Halvkiloshybrid från Gossamer Gear

Kalla dem tarptält, halvtält eller varför inte hybridtält.
Bland andra Tarptent och Six Moons design har dem och nu är Gossamer Gear på gång också.

I våras fick Jörgen ett lass bilder på en tidig prototyp (på en traditionsenlig gräsmatta) som han nu plötsligt kom på att vi faktisk kunde dela med oss av. :)
Halvkiloshybrid från Gossamer Gear

Storleken är ungefär som ett Akto, och Glen räknar med att vikten hamnar kring ett skålpund.

Själv skulle jag gärna se en tvåmansversion.
 
Senast ändrad:
Spinnaker-väven?

Du skriver att spinnaker-väven är lättare än silikonbelagt men är dyrare? Men hur är rivstyrkan eller styrkan hos spinnaker-även? Tillräckligt starkt för hård användning eller mot storm tex?

Jonas
 
Klassisk spinnakerväv

är inte så lämpad för tält eller vindsäck då det prasslar förskräckligt när det blåser.

Priset är inte så högt på den vanliga spinnakerväven. Men det aktuella tältet kanske har någon ny hitechvariant på spinnakerväv.

Thure
 
Till ballonger och spinnakrar vill man ha täta och lätta vävar, min vän segelmakaten visade mig en smörpapperstunn väv med kevlartrådsförstärkningar. Både stark och vindtålig, men ack så prasslig. Tror inte att tält av dylik väv blir något för dem som avser sova i sitt tält, men det finns ju andra sportmän och kvinnor nuförtiden vilka måste medföra tält....
//J
 
Senast ändrad:
Väven som används för spinnshelters från Gossamer Gear och även Bozeman Mountain Works/Backpackinglight är lättare än silnylon. Nackdelarna är att den inte är lika riivstark eller nötningshärdig. Den brukar inte rekommenderas till golv av det senare skälet. Dessutom är den, som redan påpekats, prassligare.

Man bör alltså hantera den här typen av väv med extra försiktighet så att man undviker att den punkteras mot vassa föremål etc. Och man bör spänna upp väven ordentligt för att minska prasslande som kan störa nattsömnen. Följer man de här anvisningarna så lär den tåla de flesta vindstyrkor och skyfall som kan bli aktuella. Säger dom som vet.

Jörgen
 
Är det bara jag eller ser inte det tältet lite genomskinligt ut? Det har ju sina fördelar (och nackdelar), skulle vara kul att slå upp i en regnstorm och känna sig som var mitt i den. Snarare än avskuren från den (som man är i en grön kåta). Fast å andra sidan skulle det vara mindre kul i den svenska sommaren, typ längs kungsleden där man bjuder på insyn och väldigt lite sömn osv.

Visserligen får man ganska mkt ljusgenomsläpp i ett tvåvävs 'vanligt' fjälltält också, men ändå, sjukt ljust i ett genomskinligt tält.
 
Är det bara jag eller ser inte det tältet lite genomskinligt ut?

Tältet på våra bilder är som sagt sytt i material som fanns till hands (närmare bestämt Cuben-fiber och tyll), alltså inte i det slutgiltiga. Närbilden på ventilen är från en senare prototyp och ger en bättre bild av väven.

Men många av de här riktigt tunna vävarna är ju smått genomskinliga - dessutom ju ökar insynen ännu mer när man bara har ett lager väv och väggarna inte går hela vägen ner till marken. Så de är kanske inget för romantisk camping eller festivaler...

----

Jag har lagt till lite mer information (det som redan klargjorts i tråden) om spinnakerväven i artikeln. Det behövdes förtydligas.
 
Själv tycker jag inte ljudet av spinnakerväv borde bli något stort problem, sover oftast med öronproppar ändå (om jag inte ligger nära vatten förstås!), eftersom det blåser mest för jämnan.
 
Visserligen får man ganska mkt ljusgenomsläpp i ett tvåvävs 'vanligt' fjälltält också, men ändå, sjukt ljust i ett genomskinligt tält.
Och varmt! Ännu mer växthus än ett ogenomskinligt tält.

Antar att UV-resistensen är riktigt bra på ballong- och spinnakerväv. Hur är det med vattentätheten? Prasselnivån lär iallafall få ett normalt tunneltält att verka som rena templet, ungefär som min fantastiskt prassliga vindsäck.

Att använda ballongväv till tält är ju inget nytt, det har Stevenssons gjort sen 70-talet och även Supair har väl det? Supair väger 800g inklusive bågar och rymmer 2, så per person är det lättare än detta. Det nya vad jag förstår är väl ... att väven inte är silikonbelagd och att man använder stavar till uppsättning, eller? Kanske tål det mer väder än dom gamla Supair-tälten?
 
Senast ändrad:
Supair väger 800g inklusive bågar och rymmer 2, så per person är det lättare än detta. Det nya vad jag förstår är väl ... att väven inte är silikonbelagd och att man använder stavar till uppsättning, eller? Kanske tål det mer väder än dom gamla Supair-tälten?

Jag vet inte nån som har trivts med att bo i ett Supair - det är väl riktigt trångt och oventilerat? Dessutom kollapsar det väl när man lägger sin sovsäck på luftning ovanpå det. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...