Lättpackningsgrunder: ryggsäcken

vad som skulle räcka

Jag har ingen riktig erfarenhet av lätta säckar,mer än min gamla Haglöfs LIM35 som nog inte är särdeles bekväm samt gärna säckar ihop när man har lite tyngre i den.
Vad jag själv skulle vilja att säcken har är:stabilt och bekvämt bärsystem,vattentät,ett topplock som kan användas som midjeväska,att locket går att höja.
Toppmatad säck ,inga avdelningar inne i den,inga extra dragkedjor.
Nån yttre fästanordning för stavar etc.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Vi fortsätter att pytsa ut lite grundläggande lättpackningstankar på Fjäderlätt.
Nu har turen kommit till del 2 av "de tre stora": bärutrustningen.
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/de-tre-stora-bra.html

Vad har ni andra för erfarenheter av lätta säckar?

Hur definierar du en lätt säck?

Finns det någon absolut viktgräns eller är det vikt per liter? För mig som gör långturer med allt buret är det mest intressanta vikt per liter...


//J
 
joru; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Vi fortsätter att pytsa ut lite grundläggande lättpackningstankar på Fjäderlätt.
Nu har turen kommit till del 2 av "de tre stora": bärutrustningen.
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/de-tre-stora-bra.html

Vad har ni andra för erfarenheter av lätta säckar?

Hur definierar du en lätt säck?

Finns det någon absolut viktgräns eller är det vikt per liter? För mig som gör långturer med allt buret är det mest intressanta vikt per liter...


//J

Låt oss säga "erfarenheter från de som gjort minst flerdagsturer i stuglös terräng med ryggsäck under 1,5 kg".

Du gör ju flerveckorsturer utan proviantering om jag minns rätt, vilket ger en hög startvikt. Detta påverkar förstås valet av ryggsäck.

Personligen har jag burit mer i min hemsydda säck än vad de flesta experter anser lämpligt med tanke på konstruktionen. Trots detta har det inte varit särskilt jobbigt, vilket gör att jag ser de maxvikter som anges för lätta amerikanska ryggsäckar med en viss skepsis. Dvs jag tror att de klarar högre vikter än vad som anges. Men jag har ju inte gjort några parallella tester.

Som mest har jag burit 18 kg inför en 12-dagarstur i Sarek i en hemsydd säck på ca 550 g plus midjeväska på 150 g. Totalt 700 g bärsystem alltså. Upplevde inte de första dagarna som jobbigare än att bära 24-25 kg med en tyngre säck. När vikten kom under 15 kg så svävade man fram i jämförelse, för att inte tala om när man kom under 10 kg, när nästan all mat var slut.

Jörgen
 
Re: Länk

alven; sa:
Möjligen kan det finnas anledning att påminna om denna länk...

http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_PackTheory.htm

Själv har jag en säck på 55 l som väger 1,6 kg (BD Shadow). En mycket trevlig säck som jag är nöjd med om man ser till bärkomfort, men risken finns att den byts ut till nu i sommar...

Det där är en utmärkt länk och Roger Caffin har också hemgjorda ryggsäckar med en "ram" som är krökt runt kroppen för att få tyngpunkten så nära kroppens centrum som möjligt. Finns mycket att hämta på bushwalking-siten om man letar en smula.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...Som mest har jag burit 18 kg inför en 12-dagarstur i Sarek i en hemsydd säck på ca 550 g plus midjeväska på 150 g. Totalt 700 g bärsystem alltså. Upplevde inte de första dagarna som jobbigare än att bära 24-25 kg med en tyngre säck. När vikten kom under 15 kg så svävade man fram i jämförelse, för att inte tala om när man kom under 10 kg, när nästan all mat var slut.

Jörgen

Men om du hade haft en tyngre säck istället så hade du ju burit ca 21 kg med en tyngre (3.5kg) säck. Detta är ju lättare än 24-25kg med en tyngre säck och alltså (enligt dig) lättare än att bära 18kg med en lätt säck. Alltså är det bättre att välja den tunga säcken för fjällturen?
 
