Nybörjare

Jag tänkte köpa ett par längdåkningsskidor och pjäxor på Blocket eller liknande. Jag är ingen skidåkare utan tänkte ha dem att träna kondition på när snön hindrar mig från att springa. De kommer att användas sporadiskt och inte alls vissa år då vi inte alltid har snö i Småland. Jag är ute efter ren basinformation: Jag är 173 lång, väger ca 60-65. Hur långa skidor, vilken typ av skidor skulle ni som kan rekommendera? Annat jag behöver tänka på?
 
Med dom kraven skulle jag säga att det mesta kommer att duga fint. :) Det viktigaste på en modern längdskida är egentligen inte längden, utan att "spannet" är rätt för din vikt och din åkteknik. Det bästa vore att hitta en säljare som väger ungefär lika mycket som dig.
 
Köp hellre lite för korta skidor än lite för långa. Jag har ett par som är för långa, inte alls kul då jag upplever att de trasslar in sig i allt och blir svårsvängda, men mina nya kortar turskidor (som i vörigt är väldigt lika) är det mkt lättare att åka och jag känner att jag har mer kontroll. Jag åker skidor ungefär på den nivån som du gör.
 
Jag har köpt längdåkningsskidor i år och hade tänkt leta på Blocket, men om man vill ha skapligt nya skidor så insåg iallafall jag att man lika gärna kan köpa nya till paketpris.

Både Stadium och Intersport har haft paket för 1500 kr. Skidor, bindningar och pjäxor. Jag köpte såna vallningsfria. Min tanke är också att jag vill ha ett par skidor för att åka lite då och då, men absolut inte så ofta och nu har jag varit ute 2 ggr med skidorna och de duger utmärkt för mitt hasande i spåren. Vallningsfritt har ju många åsikter om, men för mig passar det perfekt. Sämre glid, men jag slipper bakhalt!
 
heh, jag har inte vallningsfria skidor men
-jag vallar sällan, och glider ändå
-har inte bakhalt eftersom jag har öst på fästvalla, men det fastnar lite snö ibland

det jag ångrar är att mina pjäxor har kort skaft så det kommer in snö om man som jag gillar att glida runt utanför spåren.
 
heh, jag har inte vallningsfria skidor men
-jag vallar sällan, och glider ändå
-har inte bakhalt eftersom jag har öst på fästvalla, men det fastnar lite snö ibland

det jag ångrar är att mina pjäxor har kort skaft så det kommer in snö om man som jag gillar att glida runt utanför spåren.

ett par damasker löser enkelt och billigt problemet med dom låga pjäxorna...
 
köp inte vallningsfria för vanlig längdåkning (för turåkning på til fjälls kan vallningsfria nog vara ett bra alternativ för vissa). Den vallatejp som många använder fungerar förbluffande bra i ett brett temperatur och före-spektrum.
 
Systemövning

Helt rätt att träna innan första svängen.
Mitt hetaste tips är att du skaffar ett övnings-set där du kan behålla pjäxorna på själva turen. Övar du på hemmaplan och nöter in pjäxorna, och sedan köper ett par nya pjäxor särskilt för turåkning så har du de rätta förutsättningarna för en vecka med blödande skavsår. Jag har NN-75-bindningar på både löparskidorna och turskidorna, dvs "råttfällan" så jag kan använda samma pjäxor.
Köper du nya skidor och pjäxor idag tror jag att NN-75 mer eller mindre har utgått förutom på svindyra telemarksgrejer, och då är det NN-BC som verkar vara uppföljaren. Den går att använda på löparskidor men är rejält byggd för turåkning.

Vore jag som du och skulle 'börja från början' skulle jag investera i begagnade turskidor med kraftiga stavar, och begagnade pjäxor och inget mer. Det går utmärkt att öva med turskidor i löparspåren, de är bara lite bökigare att få med på bussen eller cykeln.
Sen kommer jag kanske få lite skit för detta, men jag upplever inte det där med vallning/fiskfjäll och spann som särskilt viktigt, särskilt inte sedan Swix börjat med snabb-valla för turåkning. Själv åker jag på skidor helt utan spann och det funkar tillräckligt bra för mig - det är sällan tävling om hundradelar i fjällen. När man ger sig på något nytt kan man börja med vad som helst som håller tycker jag - så kan man testa och se vad man skulle vilja förändra. Sedan är det lätt att sälja sina begagnade prylar vidare med minimal värdeminskning och köpa något som passar en, när man VET vad som passar en. Dessutom: En pryl som kostade 2000kr kommer du alltid att gnälla över när den inte fungerar fläckfritt. En pryl som kostade loppis kommer du känna dig nöjd med bara den gör jobbet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
santa_klaus Kort stugtur för nybörjare Turskidåkning 30
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
cloud76 Turskidorfrågor - nybörjare Turskidåkning 6
Jörgen64 Skidsemester för nybörjare Turskidåkning 6
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
nlinden Nybörjare på turskidning. Turskidåkning 4
Knetha Skidinköp till nybörjare Turskidåkning 1
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
Nettchen Åka kortvasa 2011 som nybörjare? Turskidåkning 6
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
zzeezz Nybörjare Turskidåkning 2
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
dreamteam Nybörjare på längdskidåkning (jo det är sant) Turskidåkning 4
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Zaijdan Kebenekajse-Ok för "nybörjare"? Turskidåkning 9
Katta Svajig nybörjare Turskidåkning 1
mothesta Turåkningsskidor till nybörjare Turskidåkning 10
Swedish Berman Super NYBÖRJARE Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...