Erfarenheter av lätta skydd

"[Tarptält]..för den som är tveksam till att överge komforten hos traditionella tält, men ändå vill ha en lättare lösning."

Skulle man med ett tarptält slippa överge komforten hos ett riktigt tält alltså? Det tror jag ingen går på, eller jag hoppas i alla fall att ingen gör det.

Tarptältet på bilden ser jättevackert ut där det står uppspänt i solskenet i en villaträdgård i sydtyrolen(?). Men är det lika inbjudande när man fått upp det i snöblandat sne-regn och plus tre grader en septemberdag i svenska fjällen? När i bästa fall bara dina ytterkläder och skodon är genomblöta, du är matt av trötthet och hunger och bara vill bli torr, varm och mätt fort.

Då är i alla fall jag övertgad att det är betydligt mer "komfortabelt" med ett tält som man är säker på står kvar när man fått upp det, och som har en rejäl absid där man kan slänga av sig sina blöta kläder i skydd från vädrets makter, innan man kryper ner i sovsäcken och puttrar igång köket i ro och lä. Och där man under kvällen och natten kan stöka med sin utrustning, och kanske till och med kan torka ett och annat. Och där man morgonen efter, när det fortfarande ösregnar, kan klä sig, laga frukost och packa ihop under skydd, innan man ska ge sig iväg för ytterligare en dags spännande vandring.

Jag har all respekt för att ni med omfattande erfarenheter av friluftsliv och fjällvandringar söker nya utmaningar och sköna upplevelser genom slimma utrustningen maximalt. Men jag hoppas det inte framställs som lämliga utrustningsråd till de som söker sig till de svenska fjällen för första gången.

mvh
Per
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Vi avrundar vår serie om grunderna i "de tre stora" med Jörgens artikel om lätta skydd:

http://www.fjaderlatt.se/2007/05/de-tre-stora-skydd-eller-att-sova-torrt.html

Tarptält tycker nog både jag och Jörgen är det som bäst förenar komfort och funktion med låg vikt. Jörgen syr själv, jag riktar in mig på ett Tarptent.

Vad har ni för erfarenheter?

Efter nära hundra nätter under enkeltak, både i norrbottniska fjäll och i mellansvensk skog, sommar, höst och vinter, tycker jag tarptält är ett förenklat tält och inget annat.

I bra väder uppvägs avsaknaden av "riktiga" ventiler genom att tarptältets konstruktion i regel bygger på att duken inte går ända ner till marken. Detta framhålls ibland som en fördel gentemot vanliga tält men det är en chimär - på de allra flesta fjälltält kan man öka genomblåset genom att spänna ut tältduken, så inget unikt för tarptält.

I skitväder på fjället när man vill spika fast tarptältet i marken för att inte bli nedkyld och blöt, saknar man ett riktigt tälts ventiler, det blir helt enkelt mer kondens än i ett välbyggt fjälltält med bra ventilation. Att innertält saknas gör också att man får vara beredd på takdropp, särskilt om skitvädret kombineras med riktig hård vind.

På den positiva sidan är vikten och enkelheten i uppsättningen - de flesta modeller har det gemensamt att de sätts upp med stav/pinne som ett pyramid- eller ryggåstält.

Själv ser jag fördelar om man använder konstruktionen i skyddad terräng. I utsatt terräng vill jag mycket hellre ha ett bra tält, ett tält i sådan miljö kan "göra" allt som ett tarptält kan, men det omvända stämmer tyvärr inte (än i alla fall, men utveckligen går framåt).

Och tält behöver inte väga 5,4 kilo och vara anpassade för antarktis, det finns utnärkta lättviktstält som ger bra skydd, bra ventilation och rymliga ytor till låg vikt.

//J
 
Är skydd eran översättning av 'shelter'? Det måste ju finnas ett bättre ord, som inte får en att tänka på knäskydd mm.

Inkvartering? Härbärgering? Lä, Beskärm, remis, väderfristad?

Obs, inte menat som kritik, men det måste ju finnas ett bättre ord än skydd.

Kläder är ett skydd mot elementen, liggunderlag är ett skydd mot markkyla, skodon är ett skydd mot slitage å skador osv.
[Ändrat av Lill-Olle 2007-05-22 kl 00:22]
 
Skolorna i denna frågan är många och jag använder själv i stort sett alla typer av skydd när jag finner så lämpligt. och genomgånge av skyddstyperna som fins på fjäderlätt är ganska bra tycker jag (med det förbehållet att det väger över lite mot det lätta hållet, men så är det ingen mening med att kalla sig fjäderlätt heller isf eller hur?).

