Ryggficka

Hej,

jag har en KKT Ronin Pro och funderar på en löstagbar ryggficka till den. Tänkte mig den till säkerhets-kit om man skulle behöva lämna kajaken av nån anledning. Alltså till lite nödproviant, liten fällkniv, tändstål/fnöske å sånt. Kanske även till att lägga en camel-back i om tillfället är sådant. Kokatat har en de kallar för Rear Pocket, men jag har hört att den sitter lite löst och instabilt. Nån som har provat? Eller nån annan ficka de är nöjda med?

/Måns
 
Går väl att sy fast den där fickan eller någon annan så det blir stabilt?
Rekommenderar vaxad tandtråd, blir urstarkt och vädertåligt.
 
inget stort som drickasäck

Hade en ryggficka på min Hiko flytväst som var tänkt för dricka-säck men det blev obekvämt och dessutom tungt med drickan på ryggen så den fickan är numera tom. Dessutom känns det principiellt fel att lasta ner flythjälpen med vätska som har i princip samma densitet som den vätska jag förväntas flyta på. dessutom blev det konstig balans i vattnet med en full drickasäck på ryggen.
Men visst, ett tändstål och lite näver i en påse kan nog ngå så länge du sitter bra i kajaken med grejorna i fickan.
Att ha stora och hårda saker i ficka på magen vid t ex flottörräddning är ju inte heller så fiffigt - tar emot och gör ont att ligga på.

/Patrik
 
Primärt är den tänkt som ficka för säkerhetsgrejor då de befintliga fickorna inte riktigt räcker till känner jag. Håller med om att inte proppa en flytväst full med prylar som försämrar flytförmågan och dessutom blir tungt för axlar efter ett tag. Detta med vätskeficka är inte det primära.
 
Hmm, rollar du? I så fall bör du nog fundera över om det är klokt att skaffa en puckel på ryggen... jag slarvade och gick runt i Strängnäs kanotmaraton i lördags och kom inte upp igen trots 5-6 försök! Inte förrän jag simmat iland kom jag på varför: Jag hade satt en midjeväska med godis ets i svanken och den hindrade effektivt att jag kunde glida upp på akterdäck. Kände mig sååå korkad men får väl bjuda på det.
 
Haha, helbra! Ja bjussningar inte så självklar som man skulle hoppats....men jag hade nog inte tänkt ha en så stor eller ficka att den stör mina rollar, men det är klart att innan man proppar den full så den blir som en ryggsäck snara än en ficka, så får man väl provrolla under ordnade former. Tänkte mig en ganska "platt" ficka som inte stör nämnvärt.
 
När du är inne på alla omöjliga och möjliga idéer..
En vattentät burk i kort snöre som sitter i din midja/bogsersystem. Ha burken på fördäck med kardborre, eller fäst under däck mellan knäna. Då stör den inte kroppen vid roll, men bör följa med dej ut vid wet exit.
 
Aspekterna med hög tyngdpunkt och att den är i vägen vid rollning är nog viktigast. Även att den sitter fast och inte gungar fram och tillbaka varje paddeltag. Då skulle jag bli vansinnig.

Frågorna om flytförmåga och nedtyngning är ganska oväsentliga. En vattenpåse har samma densitet som, eller lite mindre än, drickat om du välter i. Även en tänkt låda eller vattentät påse med förstaförband, nödproviant, kniv etc. kommer att ha lägre densitet än vatten. Dvs den flyter.
 
Jag har haft kokatats ficka bak på min gamla guideväst. Det fungerade toppen. Tänker du inte trycka hela påsen full med guld så är det knappast påsen som fu..ar rollen.;-)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...