3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

Vikt och tanke..

Forumet "Lättpackning" var precis vad som behövdes här på utsidan, ett litet eget krypin för oss som redan har gjort alla stora tunga misstagen, men lärt av det..och som nu strävar efter att vandra med lättare packning!

Hur mycket lättare är givetvis individuellt, men klart är tycker jag att det är Inspirerande att ta del av andras ideér, utrustningar och tips, allt för att göra vandringen skönare och lättare på alla sätt.

Tummen upp :)!

//A
 
Re: Komfort behöver inte väga

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Min personliga plan är ju att mina 3 ska väga 3 istället för 8
Say what? Dags att dra fram VISA-kortet eller symaskinen Martin så att din utrustning kommer ikapp dina skriverier. :)
 
Re: Re: Komfort behöver inte väga

jamo; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Min personliga plan är ju att mina 3 ska väga 3 istället för 8
Say what? Dags att dra fram VISA-kortet eller symaskinen Martin så att din utrustning kommer ikapp dina skriverier. :)

Jag kanske ska förtydliga att mina tre inte LÄNGRE väger 8 kg. Men så såg det ut för några år sen, och så ser det ut för många andra helt vanliga vandrare.
Till sommarens vandring kommer 3:an sitta.

En del av tanken med Fjäderlätt är ju att jag som lite mer normal friluftsmänniska på god väg mot "3 för 3" med hjälp av Visakort och enklare hemmafix kompletterar Jörgen som sedan länge har fixat sina "3 för 3" med hjälp av symaskin och 50-milatester.
 
Re: 3 för 3 komfortabla för 1

Kom att tänka på en liten petitess i sammahanget. Den ryggsäck du plockat ut är enligt en annan tråd "en påse med remmar".

Inget fel i det, men kanske inte direkt vad jag skulle säga vara ett "komfortpaket" för fjällvandring.

Tältet känner jag inte till men sovsäcken är helt klart ett bra val (vore ännu bättre med dragkedja)

Uffe

Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)

Nu känner jag lite negativ energi från dig ;)
Jag kan ganska snabbt plocka ut ett riktigt komfortpaket med både hängslen och livrem åt dig:

Sova: ME Dewline + Thermarest Prolite 3 (fullängd) = 670 + 570
Skydd: Terra Nova Laser Competition = 900
Bära: Granite Gear Virga (60 liter) = 900

Summa: 3040, vilket är väldigt bra för så hög komfortnivå OCH ensamvandring. Med skumplast istället för uppblåsbart liggunderlag kan du hamna under 3, eller välja ett tyngre tält.

 
Re: Re: 3 för 3 komfortabla för 1

Schneeberger; sa:
Kom att tänka på en liten petitess i sammahanget. Den ryggsäck du plockat ut är enligt en annan tråd "en påse med remmar".

Inget fel i det, men kanske inte direkt vad jag skulle säga vara ett "komfortpaket" för fjällvandring.

Men frågan är (och den är aktuell även i den tråd du syftar på, se nedan) om det verkligen är så att bärsystem betyder så mycket som vi alltid fått lära oss, när vi pratar om vikter på <15 kg, eller om det handlar om att vi tror att det är så. Det tycks vara så att de som är mer negativt inställda är de som inte har testat... Själv har jag inte pressat ryggsäcksvikten fullt så långt ännu, men jag tänker definitivt testa. Sedan tänker jag ha en åsikt.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43291#post298406
 
Vapor Trail - inte Virga!

Schneeberger; sa:
Den ryggsäck du plockat ut är enligt en annan tråd "en påse med remmar".

Inget fel i det, men kanske inte direkt vad jag skulle säga vara ett "komfortpaket" för fjällvandring.


Förlåt - slarvfel av mig!
Den säck jag syftade på var Vapor Trail, inte Virga. Det syns om inte annat på min vikt- och volymangivelse.
(Virga väger 400 gram mindre än Vapor Trails 900).

