Olika beläggningar på kastruller/stekpannor

Jag undviker helst olika non-stickbeläggningar, såsom Teflon m.fl. Visst är de bra i början, det bränner fast mindre, såsom redan sagts i forumet, men nackdelarna blir med tiden rätt stora. Unnder den tid då jag fortfarande bodde hemma hann jag uppleva hur den ena "superkastrullen" efter den andra sakta men säkert förlorade sin beläggning, chip för chip. Sannolikheten att detta hamnade i maten torde vara stor och jag tvivlar på att det var ett direkt nyttigt kosttillskott. :)

Andra orsaken varför jag inte använder dessa kastruller längre är att när de blir överhettade (lätt hänt med 3kW brännareffekt..) så dunstar "teflonet" till en mycket ohälsosam gas, vilken allvarligt kan skada lungorna.

För tillfället använder jag själv vanliga alu-kokkärl, men funderar på att välja Duossal istället. Att det bränner lite i botten kan jag ta, det brukar hjälpa med låg effekt och lite fett ju...
/R.J.
 
Andra orsaken varför jag inte använder dessa kastruller längre är att när de blir överhettade (lätt hänt med 3kW brännareffekt..) så dunstar "teflonet" till en mycket ohälsosam gas, vilken allvarligt kan skada lungorna.



Vad är det för gas som du anser bildas vid upphettning av ett teflon/nonstick skikt?
 
Jag har ett Trangia 25-3 som jag är jättenöjd med. Det är alltså non-stick-stekpanna och två aluminiumkastruller. Egentligen vill jag inte använda aluminium, det är ju inte så hälsosamt. Men samtidigt är jag ju inte ute SÅ mycket att jag tror det spelar så jättestor roll. Att stekpannan är non-stick tycker jag är bra, för då gör det inget om jag inte har med sig nåt fett att steka i.
 
Saltis; sa:
Andra orsaken varför jag inte använder dessa kastruller längre är att när de blir överhettade (lätt hänt med 3kW brännareffekt..) så dunstar "teflonet" till en mycket ohälsosam gas, vilken allvarligt kan skada lungorna.



Vad är det för gas som du anser bildas vid upphettning av ett teflon/nonstick skikt?



Jag är dåligt påläst om de specifika ingedienserna i teflon och relaterade material, så jag letade lite på webben. Följ länken nedan, mer specifikt vad som står om "toxicity".
http://en.wikipedia.org/wiki/Teflon

Mina egna erfarenheter grundar sig på bl.a. en stekpanna som glömts på plattan i ett lägenhetskök. Hela köket fylldes med en mycket obehaglig rök som orsakade svår hosta. Detta var under studietiden och en av mina mer kemikunniga vänner varnade mig för just de gaser som bildas vid förångning. Det är således inte farligt vid normala matlagningstemperaturer utan bara om man överhettar beläggningen. Hoppas min ståndpunkt blev lite klarare av detta?

Keep cookin'!
/R.J.


Sent tillägg, mer om gaserna som frigörs. Av intresse för de som har fåglar hemma?
http://www.theaviary.com/teflon.shtml
[Ändrat av Tumbleweed 2005-08-20 kl 09:19]
 
Jag köpte Trangias Titan kastrull men värmespridningen är inte bra, i.a.f om man försöker koka gröt...det bränner fast för lätt.
Duossal väger lite mer men är för mig det bästa hittills när det gäller matkokning. Jag föredrar att undvika alla nonstick varianter såslipper man vara så infernaliskt försiktig med vispar mm.
 
Tack för fördjupningen Tumbleweed! Låter som ytterligare en hälsorisk som Svenska myndigheter inte har koll på /vill berätta!?!?

Vet någon om hårdanodiserad aluminium har någon nonstick-tillsats? Annars borde ju just anodisering vara en säkrare metod att ge aluminium en hårdare och glattare yta?
 
Hårdanodisering är helt enkelt vanlig anodisering, men 20-25 my istället för 15.

Kan inte processen riktigt i detalj, men skulle nog ändå påstå att om det inte är pigmenterad anodisering är det i huvudsak en oxidation och inga "tillsatser" inblandade. Är dock lite tveksam till hur det var med det "avslutande steget".

Beträffande teflon i stekkärl, vet jag inte heller så mycket om innehållet (och har inte läst länken...), men jag skulle tro att andelen PTFE i själva verket är rätt liten och sen består det mesta av beläggningen av nån slags matris eller värd för PTFE? Att det inte är nyttigt vid överhettning kan man nog tänka sig, även om det rimligen har godkänts med någon slags hänsyn till att man ska laga mat i materialet.
 
Tack själv! (Alltid trevligt att vara tvungen att se över sina gamla invanda åsikter, backa upp med fakta.)