Jag skulle inte rekomender anågon att ge sig ut första gången i fjällen med ett traptent, inte för att jag inte tror att de pallar för väret utan för att jag tycker att de är lite för små att sitta inregnade i.
Någon skrev här över om förträffligheten med att kunna komma in och verkligen vara både skyddad och ha utrymme för stök och bök, detta tycker jag är en av de saker som skiljer tälten och "halvtälten" åt i mycket, utrymmet.

I skogslandet föredrar jag tarps av olika slag då det finns en helt annan fauna att ta hjälp av här det gäller att skydda sig själv men på fjället (eller andra kala platser som öknar och stepper för den delen också) vill jag ha full tältfunktion.

Tarptent är enligt mig mera som en halvmesyr mitt emellan dessa båda, ventialtionstypen ger jag inte så mycket för och utrymmesmässigt är de ofta sämre en en tarp som väger hälften. På intet sätt fyller de enligt mig vare sig den ena eller den andra funktionen till fullo och det sammantagna resultatet blir inte gott.

Ska man ut första gången på fjälltur är varesig solotält eller tartents en särskilt god ide tror jag, men för de som lägger större vikt vid gåendet kand et kanske vara en ide att så småningom byta ner sig.
 
fson; sa:
"[Tarptält]..för den som är tveksam till att överge komforten hos traditionella tält, men ändå vill ha en lättare lösning."

Skulle man med ett tarptält slippa överge komforten hos ett riktigt tält alltså? Det tror jag ingen går på, eller jag hoppas i alla fall att ingen gör det.

Tarptältet på bilden ser jättevackert ut där det står uppspänt i solskenet i en villaträdgård i sydtyrolen(?). Men är det lika inbjudande när man fått upp det i snöblandat sne-regn och plus tre grader en septemberdag i svenska fjällen? När i bästa fall bara dina ytterkläder och skodon är genomblöta, du är matt av trötthet och hunger och bara vill bli torr, varm och mätt fort.


mvh
Per

Ämnet för tråden är "erfarenheter ..." inte spekulationer. Här som eljes får man utan erfarenhet
gå efter extrapolationer eller
jämförelser med andras erfarenheter.
och en noggrann genomgång
av sina egna behov. En naturlig rekommendation,
och jag tror att fjaderlattarna givit en sådan,
är att testa under mer kontrollerade förhållanden med
enkla flyktvägar, t ex en låglandsvandring i
mars-april
(ger testet dåligt resultat har man förstås förlorat
något tusental kronor).

När jag funderade på enväggstält och tarptents
(som då var slut) läste jag på ordentligt.
Här är ett antal redogörelser, som jag anser platsar i tråden - det är iaf NÅGRAS erfarenheter:

http://www.backpackgeartest.org/mfr_reviews/Tarptent

En av flera seriösa amerikanska lättpackningssidor
är denna:

http://www.ultralightbackpacker.com/

och den har en genomgång av olika boningar, deras egenskaper, krav på användaren (en del lösningar
kräver en viss uppövad skicklighet), etc.
[Ändrat av marmotta, 2007-05-22 kl 05:19]
 
Lill-Olle; sa:
Är skydd eran översättning av 'shelter'? Det måste ju finnas ett bättre ord, som inte får en att tänka på knäskydd mm.

Inkvartering? Härbärgering? Lä, Beskärm, remis, väderfristad?

Obs, inte menat som kritik, men det måste ju finnas ett bättre ord än skydd.

Kläder är ett skydd mot elementen, liggunderlag är ett skydd mot markkyla, skodon är ett skydd mot slitage å skador osv.
[Ändrat av Lill-Olle 2007-05-22 kl 00:22]

Jag föreslår "boning" eller "bivack".
 
estetdrägg; sa:
Tarptent är enligt mig mera som en halvmesyr mitt emellan dessa båda, ventialtionstypen ger jag inte så mycket för och utrymmesmässigt är de ofta sämre en en tarp som väger hälften. På intet sätt fyller de enligt mig vare sig den ena eller den andra funktionen till fullo och det sammantagna resultatet blir inte gott.

