Räddningskniv

Kanske inte så intressant för er att titta på, men jag lägger ut några bilder om nån är intresserad.
Skaftet är i G10 med corbynitar finishen ska bli blästrat. Stål 5mm 12c27.

Seved

RDK1-1.jpg


RDK2.jpg


RDK3-1.jpg
 
Det ska bli en räddningskniv för brandmän men framförallt för ambulanspersonal. Jag har grovslipat skaftet och tänkte limma det idag.

Knoppen bak på skaftet är till för att man ska kunna krossa rutor. Så har den ingen spets för att det ska gå att sticka kniven under säkerhetsbältet å skära av det. Det är av samma anledning som bladryggen är vinklad som den är.

Seved
 
Tvivlar på att någon vill använda ett verktyg med öppen egg för att skära loss någon i ett fordon.
Det finns redan verktyg för detta med eggen skyddad.
 
Tvivlar på att någon vill använda ett verktyg med öppen egg för att skära loss någon i ett fordon.
Det finns redan verktyg för detta med eggen skyddad.

Det är många som är intresserade. Det är inte alla som vill ha dom verktygen dom har sina nackdelar oxå. Jag har pratat o frågat många ambulansförare och brandmän och dom är mycket positiva.

Seved
 
Tänk om man skär ner sig själv eller någon som hänger upp och ner i bilbälte. Man skulle potentiellt kunna ramla ner på kniven och skada sig. Tror att det just för sånt bör vara bättre med en helt skyddad egg ungefär som den här:
425_708_large.jpg


Jag är maskiningenjör och amatörmässigt intresserad av industridesign.
 
Senast ändrad:
Vet att Seved är rätt ute,jag vet situationer där personal skrikigt i stressade situationer:
finns det inte en vanlig jävla kniv ???, det är bra med avancerade specialverktyg till alla speciella ändamål, men man får inte glömma "enkla vanligt förekommande verktyg", som också
kan lösa uppgifter i krissituationer.
Till o med stridspiloter har en kniv med öppen egg, och till en början kan man ju undra vad dom ska ha den till,
det verkar ju väldigt primitivt, men det har under lång tid kommit fram att det finns behov av så simpla verktyg ochså.
Det man måste tänka på är att det inte alltid är ett bälte som ska kapas, det kan vara kläder som kilats fast i plåten, kablar, allt möjligt, och då kan man inte springa iväg o leta efter specialverktyg för alla möjliga situationer.
 
Senast ändrad:
Tjena!

Ser jag fel eller har kniven en slipfas? Alltså slipad som en hyvel? Det verkar ju rätt smart faktiskt.
 
Det var ingen särskild kritik men det var ju just kapa bälten som nämndes (ingen vass spets och speciellt utformad rygg). Piloter har ju Fällkniven som överlevnadsredskap när de hamnat på marken vad jag fattat så det går inte riktigt att jämföra tycker jag.

Vet att Seved är rätt ute,jag vet situationer där personal skrikigt i stressade situationer:
finns det inte en vanlig jävla kniv ???, det är bra med avancerade specialverktyg till alla speciella ändamål, men man får inte glömma "enkla vanligt förekommande verktyg", som också
kan lösa uppgifter i krissituationer.
Till o med stridspiloter har en kniv med öppen egg, och till en början kan man ju undra vad dom ska ha den till,
det verkar ju väldigt primitivt, men det har under lång tid kommit fram att det finns behov av så simpla verktyg ochså.
Det man måste tänka på är att det inte alltid är ett bälte som ska kapas, det kan vara kläder som kilats fast i plåten, kablar, allt möjligt, och då kan man inte springa iväg o leta efter specialverktyg för alla möjliga situationer.
 
Det var ingen särskild kritik men det var ju just kapa bälten som nämndes (ingen vass spets och speciellt utformad rygg). Piloter har ju Fällkniven som överlevnadsredskap när de hamnat på marken vad jag fattat så det går inte riktigt att jämföra tycker jag.

Jo dom har en i nödpacken, det vet jag, men de har en ochså i sin "personliga utrustning", lätt tillgänlig i sin flygdräkt.
 
Ja det är just så jag har hört Peter. Men det här är inte menat att ersätta något annat, men kniven kan alltid finnas till hands i en väska eller nåt när ambulanspersonal kommer först till en olycka och inte har tillgång till annat. Som sagt den kan ju användas till annat oxå kapa diverse grej.

Tja Gro japp du ser rätt, det är en chiselground på den. Det är för att den ska kunna bända upp mindre grejer eller dyligt, den blir lite starkare om man behöver bryta å bända lite, inga större grejer men lite lättare bryt o bänn situationer.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...