Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter

Jag ligger på pakningens basvikt12 kg på mina veckoturer. Då jag är ute längre så behövs mer mat och bränsle vilket kräver en stadigare ryggsäck. En rejäl spade som klarar skare tillsammans med ett bensinkök tynger också ner. Men utöver det så ligger vi ganska lika. Få men mångsidiga kläder. Att kunna ta fram en termos med varmt utan att ta upp köket är guld värt men det ökar vikten med säkert ett kg för en 0.75 termos. Hur långa var dagsetapperna i km och timmar?
 
Hur långa var dagsetapperna i km och timmar?

Inte så långa. Första dagen startade jag vid Storulvån strax före lunch och var vid lägerplatsen i V Bunnerskalet vid 15-16-tiden, med lunchrast inräknad. Andra dagen gick jag i hård vind tillbaka från Bunnerskalet vid 10-tiden. Sedan gick jag Handölan uppströms slog läger vid 18-19-tiden, efter att ha gått kanske 11 km. Tredje dagen startade jag vid 8-tiden var framme vid Storulvåns fjällstation vid 13-tiden, efter att ha ätit lunch och skidat ungefär 12 km.

Det där med termos är nog mycket en vanesak, och en vana som jag aldrig skaffat mig. Jag gillar att ta det lugnt och sätta mig och laga mat mitt på dagen. Det blir gärna en kopp eftermiddagskaffe också om dagsljuset inte är för snålt tilltaget. Jag tror att termos kan öka effektiviteten en hel del om man vill lägga kilometrar bakom sig.

Jörgen
 
Med all respekt för ditt berömvärda arbete Jörgen (LV-revolutionen är ett faktum i Sverige, ett hälsosamt faktum dessutom, och den är till stor del er förtjänst) så blev jag lite förvånad över att vikten var såpass stor. 16.5kg inkl mat för 3d, där mat och bränsle vägde endast 2.5kg. Själv har jag svårt att klara vinterturer (om inte jag själv ska bli UL på kort tid) på mindre än 1kg mat/dag, och med bränsle blir det förstås lite till. Räkna på sju dagar så har man minst 8kg mat inkl bränsle, och då är en basvikt på 14kg (16.5-2.5) helt plötsligt konverterad till 22kg. Räkna dessutom med att en längre tur kan kräva reparationer samt att man kan råka ut för fler oförutsedda saker (=varmare sovsäck, kanske extra strumpor, skidvalla, bränslereserv) så är 25kg-gränsen redan nådd, vilket brukar vara ett faktum på mina vinterturer även om jag alltid försöker begränsa vikten. 25kg i en ryggsäck suger vintertid, och då är kraxar olyckskorpen om
a) vänner att dela tält+kök med = lättare/person
b) pulka, och tar man pulka så kan man lika gärna packa i både 30 och 35kg, eftersom det i praktiken spelar liten roll.

Either way around, så sitter man med en UL-packning som slutade med en T-packning, lite som "det bidde en tumme" fast tvärtom; man ska leverera en fingervante men slutar med en dykardräkt inkl viktbälten...
 
Intressant läsning. Vinter-UL är något som inte har diskuterats så mycket. Jag vet dock att man pratade om termos eller inte i en tidigare tråd. Min åsikt är att termos är nödvändigt. Det handlar om säkerhet. Blir det riktigt kallt -25/-30, så kan termosen vara avgörande. Det handlar inte bara om att ha varmt vatten, utan att ha rinnande vatten överhuvudtaget!

Den tur som du beskriver innehöll inte några direkta överraskningar vädermässigt. Temperaturen höll sig på en relativt behaglig nivå. Dock blir väl frågan om man ska anpassa utrustningen efter väderleksprognosen eller efter väderleksförhållanden som man vet kan uppstå i fjällen. För min del så gäller det senare. Jag skulle t.ex. inte använda gasol till köket, utan bensin. Det ökar givetvis vikten men samtidigt säkerheten. Likaså har jag med mig två termosar när jag är ute på vintern.

Att smälta nytt vatten hela tiden är otroligt besvärligt och energikrävande (ur både bränslesynpunkt och personligt). Det funkar nog såsom du beskriver det när det inte är så kallt, men ska du fippla med kök och vänta på att snön ska smälta så är risken att du hinner bli väldigt nedkyld.

