Vilket är det bästa cykel märket enligt dig??

Hejsan!

Jag undrar bara om ni har några åsikter på vilket cykel märke som man bör välja??

Jag själv väljer Crescent. Jag har haft 2st Crescent och är MYCKET nöjd. Oden är den perfekta cykeln enligt mig. Så om ni brukar gå promenader runt Delsjön i Göteborgs området är det inte helt omöjligt att ni ser mig susa förbi med min oranga Crescent!

För övrigt skulle jag vilja veta om det är någon här som äger en Merida "Mats Striker"?? Bara en undring..!

/Cippan (maila gärna! Cippan_@hotmail.com )
 
Oj...

Tur att det inte är en sån välbesökt plats för cylister för då hade vi fått en enorm storm av inlägg huruvida en Lightspeed titanram är överlägsen en TREK kolfiberram;-)

Cresent gör bra cyklar men endast två cyklar som höjer sig över mängden Trail cyklarna och Mjölnern.

Nåja, jag har några personliga favoriter! De flesta i samma prisklass har ju ungefär samma komponenter så det är mest ramen (inkl bakdämpning) som skiljer. Det här är inga billiga cyklar, men man kan ju drömma.

- Klein, för detaljerna, finishen och lacken, mycket trevliga ramar. Har själv en Attitude Race:)

- Lightspeed/Merlin titanramar är ju fina men oöverkomliga i pris (för mig i alla fall).

- En TREC OCLV karbon skulle ju inte vara fel om man cyklade landsväg;-)

- Canonndale Scapel eller Jerkyl med Lefty gaffeln och ELO (Electronic lockout) om man vill ha en heldämpad XC cykel skojiga lösningar och high tech in i absurdum!

[Ändrat av fafner 2001-09-19 kl 09:41]
 
Klein är en favvis

Har själv Klein som jag är otroligt nöjd med, och instämmer i att Crescent har några vassa modeller. Och prisvärda, särskilt i de övre prisnivåerna får man mycket godis för pengarna. Annars är väl Sevens titanramar en dröm...Andra sköna märken är nog Ellsworth (finns ej i sverige) och Intense för fulldämpat. För landsväg skulle jag nog sikta på en Pinarello Prince med Campa Record utrustning...Oj, dreglade visst på tangentbordet ;-)
 
Märket ointressant

En cykel är alltid en kompromiss mellan pris och tänkt användningsområde, tillförlitlighet, vikt, styvhet, lätthet att få tag i reservdelar, underhållsbehov, ramstorlek, kroppsvikt och mått, mm mm osv.

Det är mycket intressantare att diskutera vilka egenskaper man söker och i vilken mån en specifik modell uppfyller önskemålen än att diskutera märket.

Sedan är det nog ofta mer intressant var man köper än vad man köper.

Så specificera frågan lite mer.

Thure
 
Cannondale utan tvekan!

Det mest innovativa företaget!
Nya, egna lösningar.
Titta på Leftygaffeln!
Jekyllramen! (världens bästa?)
Nya Scalpelhojjen

Världsklass!!

Har du ingen cannondale- köp en redan idag!!

mvh
Tobbe
 
Det beror ju vad för hoj du letar.Jag tycker att trek å giant har rätt fina lands vägs hojar,giant har åxå en rätt bra långfärds hoj.gäller det mtb så är mina favoriter DBR å kona och Intense.Men som sagt det är ju min åsikt.Bäst är nog att inte stirra sig blind på märket utan kolla utrustningen på hojen alltså komponent valet + att testa hojen.Helt enkelt köp den du gillar bäst
 
cykel för långfärd

Val av cykel är givetvis beroende av vad man skall använda cykeln till. Skall man köra landsväg är det ju bra att ha e så lätt cykel som möjligt med aluminiumram eller titanram om man har råd med det.

Jag fördrar cyklar med stålramar framför aluminium då jag själv kör mest långfärd. Då kan man svetsa ihop dem om de skulle gå sönder när man är "i fält" i främmande länder. Det finns en del schyssta tillverkare av långfärdscyklar men de enligt mig bästa är det lite svårt att få tag i. I England finns det ett märke som heter Thorn som tillverkar diverse cyklar. En av deras modeller heter Thorn Nomad och skall vara bra. Tyvärr är ju pundet dyrt så det lönar sig kanske inte att beställa från dem längre. I USA finns det en cykelmodell som kallas "Sakkit" som har fått en del god kritik. Dollarn är ju tyvärr också dyr...

