fält.
Älg o Vildsvin är ju det jkligaste man kan tänka sej för eggen :) . Ja jag ska skära en lite längre variant av den, så det blir 3 varianter på EDC:en Den blir väl 15-20 mm längre. Vad tror du om det nyxo.
Japp det var väl Teklock fäste på den, så det är bara att ändra den.

Japp jag är likadan, kniv vården blir ofta eftersatt, när man är ute, Hund,vapen o kläderna kommer före.

En i Usa har en likadan, han har tagit ur o flått både bältdjur o Snapper sköldpadda med den :) . Han är oxå nöjd med den :) . Ha ha första gången nån använder mina knivar på sådana djur :D .

Nyxo jag ska vartefter göra hårda flåknivar i Vanadis 4 Extra, kanske vore nåt. Min Forest är i det 62 HRC, den håller skärpan otroligt bra.

Seved
 
Bosse, jag löste frågan om mer skaft i handen vid långvarigt arbete, med ett nytt skaft.
Fortfarande platt och den får plats i originalslidan utan skrammel.
Jag använder också den ursprungliga läderslidan till WM1 modellen.
En tredje variant som också funkar, är en " Hunter's Pocket Sheath " från KnifeShipFree i USA.

Å andra sidan finns det en Alligatorjägare i USA, som tar ur Alligatorerna med en Fällkniven U2!
Lycka till på passet!


Mikael

Riktigt snygg Mikael :D

Seved
 
Tack för de fina orden!
Jo F1'an är gjord för att användas i vardagen och på jobbet får den slita hårt!

Jag använder också gärna en gammal 511 från 1980-talet och den har fått tåla en hel del.
Den är rätt nerslipad nu, men har ännu lång tid kvar.
Idag fick den vila och jag valde istället kniven, som Seved gjorde åt mig.


Mikael

Applåder o visslingar :D . Det var kul o höra :D

Seved
 
Oj, stackars människa! :)
Där har man verkligen fuskat med anlöpningen!

Det tror jag inte är fallet med mitt senaste tillskott till samlingen.
Det blev en handsmidd " Riflemans Knife" från ABS JS smeden Mitch Edwards.
Jag har länge haft ögonen på hans verk och fick tillfälle att köpa den här av en Amerikansk samlare.

Den har ingått i Edwards personliga Re-enaction utstyrsel och är en av de knivar, som jag har haft som förebild för mina egna försök med Rosenkrans skaft.
Nu har jag en utmärkt referens till ABS proffsen's nivå!
Stålet är O1 och det borgar för en bra egg, men den kommer knappast att användas särskilt hårt!

MMM oj vad mycket Fint :D

Seved
 
Även jag har U2. Den första köpte jag hösten de släpptes. Minns inte om det var 02 eller mer troligt 03. Jag köpte en till för typ 3 år sen på ett tillgodohavande hos fällkniven. Den knivmodellen är klassisk ända sedan 80-talets gerber lst. U2 är enligt mig den finaste fabriksfällkniven av de där lst typen. Ligth, smoot. Though. Jag använder dem ibland men går ofta ned lite i brukbarhet för att få för mig scharmigare material och konstruktion. Jag vill ha ben, trä, nysilver, mässing och blånat kolstål.

Bosse

Samma här! Sedan jag köpte min första GEC så har jag inte burit något annat. Moderna fällknivar intresserar mig helt enkelt inte längre. Det lustiga är att min fixering vid "slippisar" började med att jag köpte en Fällkniven GP. :)
 
Jag föreslår att den senaste saken fått all uppmärksamhet saken behöver och att vi nu går tillbaka till knivar här i knivtråden. Själv fick jag impa lite i helgen med att skära markduk med min case stockman. Markduk kräver vass kniv för att Zappa fina snitt.

Bosse
 
Ska själv skära en del markduk i dagarna, 55 m2 ska ut till ny infart. Men det blir nog den här som får göra jobbet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    39.7 KB · Visningar: 563

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...