Du skriver också att varmvattenflaskor i sovsäcken skulle kunna bli livräddare om det är riktigt kallt någon natt. I detta fall skulle jag förlita mig på en varmare sovsäck, dvs. mer marginaler. Det känns som ett system byggt på gasolkök och varmvattenflaskor inte känns så tryggt ifall det blir riktigt kallt.

I övrigt så skulle jag nog skippa matkåsa. Kastrullen duger gott. Visselpipa på 28g låter mkt tung, själv har jag en på 8g.

Ja, det var lite tankar och synpunkter

Mvh /Joel
 
Blir det riktigt kallt -25/-30, så kan termosen vara avgörande. Det handlar inte bara om att ha varmt vatten, utan att ha rinnande vatten överhuvudtaget!

Den tur som du beskriver innehöll inte några direkta överraskningar vädermässigt. Temperaturen höll sig på en relativt behaglig nivå. Dock blir väl frågan om man ska anpassa utrustningen efter väderleksprognosen eller efter väderleksförhållanden som man vet kan uppstå i fjällen. För min del så gäller det senare. Jag skulle t.ex. inte använda gasol till köket, utan bensin. Det ökar givetvis vikten men samtidigt säkerheten. Likaså har jag med mig två termosar när jag är ute på vintern.

Att smälta nytt vatten hela tiden är otroligt besvärligt och energikrävande (ur både bränslesynpunkt och personligt). Det funkar nog såsom du beskriver det när det inte är så kallt, men ska du fippla med kök och vänta på att snön ska smälta så är risken att du hinner bli väldigt nedkyld.

Du skriver också att varmvattenflaskor i sovsäcken skulle kunna bli livräddare om det är riktigt kallt någon natt. I detta fall skulle jag förlita mig på en varmare sovsäck, dvs. mer marginaler. Det känns som ett system byggt på gasolkök och varmvattenflaskor inte känns så tryggt ifall det blir riktigt kallt.

I övrigt så skulle jag nog skippa matkåsa. Kastrullen duger gott. Visselpipa på 28g låter mkt tung, själv har jag en på 8g.

Ja, det var lite tankar och synpunkter

Mvh /Joel

Tack för dina synpunkter. Här följer några förklaringar till de val jag gjorde:

I artikeln från förra året har jag beskrivit hur jag hanterar vattenfrågan. Dvs småflaskor i "ljumskfickorna" håller sig flytande i de flesta temperaturer. Den större vattenflaskan (som kan innehålla ganska varmt vatten inledningsvis om temperaturen påkallar det) invirad i förstärkningsplaggen i ryggsäcken.

Om man räknar med att dricka 3 dl per timma, vilket jag vill göra för att hålla mig hydrerad, så försöker jag anpassa mängden till att räcka fram till lunchpausen. Då jag som sagt gärna vill stanna och laga mat. Detta gäller även i sträng kyla. I samband med detta smälter jag snö så att det räcker till kvällslägret. Jag smälter alltså inte snö till vatten hela tiden, utan morgon, middag och kväll. Att smälta vatten för en hel dag på morgonen, inklusive för lunchmålet innebär att jag skulle få bära väldigt mycket vatten.

Överraskningen vädermässig under min tur var den hårda vinden som tvingade ned mig från kalfjället. Denna var s a s oprognosticerad. Däremot bedömde jag det som väldigt osannolikt att nattemperaturerna, med den prognos som låg och april månad, skulle sjunka lägre än -15. Att anpassa utrustningen efter "väderleksförhållanden som man vet kan uppstå i fjällen" som du skriver känns en smula trubbigt om man inte anpassar efter årstid och väderprognos. Då landar man alltid i en sovsäck som klarar -40 grader.

Valet av kök byggde också på att jag var tämligen säker på att det inte skulle bli -40 grader. För en midvintertur hade jag sannolikt valt en annan kökslösning.

När man försöker sänka vikten på sin packning så är det ju de tunga sakerna som ger mest utrymme. Kåsan väger 90 gram och visselpipan (som är onödigt tung men som jag har vissa sentimentala band till) 28 g. Här finns inte mycket att hämta.

Jörgen
 
Är det trolltider?

För mig verkar det enbart som en diskussionsretning.

Lätt packning, och helst kompakt är intressant at utveckla och jag började göra en "seriös" feedback men när det framgår:

3 olika glasögon

1,5 kg sovsäckar som bara tål -7 grader

700 gram liggunderlag

kameastativ,

thermokåsa 90 g

både karta/kompass och gps och kamera och mobiltelefon.

