Torra och glada fötter i minst 10 år?

avslutad210712

Gäst
Vad cellgummi egentligen är har jag faktiskt ingen aning om men det är i alla fall vattentätt mot just vatten utifrån.

Lundhags är kanske den mest kända fabrikanten, www.lundhags.se, men det finns jörnkängan, graningekängan och för ett antal år sedan fanns det också kirunakängan som alla bygger på samma princip. Finns säkert lite på Lundhags hemsida om hur ett par cellgummikängor är uppbyggda
 
Kan rekommendera meindl hade ett par island pro som höll i 6 år utan problem.. inte riktigt dom 10 som du är på jakt efter men väldigt bra endå..
 
man kan inte ställa som krav att en dojja ska hålla i 10år.. helt ologiskt! alla skor/känger håller i minst 10år om man ger fan i att packa upp dom ur lådan. jag har haft oräkneliga känger och skor, höga och låga, svenska och inte svenska.. jag knäckte ett par svenska ofodrade cellgummi/läder känger på 7 månader, jag har haft ett par tyska texmex i 10år.. det beror helt på hur man använder utrustningen. välj ett par bra kängor från ett företag som tar ansvar för sin produkt, se till att dina fötter gör det slutgiltiga valet och inte estimerad livslängd. huruvida den sko/känga du väljer uppfyller eller överträffar dina förväntningar återstår att se.
 
Har tidigare haft ett par Lundhags ofodrade som jag trivts mycket bra med, men när jag fick anatomiska sulor blev de för korta. Provade Meindel men modellen är för smal för mina fötter. Hittade ett par Graninge. Helläder med Tex foder. Har gått ett par mil med dom utanpackning och de fungerar bra. Kommer att använda dom på Fjällräven Classic. Kan ge en recention efter den vandringen.
 
Tycker mina Meindl är underbara. De kommer säkert inte att hålla i tio år men är redan nere i ett helt rimligt kilometerpris...
 
Jag hade Meindl Island Pro, köpta i början av 2000-talet. Efter 6 år och ingen vansinnig användning så började de läcka. Inte roligt att bli blöt om tår och främre delen av foten. Jag pinade mig ett antal gånger och försökte med vax osv. innan jag insåg faktum och kasserade dem. Jag köpte faktiskt ett par nya likadana men hälgreppet var inte som på mina gamla så det blev Lundhags Synchro istället. Jag fick skavsår i dem pga anatomiska sulor och har blivit blöt i dem med men nu när de är välvaxade så är de så gott som helt täta och väldigt sköna med originalsulorna. Har kört med vax tre gånger nu inför jakten om en månad.

Jag undrar hur är det egentligen med en läderkänga som har gore tex-membran? Om man sköter lädret så kanske den håller tätt även när membranet "tar slut"? Den jag har tittat lite på är Viking hunter. Jag har också provat Lundhags pro som känns verkligen bra kvalitet med är lite stel i sulan för mig och lite dyr. Vad tycker ni?
 
Mina erfarenheter avs. kängor

Mina erfarenheter är följande: Jag äger 3 par Lunhags(Alaska, Militär och Syncro High), 2 par Jörn (Antifrys och Modell 96 med näbb), Hanwag (typ Alaska), Garmont (Yukon), Försvarets Marschkängor 90 samt Vinter 90 och slutligen en Merrell goretex känga mellanhög modell.
Har testat Meindl pro MFS 14 dagar.

Kortfattat kan jag säga så här:
Som allroundkänga så är mitt val Jörn M96. Varför? Sitter mycket skönt, Lätt att vårda, slitstark, torkar snabbt, mycket genomtänkt(storlek på "skosnöreshålen" gör att det är lätt att *Dra åt skon" (EJ hämpor) , Det går att få skon att sitta stumt mot hälen, sömmarna på skon (De är sydda, de alldra flesta sko-paren, av en och samma person), invändiga sömmarna inga vassa kanter av gummidelen, Vibram "soft"sulan.

Den här skon passar mig utmärkt för nordiska förhållanden, regn, myrar, lagomt stenskravel, snöslask, passa hyfsat i skidbindningar för skogsskidor eller turskidor med NATObindningen.
Använder alltid en innerstrumpa samt en ytterstrumpa av ylle (Gör att skon sitter tight), när jag genomför vandringar eller när jag är ute under längre perioder (Vinter och barmark).
ANTIFRYSen är varmast, det är min uppfattning, men mindre lämplig för längre marscher under barmarksförhållanden.(Har gjort några långturer vintertid med Åsnes combatskidor med stålkant och NATO bindningen och kört telissvängar utför backarna i Hemavan.)

Jag har kängor som sitter otroligt skönt (Hanwagen, Garmonten samt syncro high sitter underbart, men vissa saker gör att jag uppfattar de, i helhet, som något mindre lämpliga.
Av de goretex kängor jag testat samt ägt har ingen haft den riktigt sköna komforten när jag burit tungt i några veckor. De har tappat formen. Har fått "efterspännt" kängorna.
Upplever att fodret tappar formen efter ett tag. De har lite olika varianter Typ MFS m.m. som ska forma skon efter foten och det låter bra, men detta tappar också formen då det belastas lite hårdare under längre tid.
Jag blir fuktig om fötterna oavsett GT eller inte. Om jag ställer mig en decimeterdjup bäck så håller de tätt, visst, men jag upplever att de Cellgummiförsedda kängorna funkar nästan lika bra.
Som "Street känga" funkar den ypperligt.....Litet skämt:)

Ingen sko är bäst på allt.
/
Fjällguiden
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...