Vapor Trail har ett bärsystem som (åtminstone på bild) passar komfortpaketet:

vaportrail_green_2.jpg
 
Re: Re: Re: 3 för 3 komfortabla för 1

Du har helt klart en poäng!

Det som jag raljerar lite över är att samma ryggsäck beskrivs som ett komfortpaket i en tråd och som en påse med bärremmar i en annan.

Jag tycker att redogörelsen för säcken i den andra tråden var väldigt bra, det skall bli kul att höra hur den fungerat på vandring.

Uffe

alven; sa:
Men frågan är (och den är aktuell även i den tråd du syftar på, se nedan) om det verkligen är så att bärsystem betyder så mycket som vi alltid fått lära oss, när vi pratar om vikter på <15 kg, eller om det handlar om att vi tror att det är så.
 
Re: Re: Re: Re: 3 för 3 komfortabla för 1

Schneeberger; sa:
Det som jag raljerar lite över är att samma ryggsäck beskrivs som ett komfortpaket i en tråd och som en påse med bärremmar i en annan.

Absolut, det drar ju onekligen åt lite olika håll ;) (Fast det förklaras ju av Nordesjös felskrivning...) Är själv ganska kluven i ryggsäcksfrågan just nu, måste provpacka min BD Shadow, men jag är rädd att dess 55 liter kan bli lite snålt till sommarens äventyr, då jag måste bära packning för mig själv plus sonen. Ska kolla på en GoLite Pinnacle om ett par dar. Men mitt problem kommer bli att den packning jag kommer ha inte kommer att var så lätt eftersom jag bär för två. Frågan är hur det är att bära det i ett minimalistiskt bärsystem. (Ganska starkt incitament till att minimera vikt annars :))
 
Ja, jag räknade först på tält, rygga och kök, då kom jag över gränsen (inkl bränsle iof).

Akto (1519 g), Granite Gear Virga (594 g), Primus Omnifuel inkl flaska och bränsle (448+115+420=983 g).

Totalt: 3096 g

Såg dock att trådskaparen inte menade kök utan sovsäck även om jag kan tycka att de stora fyra borde ingå, då köket är ett tungt föremål inkl bränsle:

Akto (1519 g), Granite Gear Virga (594 g), Marmot Helium (903 g) = 3016 g (höst- och vårtur)

Akto (1519 g), Granite Gear Virga (594 g), Marmot Atom (runt 500 g) = 2613 g (sommartur)

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Såg dock att trådskaparen inte menade kök utan sovsäck även om jag kan tycka att de stora fyra borde ingå, då köket är ett tungt föremål inkl bränsle:

Det stämmer att kök också är tungt.
Men för pedagogikens skull måste man ju dra gränsen nånstans. Skorna är ju också en tung post, inte sällan tyngre än köket. Men både kök och skor blir sällan tyngre än 2 kg, medan "de tre stora" utan större problem hamnar på 3-5 kilo styck, och därför är lättast att spara kilon på.

Själv har jag väl sparat nåt halvkilo att gå från Trangia till Crux, medan jag kommer spara fyra gånger så mycket på min nya fina rygga :)

De tre stora är helt enkelt de bästa kamelerna att sila. Kök och skor är... mulåsnor.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-27 kl 10:08]
 
Skulle nog hellre köra 4 för 4 i bekvämlighetens namn. Liggunderlaget blir då den fjärde prylen. Med 4 för 4 får man utrymme för en mer konventionell och större rygga, ett riktigt tält, ett komfortabelt uppblåsbart liggunderlag och en skön dunsovsäck. T.ex:

1: En ryggsäck med topplock, avbärarbälte och intern ram:
GG Nimbus Meridian, 1600 g

2. Ett 2-väggs enmanstält:
Helsport Ringstind 1, 1400 g

3. En dunsovsäck med halvlång dragkedja, kapacitet ~0 C.
Marmot Hydrogen Reg, 600 g

4. Ett uppblåsbart liggunderlag:
Insulmat Uberlite: 250 g

Summa 3950 gram, och inte någon komfort offrad överhuvudtaget.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...