Ett helt gäng olika packpåsar

bara isoleringen på överkroppen är över ett kilo förutom hudnärmsta underställ och ytterjacka

4 olika enheter för sjukvård och reperation över 100g

(detta är inte allt)





Det låter som:
Jag hamnade på 6 kg men jag gillar min laptop så mycket på 4 kg så min ultralätta packning blir totalvikt 10 kg.



Ren diskussionsretning eller?

/H
 
Senast ändrad:
Är det trolltider?

För mig verkar det enbart som en diskussionsretning.

Lätt packning, och helst kompakt är intressant at utveckla och jag började göra en "seriös" feedback men när det framgår:

3 olika glasögon

1,5 kg sovsäckar som bara tål -7 grader

700 gram liggunderlag

kameastativ,

thermokåsa 90 g

både karta/kompass och gps och kamera och mobiltelefon.

Ett helt gäng olika packpåsar

bara isoleringen på överkroppen är över ett kilo förutom hudnärmsta underställ och ytterjacka

4 olika enheter för sjukvård och reperation över 100g

(detta är inte allt)





Det låter som:
Jag hamnade på 6 kg men jag gillar min laptop så mycket på 4 kg så min ultralätta packning blir totalvikt 10 kg.



Ren diskussionsretning eller?

/H

Nejdå, inget troll. Däremot noterade jag att jag missat att stryka från listan det jag skriver om i texten, alltså att jag lämnade quilten hemma. Har nu ändrat detta på bloggen och minskat viktangivelser med 600 gram där så är lämpligt. I övrigt stämmer det.

Artikeln handlade mest om lätta kläder för vinterbruk, men kom gärna med synpunkter på övriga packningsdetaljer (som du delvis redan gjort). Jag hävdar inte att packningen är extremt ultralätt eller så; bara att den är betydligt lättare än vad mina vinterpackningar förr i tiden var.

Jörgen
 
Hej Jörgen!

Ok kör för det: Då ska jag ge min fullödiga feedback och uppskattar om du ger feedback på mina texter och artiklar då utan feedback vet jag inget alls om hur det uppfattas .Alla vill frammåt eller?

Jag hadde bara förväntat mig att du som leder Fjäderlätt skulle gå till ytterligghet med att få ner vikten.


Feedback på just din packning

Tält: Jag äger ett liknande ”lighthouse” enkelväggstält och då kan man räkna med att 5 grader vinner man i temperatur då kondensbildningen i det tältet är ruskigt om man inte har lite öppet på båda sidorna, vilket då fungerar utmärkt men man tappar värme. Jag föredrar därför en bivacksäck i goretex då den enligt min erfarenhet ger ca 10 grader. Jag har sett att Addnature har en bivacksäck från exped i event, den med en extra påbyggd stormhuva är säkert inte dåligt. 700 gram.

Sovsäck
Du har en sovsäck på 880g och en quilt på 600= 1480 g!?
Tex WM Antelope 1200 g -15 komforttemperatur, jag har använt den med underställ och bivacksäck till runt -30 grader och det går fint. Även en Apache eller Badger med en highlite innuti blir samma ungefär samma vikt men - strax över 20 cm loft! Och många minusgrader.


Påsar
Du har ett flertal olika packpåsar och liknande, varför? Det skulle jag se över om jag ville spara vikt, ryggsäcken är en packpåse.

]Solglasögon Det ser ut som du har 3 par olika sol och snöglasögon, hur skulle det vara med ett par skidglasögon med eventuellt extra solfilm. Eller bara ett par solglasögon.

Sjukvård och reperation 3 olika sjukvårdsenheter och reparationskitt? Om det går snett så: en liten rulle sårtejp 2-3 meter och kompress samt nål och tråd. Bara min åsikt: det löser de flesta situationer och går det riktigt fel så lär du ta något lämpligt tygstycke och tepen att improvisera med. Även de flesta tillfälliga reparationer täcks av detta.

Onödigt En del onödigt enligt mig: toapapper, kåsan, kamerastativ, kamerafodral.


Hudsalva och solskydd? Duger inte det ena? Eller blanda en miniburk av båda!? Sedan föreslår jag att preparera de utsatta ställena i förväg under ett par dagar och sedan låta det vackert blanda sig med perspirationen under turen. På Mt:Blanc hade jag bara ett lipsylstift för alla eventualiteter och det blev aldrig använt. En flickvän behövde en gång lippsyl men det fanns bara fiskarsmorning och det fungerade kanon, det viktiga är nog att ha fett, lippsyl, smör, olivolja, skofett det kvittar verkar det som.

