Fiskrök...

Hej!

Är det någon som har provat en fiskrök? Hur blir resultatet, blir det bra och gott eller dåligt och mindre gott? :)
Jag köpte nyligen en Optimus fiskrök och jag är väldigt sugen på att testa den men först måste jag ju fånga en fisk och det är det som är det svåra :D

IMG_326533333.jpg


IMG_326733333.jpg



Mvh
Magnus
 
Gott

Jag har rökt en del fisk i en liknande röklåda, ABU-röken. Resultatet blir god varmrökt fisk helt enkelt!
Kan vara lite svårt att dosera mängden spån och hur lång tid man ska röka fisken så att den blir lagom.

God tur!
 
Det blir jättegott!
Brukade släpa med en Örebrorök när vi åkte ut till Ytter Järna och drog strömming, den gick glödgad av alla som ville ha färsk böckling till mackan, året efter förstagången var det flera som hade rökar med...

Men vad tycker ni om rökpåsarna som man kan lägga på glöden??
Ska upp och fiska samt bo i "ryggan" då kan man inte släpa med en stor tung rök.
Innan någon säger något, jo jag tar med ALLA sopor till civilisationen och en soptunna.
 
Ang rök.

Har använt dem en hel del på krogen. Som sagt så är det svårt att få saker 'lagom' rökt. Var beredd att experimentera en del med mängden spån, hetta och tid! Svårt att hitta de där lite mindre ryggsäcks vänliga modellerna. IKEA hade tidigare en billig lagom stor modell. Någon som vet vart man kan hitta dem?
 
Man kan i princip röka i ett trangia el dyl också. Spån i botten, eld undertill. Och rigga fisken en bit upp i kastrullen. Fast pannan blir svårdiskad.

Om jag får ork (och fisk) ska jag bygga en kallrök vid stugan denna sommar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...