Ultralätt i världens värsta väder

Nu har rapporten från Jim Bailey från White Mountains i östra USA lagts upp på www.fjaderlatt.se. Diskutera och kommentera gärna här nedan. Har ni specifika frågor till Jim eller Brian så maila dessa till mig. Jag kommer att föra ett antal sådana frågor vidare och svaren kommer i en framtida artkel på Fjäderlätt.

Jörgen
 
Som vanligt ställer jag mig lite kritisk mot sådana häringa moderniteter. Nu har jag iofs bara skummat igenom, men var var det dåliga vädret? En ennattstur i berg i kallt väder är allt jag hittar?

Det var en smart idé med värmefodralen till gasbehållarna, det ska jag nog göra nån dag.

Det låter sådär roligt att glida ut ur tältet, kunde de inte lagt sig tvärs lutningen?
 
inte nu igen?

Säg inte att de återupptäckt den gamla galenskapen med att sätta en gasbehållare i cellplast för att isolera den mot kylan.
Det är bland det minst begåvade man kan göra. För att förånga den flytande "gasolen" måste värme tillföras från omgivningen, en gastub som används är alltid kallare än sin omgivning, såvida det inte är så kallt att vätskan i burken inte förångas överhuvudtaget. Att då linda in sin gastub i något som isolerar försvårar bara denna energitransport.
Däremot kan man ställa den i lite varmt vatten för ökad effekt.


Mikael
 
Säg inte att de återupptäckt den gamla galenskapen med att sätta en gasbehållare i cellplast för att isolera den mot kylan.
Det är bland det minst begåvade man kan göra. För att förånga den flytande "gasolen" måste värme tillföras från omgivningen, en gastub som används är alltid kallare än sin omgivning, såvida det inte är så kallt att vätskan i burken inte förångas överhuvudtaget. Att då linda in sin gastub i något som isolerar försvårar bara denna energitransport.
Däremot kan man ställa den i lite varmt vatten för ökad effekt.


Mikael

Det är väl en bra fråga att ställa till Jim och Brian.
Som jag förstod det så är cellplasten till för att gasbehållaren skall kylas mindre snabbt efter det att man värmt upp den under kläderna eller liknande.
Min erfarenhet från sommarbruk är att gasbehållare mycket väl kan vara varmare än sin omgivning. Det är därför tillverkare ofta avråder från vindskydd som täcker gasbehållaren; risken för överhettning och explosion.

Jörgen
 
Säg inte att de återupptäckt den gamla galenskapen med att sätta en gasbehållare i cellplast för att isolera den mot kylan.
...
Däremot kan man ställa den i lite varmt vatten för ökad effekt.
Eller sitta med den mellan knäna medan man eldar. Håll undan ögonbryn etc bara.

Cellplaststrumpan kan möjligen vara bra om man gått med tuben under kläderna, eller ffa om man sovit med den i säcken och vill behålla värmen en stund till.

Vintergas! säger jag.

Intressant artikel, ska läsa den i detalj senare. Trots allt tycker jag den sätter fingret på en av lättpackarnas kanske svaga punkter: där sitter man i samma tält (wow!) men med varsitt kök och eldar mat. Varför inte dela på så mycket utrustning som möjligt? Är det för att då får man inte visa upp sina titanpryttlar med avfilade hörn och ett pestorecept ingraverat i skedskaftet? Är det så att lätta prylar är viktigare än inga prylar alls?

(klart det är så, jag är själv grej-nörd!)
 
Det beror väl kanske lite på typen av kök också?

Med toppmonterad brännare så får ju flaskan strålvärme från brännaren, men med spindelkök (eller trangia med gasinsats) så står ju flaskan en bit bort och får inget värmetillskott.
 
Skojigt att läsa om vandraren som "var förberedd med övernattningsutrustning men som evakuerades sedan han meddelat sin flickvän via sms att han förlorat båda sina kängor i den djupa snön" :) Sen kan jag inte heller låta bli att fundera kring varför de har varsitt (ineffektivt gaskök) med sig istället för ett (effektivt) bensin/fotogenkök... och hur svårt kan det vara att hitta en tältplats som inte lutar? På vintern finns det inga lutande tältplatser.
 
Senast ändrad:
Strålningsvärmen är nog inte att förakta, mitt rullbara vindskydd i astrountfilt uppspännt med ihåliga aluminiumstickor som pinnar, inbillar jag mig återkastar en del värme till tuben under mitt PR.
P g a höjden ger det bra vindskydd.
//J
 
Egna prylar....

Nuförtiden när feta ostar och skottskt saft ses som ohälsotecken är det klart att eftersom sällskaplivet inte helt skall snöa in, måste man jämföra egna (burna) prylar...
//J
 
Det är väl en bra fråga att ställa till Jim och Brian.
Som jag förstod det så är cellplasten till för att gasbehållaren skall kylas mindre snabbt efter det att man värmt upp den under kläderna eller liknande.
Min erfarenhet från sommarbruk är att gasbehållare mycket väl kan vara varmare än sin omgivning. Det är därför tillverkare ofta avråder från vindskydd som täcker gasbehållaren; risken för överhettning och explosion.

Jörgen

Ok, att använda den för att skydda en uppvärmd tub som man burit innanför kläderna kan kanske ge lite effekt i början. Så för korta kaffekok kanske det funkar men knappast för längre matlagning. Förångningen kyler så till slut måste du tillföra energi, dvs värme från omgivningen och då kommer cellplasten att vara ett hinder.

En gasburk kan inte vara "spontant" varmare än sin omgivning, om det inte brinner i burken.
I ditt exempel så värms den, gastuben, upp av lågan, då kan det bli mycket varmare än lufttemperaturen förstås, lika så om den står i solen och blir uppvärmd. I båda dessa fall måste man dock räkna in både lågan och solen i "omgivningen".


Mikael
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...