Navigation Både gps, och karta/kompass: är det lättvikt?


Sova med kläderna på: vissa plagg som transporterar fukt riktigt bra är att rekommendera, samt de som värmer i fuktigt tillstånd, men allt vad heter vindtätt och liknande har jag aldrig upplevt att det bidrar/ snarare ligger man med ett fuktkylt skinn. Enbart i så fall som ”padding” vid köldfläckar. Eller täckplaggen liggande utanpå sovsäcken.

Om jag jämför cocoon jacka 316g + extra ullfrotté260g+fjällräven hoody274 + vindblus158= 1 kg. så skulle en liv sköta samma sak på under 300g. hur den uppför sig eter ett tag ute behöver också testas mer, men de tunna materialen + dun i så tunt och luftigt lager så borde den inte behålla särskilt mycket fukt och släppa iväg kondens direkt i vinden.

En tunn dunjacka, tex Liv ger rastplagg, kanonbra sovförstärkning och isolering till tusen om den används under något vindtätt och tight. T.e.x softshell eller din oz jacka.

Mitt nyare koncept som behöver provas mer är inte mycket lättare men väl mångsidigare, Med hittills ca -15 vid stillastående bara visat att det finns massor mer att ta av överkapacitet i värme till tusen! Är 1 tunn ylleundertröja 1 syntetskjorta, liv och en softshell samt mössa

Softshell skall inte vara varken helt vindtätt eller vattentätt, men, om det regnar och man är i rörelse så pumpar man fortfarande massor av varmluft genom liv och enbart ytterkiktet i softshellen är blött ,möjligen också ytterskiket i liv, enligt mig så kvittar det då. Så pass mycket isolering räcker gott med tanke på att det måste vara plusgrader för att regna, vidare så: blåser det som tusan så är det ändå rätt mycket material totalt mellan huden och vinden, 2 ylle+liv+ softshell, om det visar sig vara otillräckligt så kommer jag tilläggs impregnera softshelljackan
Troligen är 2 tunna ylleunderställströjor att alternera den som är närmast kroppen bäst för vinterbruk.

På benen Jag vet inte hur cocoon byxorna är att sova i men jag misstänker att de håller mycket fukt!? Hur tjocka är de? Hur är de uppbyggda?

På den punkten hoppas jag att liv får ett underliv. Men om det är bäst med tunna dunbyxor är ett frågetecken, jag tänker att ett par tunna byxor som de du har eller softshell samt 2 underställsbyxor i ylle + regn eller skalbyxor blir mångsidigast då man kan sova i ylleplaggen. Dock är det inte benen jag fryser om utan det är höfterna och skrevet när det börjar bli -20 och neråt och det är för tunt isolerat.




Kök Jag skulle välja ett bra och lätt bensinkök: om något går sönder så kan du improvisera en brännare samt att de uppenbart fungerar säkrare i kyla och på höjd, men här är det svårt att verkligen komma ner i vikt när det gäller en värld av snö.

Liggunderlag har du nästan 700 gram totalt! Det är säkert olika från person men jag har ett på 400 g z rest och det + lite extra underlägg under höft och axel har gjort jobbet ner till - 30.

Möjligen det tjockaste ridgerest i vissa delar för komfort, som en parallell diskussion om klipp och klistra just har diskuterat.

Visselpipa: det finns mindre och lättare kolla uppslag från förvarets överlevnadskurs.

Tandborsten: det går att kapa den vid borsthuvudet och borra in 2 trådloopar så den går att trä på fingertoppen, vanligt salt är en gammal metod som tandkrämsersättning, men bakingsoda har du redan nämnt.

Varmvattenflaskor är säkert skönt, men att hålla på med det i en svinkall snöstorm skulle inte jag vilja förlita mig på. Bättre sovsäcksupplägg.

