Blå Bands nya frystorkade mat

På senaste turen testade vi Blå Bands nya frystorkade rätter. Vi var tre personer och alla ger tummen upp. Utan tvekan i samma klass om inte bättre än Real Meal och framförallt lite roligare smaker. Den rätt jag tyckte minst om var Couscous med chilikryddade grönsaker . Inte pga smaken utan mest pga att det känns lite dyrt med 89 kronor för en rätt som man rätt enkelt kan fixa till själv. Smakmässigt och fyllnadsmässigt får alla tre rätterna högsta betyg utan tvekan.

Couscous med chilikryddade grönsaker
Thaikyckling med ris och grönsaker
Kryddstarka grönsaker med nötkött

Smaken är tydligt som ...delad.

Jag testade också deras rätter och tyckte de smakade riktigt äckligt. Näringsinnehållet var också sämre, mycket mindre protein och fett än real. Jämför då med deras militära portioner eftersom blåbandmaten jag åt också var avsedd för grönt bruk. Frukostarna var sämst, mest socker var mitt intryck.

Men jag kanske fick en betaversion ;)...

//J
 
Har även jag testat de "nya" Couscous med chilikryddade grönsaker, Thaikyckling med ris och grönsaker och...den tredje som var något kött med Bernaisesås.

Alla tre får klart godkänt av mig. Thaikycklingen var till och med i klass med Reals rätter.

Och Blåbands rätter lär bli vanligare nu då Kronan tillslut tagit beslut om att det är slut med "Grön påsar" och istället köper in SFAB:s gulpåsar, med bla Blå Bands rätter, istället.
Grönpåsen kommer finnas kvar så länge den finns i lager hos SFAB och förbanden - därefter är det Blåband som gäller.

Så håll i era Grönpåsar. Jag beklagar Kronans beslut. Men billigast är billigast och inte bäst.
 
Håller med till 100%. Det verkar vara en sport hos vissa att tro att man är så smart att man inte går på Aftonbladets skriverier - i jämförelse med alla andra puckon som man tror går på det. Jag undviker själv syntetiska tillsatser så gott det går. Känns som ett varningstecken på att nu vill vi sälja billiga råvaror.

Bodde i Hongkong i 4 månader för tre år sen och fasen vad man längtade efter icke-umami-mat. Efter ett tag kändes det som att allt smakade samma. Gillar fortfarande Thai dock.

Jag tror inte jag är ensam om att vilja slippa umami-marinera mina smaklökar när jag äter ute. Jag är inte så säker på att smakförstärkare är farligt, men jag är hundraprocentigt säker på att det är en onödig och dominant krydda.

Själv brukar jag inte tillsätta natriumglutamat i min matlagning, och i färdigrätter är det ju ett av flera bra tecken på att man har snålat. Det är ungefär som att först spä ut med vatten och sen tillsätta billig stärkelse för att få tillbaka en fastare konsistens.

Att man traditionellt använder glutamat i viss typ av matlagning är en annan sak, eftersom man ju då är ute efter umami på ett annat sätt än när man gör till exempel kalops.
 
Köpt massor... med frystorkat för 10dagar i Sarek. I huvudak real men några Blå Band.
Varför har Blå band "luft" i sina påsar? De tar nästan dubbelt så mycket plats relativt Real.

Återkommer om smak mm. Första gången Blå Band åker med efter att ha läst en del positiva kommentarer ovan till trots.
 
Köpt massor... med frystorkat för 10dagar i Sarek. I huvudak real men några Blå Band.
Varför har Blå band "luft" i sina påsar? De tar nästan dubbelt så mycket plats relativt Real.

Återkommer om smak mm. Första gången Blå Band åker med efter att ha läst en del positiva kommentarer ovan till trots.

Hoppas verkligen du köpt "indisk kycklinggryta" så himla god! Undrar också varför de har luften i påsarna...... mina favoriter bland frystorkade är i oberoende ordning

1. Real - Kebabgryta
2. Blå Band - indisk kycklinggryta
3. Real - Kyckling karri
4. Real - Chili Con carne

Dessa rätter är gudomliga!!!
 
Sånna listor gillar jag :) bästa från olika märken!
Har själv inte hunnit testa något frystorkat iom att man är rädd för alla nitlotter :)

Någon som testat Mountain house, travel lunch eller trek n eat? Eller man gör sig bäst med real och blåband?

Hoppas verkligen du köpt "indisk kycklinggryta" så himla god! Undrar också varför de har luften i påsarna...... mina favoriter bland frystorkade är i oberoende ordning

1. Real - Kebabgryta
2. Blå Band - indisk kycklinggryta
3. Real - Kyckling karri
4. Real - Chili Con carne

Dessa rätter är gudomliga!!!
 