Jag tror att det bästa är att skaffa sig information om cykeldelar och sedan plocka ihop sin egen cykel. Nackdelen med detta är att det blir dyrare än att köpa en färdigkomponerad man å andra sidan kan man själv bestämma hur cykeln skall se ut.
Magnus
 
Cykel

Thure Björk sätter huvudet på spiken!
Vad skall du ha cykeln till och vad får den kosta?
När du besvarat de frågorna kan vi gå vidare.
En konfekterad skräddarsydd cykel som passar ryttarens kroppsmått är vida roligare än någon standardhoj!
Själv har jag några cyklar för olika ändamål och har genom långcykling kommit underfull med att reparationsmöjligheterna är viktiga. Ramar kan gå av. Hjul går av etc.
För att cykla 15 km till och från arbetet behöver man än annan cykel än för att cykla på semester med 15 kg utrustning. En tandem i sportutförande kan inte ersättas av något annat parfortskaffningsmedel. Vintertid med is och snö behöver du en cykel som har plats till dubbdäck!
Motionscyklar du kommer du att vilja ha en racer. Gillar du köra i skogen vill du ha en MTB. Så nu är vi uppe i sex olika bara för en som inte cyklar enhjuling eller spelar cykelpolo! Vill du begränsa ditt cykelinnehav så är en äldre, lätt, passande racer med skärmar ett fint alternativ.
Vad du än väljer.
Vilka märken jag har? Flera olika, men kära och handgjorda........

Go cykeltur

Johan K
 
Oj

Oj oj.
Intressant detta, men det här satte igång mycket tankar i mitt huvud. Om man går i en affär och tittar går det kanske att vara objektiv. Jag vet inte hur det är med er med jag får något som liknar en kärleksrelation till mina cyklar. Just nu har jag en Kona Kilauea, alltså ingen värsting på något sätt men jag blir glad varje gång jag tänker på den. Går och tittar till den ibland och när jag tar det första tramptagen inför en runda blir svaret på frågan enkel. Min favorit cykel är min kära Kona. Ingen annan! Jag vet hur den fungerar och hur den ska kännas och låta. Vilka växlar som passar i vilka backar och vad den klarar och inte klarar. Det är kanske löjligt, men jag gillar mina cykelrelationer och jag tänker inte göra något för att bli av med mina känslor...
 
Hej.

De finns många cykelmärken i England och USA som aldrig hittar i någon större omfattning.

Märken som finns i England som är gjorda för touring är bland annat Thorn Club Tour, Thorn Nomad, Thorn XTC, mm andra märken i england är Longstaff, Mercian, MT Steel, Orbit, Chas Roberts, Bob Jackson + många mer. Alla dom dom bygger även på beställning, dom är inte dyra om man jämför med som finns i USA.

Märken som kommer från USA som bygger bra touringcyklar är Bruce Gordon, Sakkit, Rivendell, Waterford, Heron, Tom Teesdale, och det finns många fler. Brure Gordon gör kanske dom bästa packväskhållarna som finns samt väskor, Sakkit gör också bra väskor samt packväskhållare. Från Canada finns Mike Berry (Mariposa) Toronto samt Arkel som gör väldigt bra packväskor för touring.

Själv har jag en Heron Touring cykel samt en Atlantis cykel, min Atlantis har 559 hjulstorlek samt ram byggd av True Temper OX , lödd med Long Chen muffar. Min Heron är byggd av Waterford, och har hjul storlek 622, ramen är gjord av Reynolds 531 OS, och är lödd med muffar.


Om man tittar på priset som är doom här märken dyrare än man vanligtvis köper, men det är också helt annan kvalité på ramarna.

På mina cyklar använder jag TA Zephyr vevpartier och Phil Wood nav , är det någon som vet om det finns i Svedala ?

mvh

Jan-Olov
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
Ametz Bästa Liggunderlag 2015 kring 1000:- Långcykling 19
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Anette Grinde Bästa cykelbutiken i Sthlm Långcykling 1
Christian1 Bästa cykellåtarna!!?? Långcykling 6
desmo79 Bästa cykelväg till Barcelona? Långcykling 5
ihe bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar? Långcykling 10
ihe Låt oss samla våra bästa cykeltips! Långcykling 8
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
some0neelse Bästa cykeln? Långcykling 18
Sara Bästa cykelsemestern? Långcykling 10
thureb Bästa växelwiren? Långcykling 5
thureb Bästa Meckarboken? Långcykling 9
titanfinnen Bästa touringcykeln? Långcykling 12
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...