Vattenflaskor, termos etc: Jag ser det så här, att ha tillräckligt med tempererat och helst lite energiberikat vatten är viktigt hela tiden, det hela gäller ultralätt så:

Varför inte köpa en pålitlig vattentank mjuk, t.e.x innerpåsen till en camelback eller något från kajakföretagen, ca 2 st 1 liters (om den ena går sönder) och sedan du värmt vatten och fyllt den så häng den på bröstet i remmar, den kyler inte då den har tempererat vatten från början, du har isolerplagg på dig så den blir inte nedkyld + kroppen håller vattnet lagom ljummet= ingen thermos och inget fruset vatten. Matlagning och snösmältning har du oavsett.

Snöspaden: 300 g är inte farligt men det borde gå att dra ner på,
Men en sowclaw är inte mycket extra anser jag jämfört med händerna!
Du hade ett snöankare också på 9 g, vad är det? Du hade också ett isolerunderlägg till köket. Går det inte att sammanföra dessa 3 på något sätt om det nu skall vara en snöskopa med? Nästa frågetecken är om det inte sitter någon form av stabiliserande plastskiva i ryggsäcken som skulle gå att modifiera?
Hittills har jag ingen snöspade med mig och det kan bli besvärligt dels om det är mycket hårda snöskikt och dels så begränsar det antal nödbivacksmodeller.
Men känner man att det är risk för livet så kommer man att gräva därefter! hårda snöskikt eller ej, då är det bara att plocka av i solerplaggen och plocka fram ursinnet.


Det blev en hel del.

Henning
 
Senast ändrad:
Det som bör diskuteras är lösningarna, inte ev extrautrustning som tex kamera och kamerastativ, vissa väljer lätta prylar för att kunna bära mer anndra saker, det är inte alla som vill ha en lättare totalvikt bara.

För att förenkla tycker jag man ska skriva alla "specialintressen" så som fiske, foto, böcker osv för sig (detta sagt utan att ha sett orginallistan) och hålla sig till det. Specialintressen tycker jag är lite "fredade" då de just kan vara anledningen till de i övrigt lätta prylarna och lösningarna. Dvs om man inte specifikt ber om råd ang dessa saker. (Jag skulle tex inte som seriöst råd till en flugfiskare säga att en metrev duger utmärkt för fiske.)

Spontant (efter att endast ha ögnat igenom tråden) skulle jag nog säga att den största viktbesparingen går att göra i boendelösningen, att ha telt på vintern känns antingen osäkert eller tungt beroende på val av tält.
Jag skulle om vikten var en fråga valt att sova i snön istället och nöjt mig med en vindsäck som rastskydd/nödskydd.
Detta minskar ju även drastiskt kraven på inblandades sovsäckar.

Det är dock fortfarande samma mängd utrustning som krävs för att gräva ut snökan (utrustning som man hur som helst inte bör vara utan där ute) om man är 5 som ska sova i den som om man är 1 eller 2, så här vinner man mycket om man är många!!

Valet att inte vilja bära med sig vatten i större mängd tycker jag är ett bra val om man så föredrar (skulle nog föredra att plocka fram köket själv framför frystorkat i påse)...men jag skulle under inga omständigheter välja gas under icke barmarksperiod. Bensin vinner man på i längden(viktmässigt) och så är det så mycket säkrare efter vad jag erfarit.
För att inte tala om enklare, att ah en gasflaska innanför jackan är inget jag skulle föredra.

Nu vet jag inte om den lätta packningen drogs i pulka eller ej men detta är också någonting jag skulle föredra även om man kom ner i 15 kg totalt på något mirakulöst sätt. Varför bära om man kan dra, det är ju lika korkat som att gå med snöskor om man kan skida?!? Vintern gör det lättare att ta sig fram men svårare att sköta det vardagliga, iaf där jag kommer ifrån.

Några tankar från en som skapar varje vikminskning för att kunna bära godare mat och tyngre fotogrejer! / F
 
När man försöker sänka vikten på sin packning så är det ju de tunga sakerna som ger mest utrymme. Kåsan väger 90 gram och visselpipan (som är onödigt tung men som jag har vissa sentimentala band till) 28 g. Här finns inte mycket att hämta.

Jörgen

Förvisso är det så. Jag vet ju att du har koll på detta med vikt, så i fråga om val av de tre stora, så hade jag inga tips. Speciellt som mina tips hade inneburit än mer vikt :) t.ex. tyngre sovsäck, tjockare liggunderlag, bensinkök osv.

Jag tycker ändå att du lyckas hålla ned vikten bra, speciellt med tanke på att du räknar in skidor och stavar i totalvikten. Lite knappt 16 kilo allt som allt är inte mycket.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...