Vi var en grupp på ca 15 pers som fick med oss BlåBandrätter på en femdagarstur i somras. Kan bara konstatera att vi tyckte olika om smaken på rätterna. Det någon gillade tyckte en annan smakade helt oaptitligt. Efter några dagars middagsätande ur påse började ganska många i gruppen känna av konstiga magar. Vi upptäckte också att vattenmåtten i påsarna var skumma. Det stod utanpå att man skulle fylla upp till en viss bokstav på påsens måttskala och att detta motsvarade si och så många dl vatten. Någon började hälla i vatten med dl-mått och upptäckte att det inte alls var till rätt bokstav. Sedan fick man chansa på att gå efter dl-angivelsen eller bokstäverna.

Gissar att smaken bland ute-folk är väldigt olika och våra magar fungerar också olika :) Köper jag mat själv blir det Real även i fortsättningen.

/Anna
 
Vi var en grupp på ca 15 pers som fick med oss BlåBandrätter på en femdagarstur i somras. Kan bara konstatera att vi tyckte olika om smaken på rätterna. Det någon gillade tyckte en annan smakade helt oaptitligt. Efter några dagars middagsätande ur påse började ganska många i gruppen känna av konstiga magar. Vi upptäckte också att vattenmåtten i påsarna var skumma. Det stod utanpå att man skulle fylla upp till en viss bokstav på påsens måttskala och att detta motsvarade si och så många dl vatten. Någon började hälla i vatten med dl-mått och upptäckte att det inte alls var till rätt bokstav. Sedan fick man chansa på att gå efter dl-angivelsen eller bokstäverna.

Gissar att smaken bland ute-folk är väldigt olika och våra magar fungerar också olika :) Köper jag mat själv blir det Real även i fortsättningen.

/Anna

Jo, jag har själv märkt av att markeringarna är mysko. Nuförtiden så mäter jag alltid vattnet med andra medel.
 
Blåband Expedition Meal - 80 spänn på intersport
Blåband Vegetarisk carbonara och makaroner - 8 spänn

Nej tack till det förstnämnda. Har dock provat på de flesta utav dessa påsmatsmärken och Real turmat tycks bäst. Men prisvärt är det ju knappast, och sparar inte särskilt mycket tid heller. Måste ändå koka upp vatten och då kan man lika gärna slänga i sina grejer och äta ur kastrullen.
 
Blåband Expedition Meal - 80 spänn på intersport
Blåband Vegetarisk carbonara och makaroner - 8 spänn

Nej tack till det förstnämnda. Har dock provat på de flesta utav dessa påsmatsmärken och Real turmat tycks bäst. Men prisvärt är det ju knappast, och sparar inte särskilt mycket tid heller. Måste ändå koka upp vatten och då kan man lika gärna slänga i sina grejer och äta ur kastrullen.

Instämmer! Det finns många bra alternativ till dessa dyra och många gånger trísta färdigrätter. Efter att ha haft med mig några påsar BB på fjällvandringen med min dotter för några år sedan, har jag fått lova att aldrig mer servera detta om hon skall följa med:cool:
Dessutom tar påsportioner med många gånger styva påsar ex Real orimligt stor plats i ryggsäcken. Fixar man egna alternativ kan man packa dessa i tunna plastpåsar för varje mål, men minimal volym och vikt både som förpackning och skräp. Dessutom många gånger med lägre vikt per portion:)
 
Skillnad...

...den tydliga skillnaden mellan real och BB är ju att Real faktiskt är riktig mat som har tillagats med riktiga råvaror utan en massa tillsatser och sedan frystorkats...

...medan BB är sedvanlig industrimat dvs det är inte riktig kummin utan kumminarom, grädden ersätts med gräddsmak och förtjockningsmedel, potatimoset är pulvermos och inte riktigt potatismos som torkats etc...

Det godaste är ändå egentorkad mat, och så förfärligt svårt är det inte att göra. Även om jag själv är dålig på det ska erkännas, har inte särskilt många rätter i min fatabur...

//J
 
Blåband Expedition Meal - 80 spänn på intersport
Blåband Vegetarisk carbonara och makaroner - 8 spänn

Nej tack till det förstnämnda. Har dock provat på de flesta utav dessa påsmatsmärken och Real turmat tycks bäst. Men prisvärt är det ju knappast, och sparar inte särskilt mycket tid heller. Måste ändå koka upp vatten och då kan man lika gärna slänga i sina grejer och äta ur kastrullen.

Fast att handla frystorkat på intersport är ju som att be om att bli rånad, på addnature är det 5 för 4. Vilket snabbt blir en ganska stor skillnad om man handlar endel.

Men är ju som sagt ett fritt val om man vill handla real etc etc eller torka det själv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...