Fjädrande gåstavar?

Att de vill sälja ytterligare ett par stavar lär stå bakom mycket av "innovationen". Det är väl högst tveksamt om ett berg av vetenskap står bakom den fjädrande stavens intåg på marknaden. I mina ögon är det ytterligare en del av staven som kan ge mekaniska besvär om den kraschar. Tyngre är dom ofta också.
 
jo

Går du på slätmark och trycker ner fjädringen efter det du satt staven i marken blir det en extra energiåtgång.
Kanske även en extra träning för armarna.

Men för friluftsliv så kommer de inte att fungera då ( i alla fall jag) trycker ifrån med staven för att hålla en bra och jämn fart, skulle den svikta då? nej det skulle inte gå.

Om man använder staven framför sig för stöd när man går nedför en brant så får den ju inte svikta.
 
KISS är vid de flesta prylval rätt. Fjädringsmekanismen är flera steg därifrån. Argumenten har du redan fått. Fasta, lätta, justerbara stavar gillas.
 
Marknadsföringen säger väl att det ska bli skonsammare med en stav som ger fjädring men vet inte hur slitsamt en helt styv stav kan sägas vara för arm och axel. Förmodligen väldigt lite, om något.
 
Har funderat på att börja med stavar på vandring. Jag har hittills varit så jäkla antik att så snart jag ser något som kan bli en vandringsstav när jag börjat vandra så karvar jag till en stav. Numera van på det så jag vet längd, grovlek och hur tumgreppet ska se ut för att passa mig.
 
Bra för asfaltsbruk

Jag använder ett par med fjädring när jag motionerar i stan eftersom det inte blir så stötigt för kroppen (särskilt för armbågarna) mot hårt underlag. Jag skulle aldrig ta med dessa vid vandring i skog och mark. De som sagts tidigare onödigt tunga och det är till ömtålig del som kan gå sönder.
 
Gångstavar är bra för balansen, och stödet kan vara bra vid vandring, men det är överskattat som ett sätt att effektivisera träningen. Tycker jag. Man kan även utan stavar öka hastigheten eller ännu hellre ta en uppförsbacke 10 gånger. Vill man kan man ju kolla med en pulsmätare hur stor skillnad det gör, för det är nog väldigt individuellt hur mycket större arbete man kan få ut av att bära med sig stavarna.

Om man skall få någon vettig effekt på armar och skuldror med stavar så kan man ju återigen ta en brant uppförsbacke så att man verkligen kan få något motstånd (kroppstyngd) att trycka ifrån med stavarna (så gör längdåkarna i slalombacken). Vill man bara ha några hekto extra att lyfta med armen under promenaden finns dessutom vikter att fästa runt handlederna istället.

Tanken att man skall få mer arbete med att trycka ned en fjäder i staven varje steg låter svårt att genomför i verkligheten med en naturlig stavgång (man brukar inte trycka ifrån nedåt, utan bakåt, och går man med lite fart hinner man knappt, om man inte tar hjälp av ett brant motlut. Jämför återigen med längåkning, för långsamt och i fart är stavarna mest för balansen, uppför och när det är trögt ger dom ett värdefullt tillskott av kraft framåt.

Tycker man att det behövs fjädring för bekvämlighetens skull vid stavgång kan man ju testa, men då är det ju inte för träning.
 
Jag håller inte med Spikbjörn. Må vara att de fjädrande inte ger mer för konditionen, men de belastar iaf mina armar mindre. För mig är stavträningen ett skonsamt träningssätt för att orka med en lång vandring på fjället under säsongen. I skog och mark hjälper det också till att inte belasta min lite klena kropp med taskiga knän osv.. Kanske ett svar från en klenis, men jag tror faktiskt inte att jag är ensam.
 
En sidoleffekt med stavgång skulle väl vara att skicka stötar genom armarna och därmed stärka handleder och andra bendelar där. Hopp och studs och stöt ger ju inte samma stärkande effekt på skelettet i högre ålder som i barndomen men alltid något. Ur det perpektivet är det kanske inte så bra med fjädring.
 
Får man ont i armbågarna med vanliga stavar på hårt underlag kanske det kan vara ide att testa... Jämför med rullskidåkarna där många verkar tala varmt om exels dämpande spets, även om den fungerar på ett annat sätt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Gåstavar vs. treckingstavar Utrustning allmänt 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...