Anders262; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...Som mest har jag burit 18 kg inför en 12-dagarstur i Sarek i en hemsydd säck på ca 550 g plus midjeväska på 150 g. Totalt 700 g bärsystem alltså. Upplevde inte de första dagarna som jobbigare än att bära 24-25 kg med en tyngre säck. När vikten kom under 15 kg så svävade man fram i jämförelse, för att inte tala om när man kom under 10 kg, när nästan all mat var slut.

Jörgen

Men om du hade haft en tyngre säck istället så hade du ju burit ca 21 kg med en tyngre (3.5kg) säck. Detta är ju lättare än 24-25kg med en tyngre säck och alltså (enligt dig) lättare än att bära 18kg med en lätt säck. Alltså är det bättre att välja den tunga säcken för fjällturen?

Jag vet inte om jag känner någon direkt skillnad på om jag bär 21 kg eller 24 kg med en "tung" säck. Båda känns för mig tunga.

Men i takt med att jag äter upp maten så försvinner ju nackdelen med sämre bäregenskaper hos min lätta säck. En ryggsäck på 3,5 kg bär jag ju med mig hela vägen, till skillnad från maten. Med en lätt packning på runt 10-12 kg så ser jag ingen fördel med det (förhoppningsvis) bättre bärsystem som en 3,5 kg säck innebär. Något jag förmodligen hade haft om jag burit 30 kg. Jag har bara nackdelen att den väger runt 3 kg mer än en ryggsäck som gör ett lika bra jobb med de vikter jag bär. Så jag föredrar genomgående att använda de lättaste prylar som fyller uppgiften, enligt den funktionsanalys som vi presenterat på http://www.fjaderlatt.se.

En möjligen något haltande liknelse är att snökedjor kan vara bra att ha ibland, men det innebär inte att jag vill köra runt med dem i sommarväglag också.

Jörgen
 
Dagrygga

Undrar lite hur man skall tänka när det gäller ryggsäck för dagsturer... jag har alltid haft med min lilla lundhags T10 som räckt eftersom den har två meshfickor utanpå för vätska, samt komressionsremmar som tillåter lite packnig utanpå... den är stabil, skön och tålig... men den väger ju lite mer i jämförelse med små "knytnävestora" komprimerbara tygryggor... hur fungerar de med vikt i? Vätska, mat, kök och lite värmeplagg.

Tappar man mycket komfort, uppfattas det som är lättare tyngre?
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Anders262; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...Som mest har jag burit 18 kg inför en 12-dagarstur i Sarek i en hemsydd säck på ca 550 g plus midjeväska på 150 g. Totalt 700 g bärsystem alltså. Upplevde inte de första dagarna som jobbigare än att bära 24-25 kg med en tyngre säck. När vikten kom under 15 kg så svävade man fram i jämförelse, för att inte tala om när man kom under 10 kg, när nästan all mat var slut.

Jörgen

Men om du hade haft en tyngre säck istället så hade du ju burit ca 21 kg med en tyngre (3.5kg) säck. Detta är ju lättare än 24-25kg med en tyngre säck och alltså (enligt dig) lättare än att bära 18kg med en lätt säck. Alltså är det bättre att välja den tunga säcken för fjällturen?

Jag vet inte om jag känner någon direkt skillnad på om jag bär 21 kg eller 24 kg med en "tung" säck. Båda känns för mig tunga.

Men i takt med att jag äter upp maten så försvinner ju nackdelen med sämre bäregenskaper hos min lätta säck. En ryggsäck på 3,5 kg bär jag ju med mig hela vägen, till skillnad från maten. Med en lätt packning på runt 10-12 kg så ser jag ingen fördel med det (förhoppningsvis) bättre bärsystem som en 3,5 kg säck innebär. Något jag förmodligen hade haft om jag burit 30 kg. Jag har bara nackdelen att den väger runt 3 kg mer än en ryggsäck som gör ett lika bra jobb med de vikter jag bär. Så jag föredrar genomgående att använda de lättaste prylar som fyller uppgiften, enligt den funktionsanalys som vi presenterat på http://www.fjaderlatt.se.

En möjligen något haltande liknelse är att snökedjor kan vara bra att ha ibland, men det innebär inte att jag vill köra runt med dem i sommarväglag också.

