militär torrmat?

Jag har ätit en del av den militära varianten och enligt garderoben så är det exakt samma innehåll.
Vad jag minns så innehåller en förpackning ungefär hälften mat och hälften godis vilket krävs för att den amerikanske soldaten skall äta det.
Varje förpackning innehåller en liten portion mat i påse som är fullt ätlig om än inte jättegod. MRE:n är dessutom rätt tung.
I mitt friluftsliv så kräver jag bättre mat men prova gärna och döm själv.
FÖRDELEN med MRE är att den innehåller en fiffig kemisk värmepåse.
Man klipper av plastpåsen med kemvärmaren vid strecket, häller i vatten till ett annat streck. stoppar i foliepåsen med mat. Stoppar alltsammans i pappkartongen och lutar det mot en sten.
Efter 10 minuter så är maten p**sljummen utan eld eller kök.
Den kan därför vara utmärkt att ha som nödproviant i bilen eller båten eller i botten på dagstursäcken ifall man inte kom hem som man tänkte.
 
Inte torrmat

På min tid i gröna kläder "på annan strand" var MRE inte torrmat, utan påskonserver. Det är gissningsvis likadant nu. Alltså geggamoja som går att äta utan att man tillsätter vatten. Därav tyngden. Rätt smidigt i rätt sammanhang.

Håller med Snowhound om det där med godis. En annan amerikanism var i alla fall förr i tiden att varje ranson innehöll sockerfritt tuggummi och sockerfri dryck. Hallå i huvudet?
 
Ok... rätt kasst alltså om man gämför med snabbkäk från Naturkompaniet som är rätt dyrt.
Sedan så bryr jag mig inte om hurvida det är gott eller inte, bara jag blir mätt och orkar gå vidare.
/David
 
Håller med Snowhound om det där med godis. En annan amerikanism var i alla fall förr i tiden att varje ranson innehöll sockerfritt tuggummi och sockerfri dryck. Hallå i huvudet?

Jadu, med tanke på att de svenska portionerna än idag innehåller sockerfritt tuggummi så verkar det ju konstigt.

Att få i sig de 5200kcalen per dag som Jägarlivsmedlen innehåller skulle vara tämligen svårt. Speciellt sommartid i +30 trycka i sig pissljummen "lapskojs" eller kanske en "torskgryta"

Då är det lättare att slinka ner lite energi genom dryck eller godis.
 
Kyckling med pasta och banan i vita påsar dök upp i slutet av min utbildning och var en enorm förbättring mot näringsinnehållet i guldburkarna. Vet att de säljs på nätet men kommer inte ihåg om näringsinnehållet var generellt bra, eller om det bara var bättre än guldburkarna. Ganska goda men krävde en del koktid vill jag minnas.
 
För att inte nämna den franska stridsförpackningen i officersvariant som innehöll en liten flaska rödvin och om man hade tur även en liten flaska cognac!
 
MREs funkar att äta, men man får ju vara hungrig.
Här är ett exempel på innehåll, ungefär.
Huvudrätt: brun plastpåse med köttbit i sås, pastanågonting, pressad kyckling eller något annat av 24 varianter (olika 24 för olika tillverkningsår).
Någon sorts kaka, bulle, sockerkaka, kex.
Ännu mer kex.
Kaffepulver, milkshake, kaffe, socker, kryddor, godis i olika varianter, liten flaska tabasco, lite annat plock och en brun sked.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:MRE_contents.jpg

Det blir hysteriskt med sopor efteråt och man måste vara ganska hungrig för att äta ALLT. Jag har en halv kasse med överblivet plock.

De funkar säkert jättebra att ha i bilen, i båten eller i ryggan om man åker med SJ på sommaren :) Det enda som behövs extra är vatten.
Det är en annan filosofi runt ätandet i USA. Där skall man sitta skyddad i sitt fina fordon (det står på påsen att om man gör mer än fem stycken i en PBV så skall luckorna vara öppna). I Sverige har det ju varit tradition att dra igång någon sorts eld för att värma maten. Man kan ju ha en vattenkokare i bilen och slipper då äta kall grönpåse, men ändå.

Uppenbarligen behövs nödproviant även när man åker på en normal Europaväg en vanlig vardag. Det var väl tre timmar stopp i Stockholm förra veckan och folk lämnade sina bilar. Tänk vilken hjälte man blivit om man drog fram Trangiat och började bjuda bilisterna runt omkring på kaffe :) Varför kör tex inte RTJ/ Polisen ut och kollar läget i en sådan bilkö om de tror/vet att det blir ett långt stopp.
 
Mest ätliga MRE lådan

som jag blivit standsatt med var den Candensiska. Enligt Surpulushandlare jag talat med den absolut dyraste.... Men mellan hunger och sågspånssmaken väljer man själv i dylika lägen.
En lokal Falaffel/Kebab är alla gånger riktigare mat med mera smak och struktur.
5000Kcal i +39 kräver sin man.....
Nej jag är inte spekulant på MRE oavsett tillverkare.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
JockeSo Vegetarisk Torrmat likt Real turmat Friluftsmat 10
zzeezz Real Torrmat? Friluftsmat 31
pedhan Blä Bands torrmat Friluftsmat 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...