Men det väger mindre. Och det är det som är anledningen.

Om vikten inte spelade nån roll skulle jag gärna släpa med mig ett stort militärtält med kamin och grejer, tältsäng, kanske ett litet elverk och lite smått och gott.

Men nu vill jag få ner vikten på packningen så att turen för mig blir njutbar. Jag vill njuta lika mycket (eller lite) av själva vandrandet som sittandet i läger.

Visst, när det blir ruskväder så är ett tarptent inte lika bekvämt som ett tält. Men när det INTE är ruskväder så är det bekvämare (eftersom det är lättare att bära).

Vore de lika tunga skulle ett tarptent vara sämre, men just att det är lättare gör att det blir en nettovinst så länge man inte har mycket mer dåligt väder än bra väder.
 
fson; sa:
"[Tarptält]..för den som är tveksam till att överge komforten hos traditionella tält, men ändå vill ha en lättare lösning."

Skulle man med ett tarptält slippa överge komforten hos ett riktigt tält alltså? Det tror jag ingen går på, eller jag hoppas i alla fall att ingen gör det.

En redaktörsmiss från mig - jag kortade lite för mycket i texten. "överge hela komforten hos traditionella tält" stod det i Jörgens original, och jag tyckte såklart att "hela" var underförstått.
Men jag ändrar tillbaka så att ingen stressar upp sig i onödan. ;)
 
nermander; sa:
Vore de lika tunga skulle ett tarptent vara sämre, men just att det är lättare gör att det blir en nettovinst så länge man inte har mycket mer dåligt väder än bra väder.

Precis.
Om jag räknar tältnätter i mitt friluftsliv är antalet nätter med dålig komfort pga dålig ventilation oerhört många fler än nätter då jag hade fått dålig komfort med bara en skynke över huvudet.

Eftersom jag hellre löser problem som jag har än problem som jag inte har, väljer jag en lätt lösning med bra ventilation men som tyvärr inte tål polarstormar.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-22 kl 09:46]
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Men jag ändrar tillbaka så att ingen stressar upp sig i onödan. ;)

Ok, när jag stressat av lite konstaterar jag att det som skiljer oss kanske är svaret på frågan i din 'funktionsanalys' om skyddets huvuduppgift.

För mig räcker det inte med "torrhålla liggande". Jag förväntar mig mer när jag är på tur, så mitt svar skulle bli något i stil med:

"Ge förutsättningar för en behaglig utevistelse".

Jag har inte mycket glädje av att kunna hålla mig torr liggandes raklång, om jag och min utrustning blir blöta på vägen dit. Mitt 'skydd' ska inte bara förvara en torr och liggande vandrare; det ska ge förutsättningar för vila, att ladda om och dessutom utgöra en del av njutningen och glädjen med utevistelsen. Det ska vara en plats att tillbringa sköna stunder och dagar på när jag inte vill vandra. Det ska var en utgångspunkt för dagsturer, fotosessioner och fiskeutflykter. Det ska vara en plats där vänner kan umgås.

Men som sagt, var och en på sin kost, och efter sina behov. Jag kan mycket väl förstå att det också är en kick och en njutning i sig att ge sig iväg med extremt lätt packning.

/Per
 
Jag vet inte om jag lider så mycket av ventilationsproblem i de tält jag vanligen använder. Förvisso kan det bli rätt varmt när solen ligger och gassar men det upplever jag inte som något större problem. Och viktmässigt tycker jag skillnaden är liten. Nallo 3GT ger under kilot/person om man är 3 stycken. Tarptents cloudburst väger ca 1160g och i den viktklassen har ju t ex Terra Nova enmanstält och Akto är inte fasligt mycket tyngre. Jag har dock aldrig testat ett tarptent så jag ska inte uttala mig så mycket om dem. Tarpar har jag dock använt en del ffa i skogslandet på kortare turer. På fjället föredrar jag dock tält eftersom jag tycker de ger en högre komfortnivå. Den lilla viktskillnad som eventuellt föreligger är ganska egal för mig. Tarpar ger behaglig ventilation i bra väder men i dåligt väder tycker jag de är fuktigare än tält. Är man 2-3 stycken så tycker jag faktiskt att ett Nallo 3GT är ganska optimalt. Det är tillräckligt lätt och det ger en mycket hög komfort med gott om plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...