Renodlat solo gaskök

Någon som vet varför det är så få återförsäljare som har Optimus Stella+ och varför den inte finns på Optimus hemsida? Är det en gammal produkt som håller på att bytas ut?
 
2006-2009 lite passe, ca 200 kr på beg marknaden.

Jämför gärna med MSR PR som funnits på marknaden i 15år och lever. 83g och bra! Billigt oxså.
 
Hej,
Jag ser att den brännaren, till skillnad från många andra, inte har förvärmningsslinga. Är det något som märks på funktionen? Tex att brännaren funkar sämre när det är kallt?

Vänliga hälsningar,

Klas
Jag har inte varit ute med den på vintern (och tänker inte vara det i framtiden heller), så någon annan får svara på detta. Det kallaste väder jag använt brännaren i var nog kring nollan, och det gick fint, men det kanske berodde på att jag haft gasflaskan innanför kläderna ett tag före ;).
 
Hej,
Jag ser att den brännaren, till skillnad från många andra, inte har förvärmningsslinga. Är det något som märks på funktionen? Tex att brännaren funkar sämre när det är kallt?

Vänliga hälsningar,

Klas

Ska du använda den även på vintern skulle jag lämna renodlade gaskök. Jag var förbi REI i Denver för någon dag sedan, de hade MSR Whisperlite Univeral inne för $140, dvs under tusenlappen. detta kök går på gas, fotogen och bensin! Har inte sett något Sverige än.

Hälsningar från Yellowstone NP, Ingvar
 
Hej,
Jag ser att den brännaren, till skillnad från många andra, inte har förvärmningsslinga. Är det något som märks på funktionen? Tex att brännaren funkar sämre när det är kallt?

Vänliga hälsningar,

Klas
Bumpar denna tråd lite. Glömde skriva att det finns en version med förvärmning, väger ca 50 g mer, bl a för att benen är av stål. Fördelen är ju att man kan vända på gasbehållaren för att öka trycket vid kyla och/eller få ut det sista i patronen.
Det allmänna intrycket efter en säsongs användning av den slinglösa varianten 117 är faktiskt "välgjort". Stadig och lagom spridning på lågan, bäst för lite vidare kastruller. Jag tycker bägge ser ut som Gnat-brännarna, antagligen legotillverkas fler liknande i Kinafabriken.

Jag behövde brännare bara för sommaranvändning, och den slinglösa varianten gick snabbare att få tag på, så det avgorde saken, men är det någon som testat 118-modellen så får ni gärna skriva hur den funkar i kyla och med vätskematning, för jag kanske skall byta upp mig så småningom.

Är det någon som hittat några mätningar på de här modellernas CO-emission, så skriv gärna - jag har börjat nojja på detta inför utsikten att behöva laga mat i absiden på min planerade hösttur, särskilt som jag går ensam och med ett litet tält. Avståndet mellan brännare och kastrullbotten är 22 mm, funderar på att bygga på det lite för att minska risken - tänker jag rätt?
 
Är det någon som hittat några mätningar på de här modellernas CO-emission, så skriv gärna - jag har börjat nojja på detta inför utsikten att behöva laga mat i absiden på min planerade hösttur, särskilt som jag går ensam och med ett litet tält. Avståndet mellan brännare och kastrullbotten är 22 mm, funderar på att bygga på det lite för att minska risken - tänker jag rätt?

Det är knappast någon fara. Du har ju ventialtion i tältet, gaskök brinner tämligen rent, och matlagning håller man inte på med i flera timmar i sträck.

Att öka avståndet mellan kastrull och brännare minskar mycket riktigt CO, då den kalla kastrullen stör förbränningen mindre ju högre upp den sitter. Fri låga är mycket ren.
Ska man dessutom tro de undersökningar som gjorts så kan man tjäna ganska mycket på koloxidfronten genom att höja någon centimeter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 11
ylivirta Eta Express vs. Eta Solo Kök och brännare 13
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...