Jörgen

Jag tycker nog att det är markant skillnad på 21 eller 25 kg. Min erfarenhet är att det är alltid i början på vandringen som det är jobbigt att bära. Det är alltså just då som jag skulle vilja få lite avlastning. Detta kan jag alltså få genom att välja en tyngre säck enligt ditt resonemang ovan.
 
Anders262; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Anders262; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...Som mest har jag burit 18 kg inför en 12-dagarstur i Sarek i en hemsydd säck på ca 550 g plus midjeväska på 150 g. Totalt 700 g bärsystem alltså. Upplevde inte de första dagarna som jobbigare än att bära 24-25 kg med en tyngre säck. När vikten kom under 15 kg så svävade man fram i jämförelse, för att inte tala om när man kom under 10 kg, när nästan all mat var slut.

Jörgen

Men om du hade haft en tyngre säck istället så hade du ju burit ca 21 kg med en tyngre (3.5kg) säck. Detta är ju lättare än 24-25kg med en tyngre säck och alltså (enligt dig) lättare än att bära 18kg med en lätt säck. Alltså är det bättre att välja den tunga säcken för fjällturen?

Jag vet inte om jag känner någon direkt skillnad på om jag bär 21 kg eller 24 kg med en "tung" säck. Båda känns för mig tunga.

Men i takt med att jag äter upp maten så försvinner ju nackdelen med sämre bäregenskaper hos min lätta säck. En ryggsäck på 3,5 kg bär jag ju med mig hela vägen, till skillnad från maten. Med en lätt packning på runt 10-12 kg så ser jag ingen fördel med det (förhoppningsvis) bättre bärsystem som en 3,5 kg säck innebär. Något jag förmodligen hade haft om jag burit 30 kg. Jag har bara nackdelen att den väger runt 3 kg mer än en ryggsäck som gör ett lika bra jobb med de vikter jag bär. Så jag föredrar genomgående att använda de lättaste prylar som fyller uppgiften, enligt den funktionsanalys som vi presenterat på http://www.fjaderlatt.se.

En möjligen något haltande liknelse är att snökedjor kan vara bra att ha ibland, men det innebär inte att jag vill köra runt med dem i sommarväglag också.

Jörgen

Jag tycker nog att det är markant skillnad på 21 eller 25 kg. Min erfarenhet är att det är alltid i början på vandringen som det är jobbigt att bära. Det är alltså just då som jag skulle vilja få lite avlastning. Detta kan jag alltså få genom att välja en tyngre säck enligt ditt resonemang ovan.

Jag menar inte så.
Nu är ju det mesta här i världen subjektivt, så också hur olika personer upplever olika tyngder. Jag jämför med en veckotur på den gamla tunga tiden, när jag kanske hade 24-25 kg på ryggen inför en vecka och 17-18 kg när veckan och maten var slut. Detta är inget jag vill gå tillbaka till.

Och min subjektiva uppfattning är att inget bärssystem i världen förmår upphäva tillskottet av ytterligare 1 kg på ryggen. Det bästa man kan hoppas på är att bärandet av kilot blir något mindre plågsamt än det kunde varit. Jag tycker det finns en övertro på att "avancerade bärssystem" skulle innebära att man inte ens märker att man har något på ryggen.

Det finns enligt min mening inget som gör det lättare att bära en ryggsäck än en riktigt lätt packning, även om den bärs i en urkass tygpåse. Nu behöver man inte göra det eftersom det finns bra tygpåsar med bäregenskaper som är tillräckliga för lätt packning.

Men om man MÅSTE bära tungt (klätterutrustning, älgkött etc) så är ett bra bärsystem naturligtvis en tillgång vid vikter över 25-30 kg, jämfört med tygpåsen. Men då kan man kanske välja en Haglöfs Matrix 75 l ryggsäck på 1,8 kg istället för en Haglöfs Topo 75 l ryggsäck på 3,8 kg?

Jörgen
 
Osvuret är bäst?

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Och min subjektiva uppfattning är att inget bärssystem i världen förmår upphäva tillskottet av ytterligare 1 kg på ryggen. Det bästa man kan hoppas på är att bärandet av kilot blir något mindre plågsamt än det kunde varit. Jag tycker det finns en övertro på att "avancerade bärssystem" skulle innebära att man inte ens märker att man har något på ryggen.

Kolla in

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=43230
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.