Anodisering verkar vara bra i alu-kastruller. Som jag fattat det så är det helt enket ett hårt bundet skikt av aluminiumoxid? Bra för reptåligheten, men är det kemiskt stabilt? Jag tänker på den gamla varningen om att inte ha sura lösningar i aluminiumkokkärl p.g.a. risken att få i sig löst aluminium. Rostfritt stål eller titan borde vara rätt ofarligt i det avseendet(?).
/R.J.
 
Tumbleweed; sa:
Tack själv! (Alltid trevligt att vara tvungen att se över sina gamla invanda åsikter, backa upp med fakta.)

Anodisering verkar vara bra i alu-kastruller. Som jag fattat det så är det helt enket ett hårt bundet skikt av aluminiumoxid? Bra för reptåligheten, men är det kemiskt stabilt? Jag tänker på den gamla varningen om att inte ha sura lösningar i aluminiumkokkärl p.g.a. risken att få i sig löst aluminium. Rostfritt stål eller titan borde vara rätt ofarligt i det avseendet(?).
/R.J.

Anodisera alu görs i korthet genom att sänka ned föremålet i ett elektrolytbad och sen tillföra ström, det oxiderar ytan.
Det intressanta för matlagning är att en stark syra som tex saltsyra inte löser aluoxid (tvärtom så oxideras ytan ännu mer) medans ett basiskt ämne som tex maskindiskmedel löser oxidskiktet! Titta bara på alukastruller som maskindiskats. Fixas genom polering av ytan och sen undvikande av maskindisk...

Vad gäller titan så har jag i mitt hem-kök en "Anders Petter stekpanna" som det står Titan på. Antar att det bara är ytan som har ngn form av titan men den är i vart fall vansinnigt bra o tålig. Jag har dock aldrig sett ngt liknande till friluftskök!
 
Jag har lite "aluminiumskräck" och tror att jag kommer att få alzeimers så jag inte hittar hem från fjället om jag använder standardkastrullerna.
Har duossal i 25 köket som jag framför allt använder på vintern, tungt och inte så lättdiskat.
Teflonkastruller och gasbrännare i 27 köket och det är kanonbra. Stekpannan är fullständigt onödig, man använder den ju bara som lock. Steker bacon och gör omelett i kastrullen, speciellt då man har gas går det bra att styra effekten på brännaren.

/Ulf
 
Saltis; sa:
Tumbleweed; sa:
Tack själv! (Alltid trevligt att vara tvungen att se över sina gamla invanda åsikter, backa upp med fakta.)

Anodisering verkar vara bra i alu-kastruller. Som jag fattat det så är det helt enket ett hårt bundet skikt av aluminiumoxid? Bra för reptåligheten, men är det kemiskt stabilt? Jag tänker på den gamla varningen om att inte ha sura lösningar i aluminiumkokkärl p.g.a. risken att få i sig löst aluminium. Rostfritt stål eller titan borde vara rätt ofarligt i det avseendet(?).
/R.J.

Anodisera alu görs i korthet genom att sänka ned föremålet i ett elektrolytbad och sen tillföra ström, det oxiderar ytan.
Det intressanta för matlagning är att en stark syra som tex saltsyra inte löser aluoxid (tvärtom så oxideras ytan ännu mer) medans ett basiskt ämne som tex maskindiskmedel löser oxidskiktet! Titta bara på alukastruller som maskindiskats. Fixas genom polering av ytan och sen undvikande av maskindisk...

Vad gäller titan så har jag i mitt hem-kök en "Anders Petter stekpanna" som det står Titan på. Antar att det bara är ytan som har ngn form av titan men den är i vart fall vansinnigt bra o tålig. Jag har dock aldrig sett ngt liknande till friluftskök!

Jo, anodiseringen börjar med att man oxiderar just genom att göra aluminuimgodset till anod. I första steget blir ytan rätt porig, därefter kan man fylla porerna med pigment om man vill, och slutligen förseglas det hela. Det sista steget görs förstås även utan pigment, men jag minns inte hur.

Skulle inte tro att det finns titan i "Titan"-stekpannor.
 
Mezzner; sa:
Skulle inte tro att det finns titan i "Titan"-stekpannor.

Materialet i pannorna kan vara vilket som helst; aluminium, koppar mfl. Det som åsyftas är bara ytterligare en non-stickbeläggning. I reklamen sägs den ha lite mer tåliga egenskaper än de andra, bl.a. ska man kunna använda metallvertyg vid matlagningen. Om det verkligen är titan inblandat framgår inte klart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
thureb Råd och röns gaskökstest i olika vindar Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Lorre2 Olika kök? Kök och brännare 30
plarsso Olika storlekar på glödstrumpor för fotogenlyktor Kök och brännare 3
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...